Anonym (Nn) skrev 2022-04-12 10:23:57 följande:
Du menar att socialen ser likadant ut överallt? Tanken har inte slagit dig att det är dumt att dra alla över samma kam, och att rötägg finns överallt?
Jag har haft mycket med socialen att göra och dom har bara gjort sitt jobb enligt mig. Jag hade en tuff period i mitt liv där jag inledde ett förhållande med en man som misshandlade mig både psykiskt och fysiskt. Dom som blev drabbade värst var mina barn. Dom var totalt oskyldiga och utsattes för massa skit pga MIG. Socialen blev inblandade och det ställdes krav på mig vilket är en självklarhet. För nu handlade det inte bara om mig, och jag var tvungen att göra ett val. Lämna min kille eller förlora mina barn. Jag valde att ta hjälp av socialen och polisen, för det var min förbannade skyldighet att se till att barnen var trygga. Det var min förbannade skyldighet att skydda mina barn. För mig var det självklart, och jag hade inte blivit vare sig arg eller förvånad om soc beslutat sig för att ta mina barn om jag valde att stanna med min kille. Kan inte jag vara tillräckligt stark och beslutsam, och kan inte jag se mina barns behov och välja dom framför en karl som är aggressiv, då har jag förbrukat rätten att vara deras mamma.
Jag fick oerhört bra stöd från både socialen och polisen, och efter ca ett år var allting över med polisförhör och rättegång mm. Mina barn och jag fick samtalskontakt för att kunna bearbeta det vi varit med om. Jag valde även att lämna min hemstad för att börja om på nytt med barnen, och dom är som blommor som blommat ut och dom växer sig både starka och trygga, och dom vet att dom alltid får komma till mig och prata om det som hänt om dom känner att det behövs.
Poängen med mitt inlägg är att jag vet varför jag blev anmäld till soc, jag träffade på olika handläggare inom barngruppen, vissa bättre, andra sämre, jag vet varför soc ställde krav på mig, jag valde att samarbeta för mina barns skull, och det hade inte varit deras fel om jag förlorade barnen pga dumma val. För det är alla föräldrars skyldighet att se till att barnen är skyddade.
Och såklart gör dom fel också, men det här är min uppfattning och erfarenhet av dom, och jag blev behandlad med både värdighet och respekt, och jag är glad att dom finns och är barnens röster när ingen annan vill lyssna ....
Jomen då FANNS det ju en anledning att de skulle lägga sig i ditt liv, i ditt fall. Tur att du fick hjälp, för vänder man sig till soc så kan det gå åt båda hållen. Det är ett vågspel.
Ibland hugger de utan anledning, och lägger ner enorma resurser på att bevisa att en viss normalfamilj är dysfunktionell på något allvarligt sätt, och då kan allt man har sagt vändas emot en. Typ om man har gått och bett om en kontaktfamilj varannan helg, så kan man få höra att "du har ju själv sagt att du inte orkar med dina barn, du har till och med varit här och begärt att få en kontaktfamilj".