molly50 skrev 2022-04-22 11:58:58 följande:
Av ren nyfikenhet.
Vad anser du om fall som t ex "Lilla hjärtat" där en liten flicka fick flytta från ett familjehem,där hon hade det bra,till sina föräldrar som hade uppenbar drogproblematik och som slutade med att flickan dog?
Eller som ett fall jag känner till där en flicka hamnade i ett familjehem där hon utsattes för sexuella övergrepp?
Anser du att man har tagit rätt beslut där?
Kollar man ens upp familjehemmen ordentligt innan man placerar barn där?
Jag vet inte riktigt hur det funkar.
Men jag undrar då jag har hört talas om fler fall där barn hamnat i familjehem där de blivit misshandlade osv.
Finns det nåt avvikande att tycka där egentligen? Självklart är allt sådant förfärligt.
När det gäller lilla hjärtat så var det ju också socialtjänstens bedömning att flickan inte skulle hem till sina biologisks föräldrar. Rätten dömde annorlunda.
Familjehem kollas upp och utreds innifrån och ut, djupintervjuer, registerutdrag, referenser. Men man kan inte se in i människors huvuden. Människor kan ljuga, manipulera. Det kommer vi aldrig att kunna skydda oss ifrån. Det är ju inte sällan så att pedofilhärvor som exempelvis uppdagas gäller den mest populäre läraren eller fotbollstränaren som alla föräldrar hade fullt förtroende för. Det går aldrig att få ett vattentätt system. Nuförtiden har man uppföljningar och samtal med placerade barn som då får chansen att berätta hur de har det på ett helt annat sätt än för exempelvis 20-30 år sedan.