• stjärnasomärdin

BF April 2019 och stannar på Familjeliv.se

Hej!

Så tråkigt att tillhöra en BF-grupp där merparten hänger i FB-grupp, som startats utifrån tråden, när man själv inte har FB men ändå tycker det vore kul att vara några som följs åt! Så, vem har BF i April 2019 och vill hänga kvar på Familjeliv?

• Svar på tråden BF April 2019 och stannar på Familjeliv.se
  • Jahajaa

Måste skriva av mig :( har sån ångest! Råkade äta varmrökt lax igår,. Det var en väns pappa som har rökt den och jag var dum nog att tänka att den då var nygjord och safe.. den hade varit vacuumförpackad för mer än en månad sen och nu har jag superångest när jag började läsa om listeriatillväxt i vacuumförpackad lax.. Någon som har några lugnande erfarenheter? :( skulle inte förlåta mig själv om något hände bebisen i magen p.g.a en sån sak...

• stjärnasomärdin
    Jahajaa skrev 2018-12-15 08:59:02 följande:

Måste skriva av mig :( har sån ångest! Råkade äta varmrökt lax igår,. Det var en väns pappa som har rökt den och jag var dum nog att tänka att den då var nygjord och safe.. den hade varit vacuumförpackad för mer än en månad sen och nu har jag superångest när jag började läsa om listeriatillväxt i vacuumförpackad lax.. Någon som har några lugnande erfarenheter? :( skulle inte förlåta mig själv om något hände bebisen i magen p.g.a en sån sak...

Lugn och andas! Risken är sååååå liten. De finns de som missbrukar, röker, äter allt man inte skall etc hela graviditeten utan minsta skråma. Om du vill kan du ju ringa 1177 för lugnande ord? Kanske kan det också lugna dig att då redan på vad du eventuellt skall vara uppmärksam på ifall det varit något tokigt med fisken?
  • Jahajaa
    stjärnasomärdin skrev 2018-12-15 10:03:17 följande:

Lugn och andas! Risken är sååååå liten. De finns de som missbrukar, röker, äter allt man inte skall etc hela graviditeten utan minsta skråma. Om du vill kan du ju ringa 1177 för lugnande ord? Kanske kan det också lugna dig att då redan på vad du eventuellt skall vara uppmärksam på ifall det varit något tokigt med fisken?

Ja, när man börjar googla så låter det ju hemskt men det är ju bara om det fanns listeria i innan den förpackades som det kan växa till sig. Usch att man ska bli så nojjig av att vara gravid :( man känner inte igen sig själv.. tack för dina ord!
  • Niluth
    Jahajaa skrev 2018-12-15 08:59:02 följande:

Precis som Stjärnasomärdin skriver så försök att bara ta det lugnt och försök att inte tänka på det, inget man kan göra i efterhand ändå. Jag har också råkat äta förbjudna saker såsom lufttorkad skinka och kommit på det först i efterhand...men tror att chansen är otroligt liten att något ska hända.

Själv har jag en förkärlek till saltlakrits och äter säkert några hekton varje vecka. När jag var gravid 2008 så fanns det inga indikationer på att det skulle vara farligt, men det har tydligen ändrats sedan dess...och det fick jag veta först genom att ha googlat på det efter att ha sett en tråd om djungelvrål först här på FL. Först då hittade jag en artikel om det hos livsmedelsverket.

Nu försöker jag att hålla mig till mitt älskade lakrits endast på helgerna, men vet att jag glatt mumsade i mig liknande mängder sist jag vart gravid :D. Och tycker ändå att min dotter är smart och inte alls har några drag av det som det varnas om. Så tycker absolut inte att du ska gräma dig mer över det!

Rökning och alkohol är ju en helt annan sak, där är man ju medveten över att även små mängder kan vara farliga för fostret.

