• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 15:15:16 följande:
    Men nej, det har de väl inte? Inte skickar man en bebis fram och tillbaka?
    Nej, men från cirka tre års ålder tror jag. Om någon av dem är bio-förälder så kan de begära gemensam vårdnad och barnet har rätt till umgänge.
  • Anonym (.)

För det första så är surrogat förbjudet i Sverige och för det andra är surrogatreglerna i länder där detta är lagligt och går rätt till såna att den gravida har rätt att ångra sig och behålla barnet utan att behöva ge bort till paret

• Anonym (.)
    Tiina87 skrev 2018-09-18 15:18:45 följande:

Det är ju inte ditt barn så självklart kan du inte bara behålla.

Det är visst ts barn om det är hennes ägg
  • Anonym (Ånger)
    sextiotalist skrev 2018-09-18 15:15:42 följande:

Nej, nej och åter nej

Inom svensk rätt finns inte något uttryckligt förbud mot surrogatmödraskap, trots att det inte är tillåtet inom hälso- och sjukvården. Detta kommer till uttryck indirekt genom bland annat lagen (2006:351) om genetisk integritet 6?7 kap. Moderskapspresumtionen i Föräldrabalken (FB) 1 kap. 7 § är ytterligare en begränsning. Kvinnan som genomgår graviditet och föder ett barn där det befruktade ägget härstammar från en annan kvinna, anses vara barnets biologiska förälder. Detta har varit grunden för rättsligt föräldraskap inom svensk rätt. Kvinnan som föder barnet blir därmed automatiskt barnets rättsliga förälder, i denna kontext surrogatmodern. Detta oavsett om den tilltänkta modern låtit befrukta sitt eget, surrogatmoderns eller extern donators ägg (SOU 2016:11 s. 118). Avseende faderskap innebär biologin att barnet tillkommit genom befruktning med den mannens könsceller. Någon särskillnad kan inte dras mellan genetiskt och biologiskt faderskap i dagsläget.

Tack! Ägget är från henne, men spermierna är från en donator, så då har de alltså inga rättigheter till barnet alls? De betalade allt dock och det finns det papper på, men det gjordes inte i sverige....

Avsikten var att skriva han som pappa och hon sen får adoptera barnet....
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2018-09-18 15:22:24 följande:

Det är visst ts barn om det är hennes ägg

Ja, men surrogat brukar oftast innebära att den inte är den bärande kvinnans ägg.
  • sextiotalist
    Tiina87 skrev 2018-09-18 15:18:45 följande:
    Det är ju inte ditt barn så självklart kan du inte bara behålla.
    Kan hon visst, hon har lagen på sin sida, i Sverige har vi inga lagar som stöder att man använder surrogatmammor
  • sextiotalist
    Tiina87 skrev 2018-09-18 15:23:36 följande:
    Ja, men surrogat brukar oftast innebära att den inte är den bärande kvinnans ägg.
    Det spelar ingen roll, det är kvinnan som föder barnet som är barnets rättsliga förälder
  • Tiina87
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 15:23:27 följande:

Tack! Ägget är från henne, men spermierna är från en donator, så då har de alltså inga rättigheter till barnet alls? De betalade allt dock och det finns det papper på, men det gjordes inte i sverige....

Hade du velat behålla ett barn om biologiskt/genetiskt inte är ditt eget och som du dessutom får betalt (den står för alla kostnader) för att bära fram?

Viste du ens vad du gav dig in på när du sa ja?
  • sextiotalist
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 15:23:27 följande:

Men nu kommer barnet födas i Sverige och då är de Sveriges lagar som gäller. Det borde detta par tagit reda på innan
  • sextiotalist
    Tiina87 skrev 2018-09-18 15:25:41 följande:
    Hade du velat behålla ett barn om biologiskt/genetiskt inte är ditt eget och som du dessutom får betalt (den står för alla kostnader) för att bära fram?

Viste du ens vad du gav dig in på när du sa ja?
    Det spelar ingen roll, nu vill Ts behålla det här barnet och hon har lagen på sin sida. Detta borde paret som ville ha barnet ta reda på innan de gav sig in i detta.
Svar på tråden Vill behålla barnet