• Anonym (Enough)

Socialtjänsten är ju TOTALT inkompetenta!

Är det inte dags att lägga ner denna myndighet nu så att inte ännu fler barn behöver lida över socialsekreterares inkompetens? Inför legitimation så att minst 90% får sparken omgående åtminstone!

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7065936

• Svar på tråden Socialtjänsten är ju TOTALT inkompetenta!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2022-04-21 18:51:09 följande:

Men fortfarande?så visar forskningen att 60% av utredningarna som görs är felaktiga och inte rättssäkra. det går inte förklara bort med att föräldrar saknar insikt eller att socialkontor är olika. Inför tjänstemanna-ansvar! Sen innehåller ju socionomutbildningen skrämmande lite om psykologi och pedagogik. Hur ska någon som inte har tillräckligt med kunskaper om varken barns utveckling/faser eller psykologi kunna göra professionella bedömningar? för att inte tala om bristen på kunskap om NPF-diagnoser. Psykologer skulle inte ens ställa diagnos efter 2-3 träffar, men det gör socionomer i sina utredningar. 

Vi ställer aldrig diagnoser. Aldrig. Däremot kan vi inhämta utlåtande och diagnoser från läkare och psykologer.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-04-21 21:40:08 följande:
    Fel. Socialsekreterare utreder och ger förslag om beslut. Socialchefen granskar och ser om hen håller med. I såna fall lämnas ärendet vidare till nämnden  för att se om även de anser att det KAN finnas skäl att ansöka om LVU. Om de tycker det, så skickas ärendet vidare till förvaltningsrätten där domare och nämndemän håller förhandling, de tar del av handlingar och både barn och föräldrar får varsin oberoende advokat som för deras talan gentemot socialnämnden. Sedan tar rätten beslutet. Ingen annan. Ett beslut som sedan kan överklaga till högre instans. Det finns alltså väldigt många steg innan ett beslut tas, och rättssäkerheten är mycket hög när vi väl kommer fram till ett beslut. 
    Låter bra i teorin. Men när socialsekreteraren och socialchefen snackat ihop sig är i princip allting klart. Förvaltningsrätten går vanligtvis på socialnämndens bedömning. Barnens och föräldrarnas advokater får inte tillräckligt med timmar godkända för att kunna göra sitt jobb och kritiskt granska socialsekreterarens utredning - då skärs det i i debiteringen och ingen vill ju jobba gratis.

Och nej, rättssäkerheten är skrämmande låg. Du kan inte bli dömd till en enda månad i fängelse utan att det är bevisat att du har begått ett brott. Men barnen kan tas på rena indicier, en kreativ fantasi och oinsatt förvaltningsrätt om man har otur. Vissa socialsekreterare gör ett bra jobb, andra gör ett uselt. Men rättssäkerhet, nej.
  • Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2022-04-21 21:46:40 följande:

Det är ju föräldrarnas ansvar att skydda barnen från styvföräldrar som behandlat barnen illa. 

Det verkar vara länge sedan du hade kontakt med socialtjänsten om du tror att folk klär sig som pippi. Idag är det kavaj och knutblus eller korta kjolar och högklackat. Jag tyckte det var trevligare med Palestinasjalar och storblommiga pippikläder personligen.

