Jahajaa skrev 2018-12-15 08:59:02 följande:
Måste skriva av mig :( har sån ångest! Råkade äta varmrökt lax igår,. Det var en väns pappa som har rökt den och jag var dum nog att tänka att den då var nygjord och safe.. den hade varit vacuumförpackad för mer än en månad sen och nu har jag superångest när jag började läsa om listeriatillväxt i vacuumförpackad lax.. Någon som har några lugnande erfarenheter? :( skulle inte förlåta mig själv om något hände bebisen i magen p.g.a en sån sak...
Precis som Stjärnasomärdin skriver så försök att bara ta det lugnt och försök att inte tänka på det, inget man kan göra i efterhand ändå. Jag har också råkat äta förbjudna saker såsom lufttorkad skinka och kommit på det först i efterhand...men tror att chansen är otroligt liten att något ska hända.
Själv har jag en förkärlek till saltlakrits och äter säkert några hekton varje vecka. När jag var gravid 2008 så fanns det inga indikationer på att det skulle vara farligt, men det har tydligen ändrats sedan dess...och det fick jag veta först genom att ha googlat på det efter att ha sett en tråd om djungelvrål först här på FL. Först då hittade jag en artikel om det hos livsmedelsverket.
Nu försöker jag att hålla mig till mitt älskade lakrits endast på helgerna, men vet att jag glatt mumsade i mig liknande mängder sist jag vart gravid :D. Och tycker ändå att min dotter är smart och inte alls har några drag av det som det varnas om. Så tycker absolut inte att du ska gräma dig mer över det!
Rökning och alkohol är ju en helt annan sak, där är man ju medveten över att även små mängder kan vara farliga för fostret.
Någon annan än jag som fastnat för ?Min mage och jag? på SVT? Lite kul att få följa gravida kvinnor i olika livssituationer :D