Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Ms H skrev 2019-07-12 13:36:37 följande:

Skrev inte någon förut att man måste läsa minst på 75 % för det där?

Om du hoppar av, kommer du väl inte kunna få nytt CSN längre fram, eftersom du inte tagit några poäng?

Så hur jag än gör kommer det skita sig?
  • Anonym (Hur göra?)

Samhället verkar inte vilja att folk studerar vad det verkar eller tänker jag fel. I så fall hade dem ju bara varit glada över att jag studerade och sedan givit mig pengar för den tid jag ej kan studera.

• Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2019-07-12 13:36:37 följande:

Skrev inte någon förut att man måste läsa minst på 75 % för det där?

Om du hoppar av, kommer du väl inte kunna få nytt CSN längre fram, eftersom du inte tagit några poäng?

Jag vet inte om det räknas när man hoppar av mitt i. Förresten är det oftast så att för 50% studietakt kan man bara söka dispens för 75% studiemedel. I vissa mycket specifika fall kan man dock få 100%
  • Anonym (Hur göra?)
    Tow2Mater skrev 2019-07-12 13:45:35 följande:

Jag sager ju hur jag skulle gjort i din situation.

Fast 75% bör ju innebära fler kurser än bara en. Just nu känner jag att en kurs är max vad jag orkar och hinner med. Därför är det dumt att försöka högre takt och riskera att jag inte klarar det och blir utestängda från CSN.
  • Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2019-07-12 13:53:15 följande:

Om du inte säkert VET vad som gäller för dessa två saker, ring CSN och be dem förklara.

Ja jag får göra det. Jag vet att man oftast bara kan söka dispens för 75% när man studerar 50% och I vissa specifika fall söka 100% förr 50% studietakt, detta har jag fått förklarat för mig redan att det är så.

Det jag inte vet är hur det blir med framtida CSN om jag hoppar av mitt i.
  • Anonym (Hur göra?)

Dock verkar man kunna avbryta studierna p.g.a sjukdom och ändå få behålla CSN. Men detta hjälper ju inte mig.

Säg att jag sjukanmäler mig resterande tid fram till 9 aug, ja då för jag ev. behålla CSN tills dess. Men då kanske jag ändå inte kan söka försörjningsstöd för resten av månaden.

• Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-12 14:06:01 följande:

Då krävs ju att man är sjukskriven av läkare, har läkarintyg och att fk godkänner sjukskrivningen. Då kan man få fortsatt CSN istället för sjukpening.

Ok och detta kommer ju i så fall ta längre tid än vad jag kan vänta. Jag behöver pengar nu. Det är ju därför försörjningsstödet fins för att garantera att ingen står utan försörjning vid kris. Men detta fungerar inte.
  • Anonym (Hur göra?)
    Pierott skrev 2019-07-12 14:22:16 följande:

Men du visste ju att det skulle bli såhär, så varför är du förvånad? Detta är ingen kris, det är ett beslut du på egen hand fattat. Trots att vi sa till dig att inte göra det!

Och vad hade jag för alternativ menar du? Att ta lågavlönade arbeten resten av livet och aldrig börja studera?
  • Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2019-07-12 14:21:46 följande:

Fråga om båda sakerna, för säkerhets skull. Ring nu.

Hinner inte ringa nu eftersom jag har annat inbokat strax och det är oftast lång kötid till CSN. Men jag kan ringa och se om det ej är kö då kanske jag hinner.
  • Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2019-07-12 14:30:29 följande:

Är du säker på att du förstått angående försörjningsstöd för augusti, om du slutar att studera 9 aug? Jag skulle dubbelkolla den informationen.

Ja jag har uppfattat saker korrekt. Handläggaren jag pratade med sa klart och tydligt med irriterad stämma att så var fallet. H*n blev dessutom mer och mer irriterad ju längre samtalet pågick och jag ifrågasatte systemet och att det ser ut som det gör.

Dessutom var det tydligen inte dennes ansvar att vägleda mig hur jag skulle lösa min situation påpekade h*n flera ggr.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?