• Anonym (Enough)

Socialtjänsten är ju TOTALT inkompetenta!

Är det inte dags att lägga ner denna myndighet nu så att inte ännu fler barn behöver lida över socialsekreterares inkompetens? Inför legitimation så att minst 90% får sparken omgående åtminstone!

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7065936

• Svar på tråden Socialtjänsten är ju TOTALT inkompetenta!
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (anti-soc) skrev 2018-10-13 12:04:56 följande:

Så du menar att barnen ska tas ifrån sin familj lättare?

Vad tycker du borde motivera ett omhändertagande?

Ja! Och dessutom kunna tas definitivt för adoption i vissa fall.

Missbruk, misshandel, vanvård alla anledningar till omhändertagande! Fattar man inte varför ens barn omhändertas kan man inte bättra sig och då bör man förlora all rätt till barnet för barnets bästa!
  • Anonym (Kred)

Jag som är tjuv tycker polisen borde läggas ner. Varför måste de finnas där och ta fast mig när jag bryter mot lagen?

• Anonym (Enough)
    Anonym (Socionom) skrev 2018-10-13 17:18:49 följande:

Fruktansvärt jäkla drygt och totalt skrattretande att folk som inte ens har sett socialtjänstens dagliga arbete uttrycker sig kring deras kompetens.

Har du träffat mer än fem socialsekreterare? Har du sett hur de diskuterar och väger beslut med kollegor och chefer flera gånger dagligen? Har du sett hur de jobbar i motvind på måååånga plan? Har du sett hur illa barn far när föräldrar saknar förmåga? Har du sett hur otroligt många anmälningar som kommer in? Majoriteten läggs ned! Har du förstått att VARENDA placering utanför familj går via rätten och inte är nåt som ?bara? soc beslutat lite hipp som happ?

Nej, det har du antagligen inte nån kännedom om alls. Men uttala dig det ska du till varje pris. Hur skulle det vara om du undersökte verkligheten först?

Jag har träffat minst 50-60 socialsekreterare under mina år på soc och vet EXAKT hur diskussionen lyder från insidan. Har lyckligtvis aldrig blivit utsatt men kommer aldrig mer arbeta på soc!
  • neverpreggo

Du som är så insatt, vad är det för legitimation som de bör ha då? Hur ska detta sättas?

• Anonym (mamy)

Varje gång jag har behövt hjälp av soc har de varit mycket hjälpsamma, förstående och kompetenta vad det än handlat om. Jag är mycket tacksam för den hjälp jag fått.

• Anonym (Nej usch)

Jag tycker det är bra att vi har en aktiv socialtjänst och hoppas verkligen inte det går tillbaka till som det var förr. Jag är uppvuxen under 70- och 80-talet och har flera gånger frågat mig varför ingen hjälpte mig eller min familj. Men det var mer "sköt dig själv och skit i andra" mentalitet då. Inte bra alls. 

• Anonym (anti-soc)
    Anonym (Nej usch) skrev 2018-10-14 14:31:24 följande:

Jag tycker det är bra att vi har en aktiv socialtjänst och hoppas verkligen inte det går tillbaka till som det var förr. Jag är uppvuxen under 70- och 80-talet och har flera gånger frågat mig varför ingen hjälpte mig eller min familj. Men det var mer "sköt dig själv och skit i andra" mentalitet då. Inte bra alls. 

Va?
    Jag är uppvuxen under 60- och 70-talet och vet att folk blev anmälda. Enda skillnaden var att det inte anmäldes till soc utan till något som hette barnavårdsnämnden.

Hade en kompis vars storebror blev anmäld när han råkat sparka en boll tvärs genom grannes fönster.

Så det där med "sköt dig själv och skit i andra-mentaliteten", nej det stämmer inte.
  • Anonym (A)
    neverpreggo skrev 2018-10-14 14:15:29 följande:
    Du som är så insatt, vad är det för legitimation som de bör ha då? Hur ska detta sättas?
    Undrar jag med
  • Anonym (-)

Istället för att lägga all skuld på en myndighet så kanske vissa vuxna borde se sin egen del i skulden.

Om ni tar ansvar för era barn på ett bra sätt behöver ingen annan bli inblandade. Alla kan bli sjuka eller arbetslösa men det ändrar inte på det faktum att man har ansvar för sina barn och att myndigheter är där för barnens bästa, dom finns inte till för att jävlas med er som en del uttrycker sig.

Släpp er stolthet och oförmåga att se era brister och arbeta med myndigheterna istället för mot dom, när ni blir rabiata och ser konspirationer överallt så övertyger ni istället bara dom att ni inte är lämpliga.

Jag är glad att det finns en myndighet som vakar över barns intresse, ja det blir fel ibland och det är hemskt men alternativet att dem inte fanns och alla barn som då skulel fara illa är mycket värre.

• Anonym (Nej)

Barn omhändertas om föräldrarna misshandlat dom grovt eller utnyttjat dom sexuellt. Eller låtit dom bli undernärda/varit så frånvarande att barnen dagligen svävat i fara. Bara för att en massa puckon slösar socialaekreterarnas tid med okynnesanmälningar som läggs ned efter första obligatoriska mötet så betyder inte det att soc är inkompetenta, det är idioterna som okynnesanmäler som är inkompetenta.

Som anmäler för att jävlas fast dom vet att det aldrig kommer bli en utredning, som anmäler fast barnen mår bra och föräldrarna är bra men anmälaren stör sig på föräldern eller hämnas för nånting.

I fallet som länkas var det ju poliser som tog fel?

Jag tycker snarare det är svenska poliser som är under all kritik. Som skjuter ihjäl personer med Downs syndrom och misshandlar kvinnor på privata fester grovt.

Svar på tråden Socialtjänsten är ju TOTALT inkompetenta!