Någon annan än jag som fastnat för ?Min mage och jag? på SVT? Lite kul att få följa gravida kvinnor i olika livssituationer :D
  • stjärnasomärdin
    Niluth skrev 2018-12-15 13:36:51 följande:

Precis som Stjärnasomärdin skriver så försök att bara ta det lugnt och försök att inte tänka på det, inget man kan göra i efterhand ändå. Jag har också råkat äta förbjudna saker såsom lufttorkad skinka och kommit på det först i efterhand...men tror att chansen är otroligt liten att något ska hända.

Själv har jag en förkärlek till saltlakrits och äter säkert några hekton varje vecka. När jag var gravid 2008 så fanns det inga indikationer på att det skulle vara farligt, men det har tydligen ändrats sedan dess...och det fick jag veta först genom att ha googlat på det efter att ha sett en tråd om djungelvrål först här på FL. Först då hittade jag en artikel om det hos livsmedelsverket.

Nu försöker jag att hålla mig till mitt älskade lakrits endast på helgerna, men vet att jag glatt mumsade i mig liknande mängder sist jag vart gravid :D. Och tycker ändå att min dotter är smart och inte alls har några drag av det som det varnas om. Så tycker absolut inte att du ska gräma dig mer över det!

Rökning och alkohol är ju en helt annan sak, där är man ju medveten över att även små mängder kan vara farliga för fostret.

Någon annan än jag som fastnat för ?Min mage och jag? på SVT? Lite kul att få följa gravida kvinnor i olika livssituationer :D

Tack för serietipset säger jag! Inte kikat eller hört om men skall definitivt ta en kik!
  • Jahajaa
    Niluth skrev 2018-12-15 13:36:51 följande:

Tack! Jag har lugnat ner mig lite ;) man blir så nojjig när man börjar googla saker.. först hittade jag en sida där det stog att 13 % av rökt och gravad lax innehöll listeria vid test och då kändes inte oddsen så bra med tanke på hur länge det hade kunnat växa till sig i laxen.. men sen hittade jag en sida där det stog att det bara var i 2% av den varmrökta laxen så nu känner jag mig rätt lugn :) Tack för ditt svar :)
  • Jahajaa

Hej alla! Hur går det för er, hur mår ni? Förra veckan (v.24) bara ploppade min mage ut från ingen alls i princip till en som ser ut som en riktig gravidmage :D sååå mysigt att få gå runt med en egen julkula på julafton ;) haha! Just nu så lever lillan rövare i magen också :)

• jaktenpaflow
    Jahajaa skrev 2018-12-23 08:40:58 följande:

Hej alla! Hur går det för er, hur mår ni? Förra veckan (v.24) bara ploppade min mage ut från ingen alls i princip till en som ser ut som en riktig gravidmage :D sååå mysigt att få gå runt med en egen julkula på julafton ;) haha! Just nu så lever lillan rövare i magen också :)

Hejsan!! Jo här går det bra, tiden bara rusar iväg!! V.24 imorgon och känns som att jag fortfarande inte förstått att jag är gravid! Börjar redan känna mig svullen och känner att jag blir tyngre haha undrar hur detta ska sluta! Här lever Lill killen också rövare i magen, riktig karatekid:) Älskar att känna rörelser! Har ni börjat förbereda saker än? Tänkte något på namn?
  • jaktenpaflow

Vet att de flesta här inne INTE ville gå med i FB gruppen men är det någon som är det och kan bjuda in mig? Ville inte gå med så tidigt men nu vill jag men kommer i te i kontakt med någon:)

• stjärnasomärdin
    Jahajaa skrev 2018-12-23 08:40:58 följande:

Vad mysigt med magen, vet du att du skrivit att su längtat efter det! Jag mår bara bra och här rullar allt på, än så länge utan krämpor. Känner att jag tappat en del kontakt med magmusklerna vilket jag kan märka av när jag tränar men i övrigt inget att anmärka på (och dessutom oundvikligt haha).
Svar på tråden BF April 2019 och stannar på Familjeliv.se