• Anonym

Socialtjänsten är ju TOTALT inkompetenta!

Anonym (sank) skrev 2022-04-10 04:57:44 följande:

Nu är detta reportage några år gammalt.

Men mamman som pratar i reportaget har sedan dess fått ALLA sina barn omhändertagna.

Och detta på MYCKET goda grunder och något som borde skett flera år tidigare!

Tackolov att socialtjänsten finns och gör sitt jobb.

Stackars barn!

Länken fungerar ju inte... hur vet du då detta?
  • Anonym
    Anonym (E.) skrev 2022-04-15 10:11:05 följande:
    Jomen då FANNS det ju en anledning att de skulle lägga sig i ditt liv, i ditt fall. Tur att du fick hjälp, för vänder man sig till soc så kan det gå åt båda hållen. Det är ett vågspel.

Ibland hugger de utan anledning, och lägger ner enorma resurser på att bevisa att en viss normalfamilj är dysfunktionell på något allvarligt sätt, och då kan allt man har sagt vändas emot en. Typ om man har gått och bett om en kontaktfamilj varannan helg, så kan man få höra att "du har ju själv sagt att du inte orkar med dina barn, du har till och med varit här och begärt att få en kontaktfamilj".
    Precis så.

Jag har levt i en nästan exakt likadan verklighet som personen du citerade. Skillnaden är bara att trots att jag lämnade mannen som misshandlade oss (mig "bara" fysiskt) så tog de mitt barn och placerade i familjehem.

Som tur var så var denna familjehemsfamilj godhjärtade och såg själva att soc tagit fel beslut och hjälpte mig att få hem barnet. Dock satte det djupa spår i mitt barn och trots att det passerat tio år så har barnet tappat sin tro på myndigheter.  

Jag har inte påverkat detta men känner likadant. Jag litar inte på mydigheter för fem öre. Som tur är har jag bara vuxna barn idag.
  • Anonym
    Anonym (Skeptisk) skrev 2022-04-21 18:51:09 följande:

Men fortfarande?så visar forskningen att 60% av utredningarna som görs är felaktiga och inte rättssäkra. det går inte förklara bort med att föräldrar saknar insikt eller att socialkontor är olika. Inför tjänstemanna-ansvar! Sen innehåller ju socionomutbildningen skrämmande lite om psykologi och pedagogik. Hur ska någon som inte har tillräckligt med kunskaper om varken barns utveckling/faser eller psykologi kunna göra professionella bedömningar? för att inte tala om bristen på kunskap om NPF-diagnoser. Psykologer skulle inte ens ställa diagnos efter 2-3 träffar, men det gör socionomer i sina utredningar. 

Precis.
    Socionom är ett flumyrke och sockärringar tar sig själva på för stort allvar.

Säger också, inför tjänstemannaansvar. Helst igår.
  • Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2022-04-21 21:46:40 följande:

Det är ju föräldrarnas ansvar att skydda barnen från styvföräldrar som behandlat barnen illa. 

Det verkar vara länge sedan du hade kontakt med socialtjänsten om du tror att folk klär sig som pippi. Idag är det kavaj och knutblus eller korta kjolar och högklackat. Jag tyckte det var trevligare med Palestinasjalar och storblommiga pippikläder personligen.

Haha, ja du jobbar ju säkert på soc!
  • Anonym
    Anonym (E.) skrev 2022-04-22 19:39:55 följande:
    Ja, eller i alla fall människor som hunnit uppnå lite ålder och mognad, och själv har erfarenhet av att leva som en vuxen i en barnfamilj (som bio-, adoptiv- eller styvförälder). Idag sätts helt oerfarna unga tjejer på 23-24 år, att fatta beslut som kan handla om liv och död. De vet inte vad som normalt kan hända i en barnfamilj, och vad som normalt inte kan hända. De kan som sagt inte läsa av människor (som ofta är äldre än dom själva). 
    Allra värst är när de sätter dessa småjäntor till att utreda någon i övre tonåren.
    Det skiljer inte många år mellan dem och jäntorna sitter på deras öde.
Svar på tråden Socialtjänsten är ju TOTALT inkompetenta!