• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Anonym (l)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 14:55:41 följande:

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

Om du inte vågar berätta för någon, hur ska du då klara av att behålla barnet? Gissar att paret inte bara kommer att dra sig ur i tysthet och försvinna. Kommer du att ersätta paret för deras ekonomiska förlust? Antar att de lagt ut en del, har de råd att försöka bli föräldrar igen om du inte återbetalar dem?
  • Anonym (Kram)

Försök ta det lugnt och ta kontakt med en terapeut , om det finns någon med tex hbtq-kompetens där du bor (eller i nån sån terapi-app) så är de nog många gånger mer kunniga i komplicerad familjejuridik också (en terapeut kan ju såklart inte vägleda dig juridiskt, men du kanske slipper förklara alla turer tusen gånger tänker jag)

Lycka till, kan inte tänka mig hur jobbigt du måste ha det. Vilken sits.

• Ignoramus

Tror inte det finns en chans i världen att ts slipper betala tillbaka allt när alla utgifterna finns dokumenterade. Men vem som är mest mamma är en svår fråga; ja, det är någon annans ägg men att faktiskt genomgå graviditeten skapar ju också väldigt starka band (och kanske ska värderas högre om det endast är de "bedrifterna" man kan utgå ifrån). Men ja, en jävla sits. Det kan ju vara hormonerna som agerar nu, och det kanske går att tänka klarare när de har lagt sig en aning.

Anonym (l) skrev 2018-09-18 19:08:07 följande:

Om du inte vågar berätta för någon, hur ska du då klara av att behålla barnet? Gissar att paret inte bara kommer att dra sig ur i tysthet och försvinna. Kommer du att ersätta paret för deras ekonomiska förlust? Antar att de lagt ut en del, har de råd att försöka bli föräldrar igen om du inte återbetalar dem?

• AnnaZL
    Anonym (Ace) skrev 2018-09-18 16:34:06 följande:

Många negativa tankar om TS oerhört egotrippade funderingar dyker upp så håller inne med de flesta...

Som många har sagt vad du möjligen har rätt till enl lag är en sak men vad moralen säger är något annat.... Om någon är otrogen blir den personen offentligt hudflängd "bara" för att det är moraliskt förkastligt. Här funderar du på att "stjäla" ett barn, även om du bär det i dig, som dina bekanta önskar och som du har gått med på att hjälpa dem med. Från att att kunna bli moder Theresa i deras ögon så riskerar du istället bli "Moder Paria" för dem. Till råga på allt låter du dem betala (förmodligen) snormycket för en ivf som du ensam vill dra nytta av.

Det enda rätta är att fullgöra din del av det du har lovat och inte hoppa på liknande äventyr fler gånger.

Nu låter du som om du aldrig varit gravid och fött egna barn, för då hade du inte kunnat skriva så här. Hon stjäl inte ett barn, hon bygger det av sitt eget blod! 

Detta är en stor anledning till att jag är emot surrogatmödraskap, vi är byggda för att få starka band till fostret för att kunna stå ut med allt jobb det innebär att ta hand om småbarn. Tänk på de stackars fattiga kvinnorna i babyfabrikerna som gång på gång tvingas utstå denna känslomässiga tortyr att få staka band till ett barn som tas ifrån dem om och om igen. TS har ju iaf en chans att att få behålla det. Överenskommelser mellan vänner är inte mycket att sätta mot årtusenden av evolution.

• Anonym (Mrs. T)

För att inte tala om förlossningen... För mig var hela graviditeten rätt overklig och jag kände inga speciella band till barnet; dagdrömde inget, pratade inget, tänkte knappt på det annat än att det var lite häftigt när det sparkade. Sekunden hen var född däremot? Oerhört stark och omedelbar kärlek.

AnnaZL skrev 2018-09-18 20:32:47 följande:

Nu låter du som om du aldrig varit gravid och fött egna barn, för då hade du inte kunnat skriva så här. Hon stjäl inte ett barn, hon bygger det av sitt eget blod! 

Detta är en stor anledning till att jag är emot surrogatmödraskap, vi är byggda för att få starka band till fostret för att kunna stå ut med allt jobb det innebär att ta hand om småbarn. Tänk på de stackars fattiga kvinnorna i babyfabrikerna som gång på gång tvingas utstå denna känslomässiga tortyr att få staka band till ett barn som tas ifrån dem om och om igen. TS har ju iaf en chans att att få behålla det. Överenskommelser mellan vänner är inte mycket att sätta mot årtusenden av evolution.

• Anonym (Nope)

Eftersom surrugat är olagligt i Sverige och den som föder barnet blir barnets "mamma" oavsett gener så tror jag inte dom har något att säga om saken om du behåller. Men du kommer möta en massa hat hot och det kommer inte vara utan fight.

• elmadumle

Men får man ens föda barn åt någon annan i sverige? hur förklarar man det sedan som både surrogatmamma och mamma för myndigheterna?

• Anonym (Hmmm...)
    elmadumle skrev 2018-09-18 21:41:44 följande:
    Men får man ens föda barn åt någon annan i sverige? hur förklarar man det sedan som både surrogatmamma och mamma för myndigheterna?
    Ja, det får man. Rent juridiskt går det till så att den kvinna som fött barnet säger upp vårdnaden till pappan direkt efter förlossningen. Sen ansöker pappans hustru om närståendeadoption. Haft en bekant som gjort så. Däremot är surrogatmödraskap förbjudet inom vården. Att som ts påstår ha gjort ÄD går bara utomlands.
  • quo

Eftersom du använt dig av ägg och spermier från paret har de rätt att vara del i barnets liv. Även om du behåller barnet själv så säger lagen att då de fyller 16 ska de informeras om att du inte är biologisk mor.
    Jag föreslår att du går in och läser om det innan du tar några beslut.

Dessutom, du har gått med på detta, ni måste ju ha skrivit avtal. Vad säger det avtalet, har du några rättigheter till barnet?

Du kommer ju säkert vara del av barnets liv ändå, även om du inte får behålla det hemma.

• Anonym (Hmmm...)
    quo skrev 2018-09-18 22:20:48 följande:
    Eftersom du använt dig av ägg och spermier från paret har de rätt att vara del i barnets liv. Även om du behåller barnet själv så säger lagen att då de fyller 16 ska de informeras om att du inte är biologisk mor.
    Jag föreslår att du går in och läser om det innan du tar några beslut.

Dessutom, du har gått med på detta, ni måste ju ha skrivit avtal. Vad säger det avtalet, har du några rättigheter till barnet?

Du kommer ju säkert vara del av barnets liv ändå, även om du inte får behålla det hemma.
    Vilken lag? ED med surrogat är inte tillåtet i Sverige och sker alltså inte i Sverige så nån svensk lag ang. ägg eller spermiedonation går inte tillämpa.
Svar på tråden Vill behålla barnet