Socialtjänsten är ju TOTALT inkompetenta!
Anonym (Soc.) skrev 2022-04-21 21:40:08 följande:
Fel. Socialsekreterare utreder och ger förslag om beslut. Socialchefen granskar och ser om hen håller med. I såna fall lämnas ärendet vidare till nämnden för att se om även de anser att det KAN finnas skäl att ansöka om LVU. Om de tycker det, så skickas ärendet vidare till förvaltningsrätten där domare och nämdemän håller förhandling, de tar del av handlingar och både barn och föräldrar får varsin oberoende advokat som för deras talan gentemot socialnämden. Sedan tar rätten beslutet. Ingen annan. Ett beslut som sedan kan överklaga till högre instans. Det finns alltså väldigt många steg innan ett beslut tas, och rättssäkerheten är mycket hög när vi väl kommer fram till ett beslut. Vad anser du om fall som t ex "Lilla hjärtat" där en liten flicka fick flytta från ett familjehem,där hon hade det bra,till sina föräldrar som hade uppenbar drogproblematik och som slutade med att flickan dog?
Eller som ett fall jag känner till där en flicka hamnade i ett familjehem där hon utsattes för sexuella övergrepp?
Anser du att man har tagit rätt beslut där?
Kollar man ens upp familjehemmen ordentligt innan man placerar barn där?
Jag vet inte riktigt hur det funkar.
Men jag undrar då jag har hört talas om fler fall där barn hamnat i familjehem där de blivit misshandlade osv.