Haha, ja du jobbar ju säkert på soc!
  • molly50
    Anonym (Soc.) skrev 2022-04-21 21:40:08 följande:
    Fel. Socialsekreterare utreder och ger förslag om beslut. Socialchefen granskar och ser om hen håller med. I såna fall lämnas ärendet vidare till nämnden  för att se om även de anser att det KAN finnas skäl att ansöka om LVU. Om de tycker det, så skickas ärendet vidare till förvaltningsrätten där domare och nämdemän håller förhandling, de tar del av handlingar och både barn och föräldrar får varsin oberoende advokat som för deras talan gentemot socialnämden. Sedan tar rätten beslutet. Ingen annan. Ett beslut som sedan kan överklaga till högre instans. Det finns alltså väldigt många steg innan ett beslut tas, och rättssäkerheten är mycket hög när vi väl kommer fram till ett beslut. 
    Av ren nyfikenhet.
    Vad anser du om fall som t ex "Lilla hjärtat" där en liten flicka fick flytta från ett familjehem,där hon hade det bra,till sina föräldrar som hade uppenbar drogproblematik och som slutade med att flickan dog?
    Eller som ett fall jag känner till där en flicka hamnade i ett familjehem där hon utsattes för sexuella övergrepp?
    Anser du att man har tagit rätt beslut där?
    Kollar man ens upp familjehemmen ordentligt innan man placerar barn där?
    Jag vet inte riktigt hur det funkar.
    Men jag undrar då jag har hört talas om fler fall där barn hamnat i familjehem där de blivit misshandlade osv.
  • elmadumle
    molly50 skrev 2022-04-22 11:58:58 följande:
    Av ren nyfikenhet.
    Vad anser du om fall som t ex "Lilla hjärtat" där en liten flicka fick flytta från ett familjehem,där hon hade det bra,till sina föräldrar som hade uppenbar drogproblematik och som slutade med att flickan dog?
    Eller som ett fall jag känner till där en flicka hamnade i ett familjehem där hon utsattes för sexuella övergrepp?
    Men jag undrar då jag har hört talas om fler fall där barn hamnat i familjehem där de blivit misshandlade osv.
    I lilla hjärtats fall var det socialen som inte ville att hon skulle tillbaka till sina föräldrar utan stanna kvar i familjehemmet, det var tingsrätten som fattade det ödesdigra beslutet för hennes del. 
  • AndreaBD
    Anonym skrev 2022-04-21 19:01:30 följande:
    Precis.
    Socionom är ett flumyrke och sockärringar tar sig själva på för stort allvar.

Säger också, inför tjänstemannaansvar. Helst igår.
    Ganska oförskämt, säger jag. Studierna är krävande. Min dotter har precis läst klart till socionom och det stämmer det som min chef sa om deras utbildning numera, nämligen att de blir "socialjurister". Han är också socionom, men numera är det mycket juridik. 
  • Anonym (Soc.)
    molly50 skrev 2022-04-22 11:58:58 följande:
    Av ren nyfikenhet.
    Finns det nåt avvikande att tycka där egentligen? Självklart är allt sådant förfärligt.
    När det gäller lilla hjärtat så var det ju också socialtjänstens bedömning att flickan inte skulle hem till sina biologisks föräldrar. Rätten dömde annorlunda.

Familjehem kollas upp och utreds innifrån och ut, djupintervjuer, registerutdrag, referenser. Men man kan inte se in i människors huvuden. Människor kan ljuga, manipulera. Det kommer vi aldrig att kunna skydda oss ifrån. Det är ju inte sällan så att pedofilhärvor som exempelvis uppdagas gäller den mest populäre läraren eller fotbollstränaren som alla föräldrar hade fullt förtroende för. Det går aldrig att få ett vattentätt system. Nuförtiden har man uppföljningar och samtal med placerade barn som då får chansen att berätta hur de har det på ett helt annat sätt än för exempelvis 20-30 år sedan.
  • Anonym (Skeptisk)

?Vi ställer aldrig diagnoser. Aldrig. Däremot kan vi inhämta utlåtande och diagnoser från läkare och psykologer.?

I samma forskning jag refererar till ovan framgår det att det ofta ställs diagnoser, fast det inte är Socialtjänstens varken uppdrag eller kompetens. Och det får katastrofala följder för barnen vars intresse ni ska företräda. Författaren Tove Karlsson har noterat att checklistan ni går efter för att hitta beteenden som indikerar vanvård är väldigt lika beteenden vid Autism.

När kunskapen inte finns agerar man lätt på känsla, så igen, det blir ett problem när socionomer som läst mestadels juridik ska läsa av människor, tolka situationen och baserat på detta beskriva barns miljö och därefter föreslå åtgärder. (Som ju fritidspolitikerna i de flesta fall går efter i sina beslut).

Detta jobb borde psykologer ha istället! 

• Anonym (E.)
    elmadumle skrev 2022-04-22 12:45:19 följande:
    I lilla hjärtats fall var det socialen som inte ville att hon skulle tillbaka till sina föräldrar utan stanna kvar i familjehemmet, det var tingsrätten som fattade det ödesdigra beslutet för hennes del. 
    Det var Kammarrätten. Föräldrarna fick nej i Tingsrätten, men överklagade. 

Det stämmer att socialen kämpade för E. men sedan när domen fallit så upphörde det av någon anledning. Det trillade in massor av nya anmälningar, som socialen inte reagerade på. De sa bara "vi har en dom att förhålla oss till". Men det stämmer ju inte - kommer det in nya anmälningar så ska soc naturligtvis starta en ny utredning. Dessutom kom det fram till dem att domen fattats på felaktiga grunder, då det par som talade så väl för föräldrarna, erkände att de blivit pressade, och att de hade ljugit. Då kan en dom rivas upp.

Men socialtanterna var HELT enkelspåriga i sitt arbete att vänja in flickan hos föräldrarna igen. De lyssnade inte på någonting - och detta fick de även svidande kritik för ifrån IVO sedan, när allt var för sent. Brukar vara så. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2022-04-22 19:27:32 följande:

?Vi ställer aldrig diagnoser. Aldrig. Däremot kan vi inhämta utlåtande och diagnoser från läkare och psykologer.?

I samma forskning jag refererar till ovan framgår det att det ofta ställs diagnoser, fast det inte är Socialtjänstens varken uppdrag eller kompetens. Och det får katastrofala följder för barnen vars intresse ni ska företräda. Författaren Tove Karlsson har noterat att checklistan ni går efter för att hitta beteenden som indikerar vanvård är väldigt lika beteenden vid Autism.

När kunskapen inte finns agerar man lätt på känsla, så igen, det blir ett problem när socionomer som läst mestadels juridik ska läsa av människor, tolka situationen och baserat på detta beskriva barns miljö och därefter föreslå åtgärder. (Som ju fritidspolitikerna i de flesta fall går efter i sina beslut).

Detta jobb borde psykologer ha istället! 

Ja, eller i alla fall människor som hunnit uppnå lite ålder och mognad, och själv har erfarenhet av att leva som en vuxen i en barnfamilj (som bio-, adoptiv- eller styvförälder). Idag sätts helt oerfarna unga tjejer på 23-24 år, att fatta beslut som kan handla om liv och död. De vet inte vad som normalt kan hända i en barnfamilj, och vad som normalt inte kan hända. De kan som sagt inte läsa av människor (som ofta är äldre än dom själva). 
  • molly50
    elmadumle skrev 2022-04-22 12:45:19 följande:
    Ok. Då har jag missuppfattat det. 
  • molly50
    Anonym (Soc.) skrev 2022-04-22 13:00:24 följande:
    Finns det nåt avvikande att tycka där egentligen? Självklart är allt sådant förfärligt.
    När det gäller lilla hjärtat så var det ju också socialtjänstens bedömning att flickan inte skulle hem till sina biologisks föräldrar. Rätten dömde annorlunda.

Familjehem kollas upp och utreds innifrån och ut, djupintervjuer, registerutdrag, referenser. Men man kan inte se in i människors huvuden. Människor kan ljuga, manipulera. Det kommer vi aldrig att kunna skydda oss ifrån. Det är ju inte sällan så att pedofilhärvor som exempelvis uppdagas gäller den mest populäre läraren eller fotbollstränaren som alla föräldrar hade fullt förtroende för. Det går aldrig att få ett vattentätt system. Nuförtiden har man uppföljningar och samtal med placerade barn som då får chansen att berätta hur de har det på ett helt annat sätt än för exempelvis 20-30 år sedan.
    Ok. Det hade jag missat.

Jag förstår att folk kan manipulera och ljuga.
    Men när problemen uppdagas så hoppas jag att barnen tas därifrån.
  • Anonym
    Anonym (E.) skrev 2022-04-22 19:39:55 följande:
    Ja, eller i alla fall människor som hunnit uppnå lite ålder och mognad, och själv har erfarenhet av att leva som en vuxen i en barnfamilj (som bio-, adoptiv- eller styvförälder). Idag sätts helt oerfarna unga tjejer på 23-24 år, att fatta beslut som kan handla om liv och död. De vet inte vad som normalt kan hända i en barnfamilj, och vad som normalt inte kan hända. De kan som sagt inte läsa av människor (som ofta är äldre än dom själva). 
    Allra värst är när de sätter dessa småjäntor till att utreda någon i övre tonåren.
    Det skiljer inte många år mellan dem och jäntorna sitter på deras öde.
  • hanna1204
    Anonym skrev 2022-04-23 11:56:15 följande:
    Allra värst är när de sätter dessa småjäntor till att utreda någon i övre tonåren.
    Det skiljer inte många år mellan dem och jäntorna sitter på deras öde.
    Precis. En helt absurd situation. 
Svar på tråden Socialtjänsten är ju TOTALT inkompetenta!