• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Tiina87
    sextiotalist skrev 2018-09-18 15:24:18 följande:

Kan hon visst, hon har lagen på sin sida, i Sverige har vi inga lagar som stöder att man använder surrogatmammor

Nja, det är lite mera komplicerat än så.
  • Anonym (Ånger)
    Tiina87 skrev 2018-09-18 15:25:41 följande:

Hade du velat behålla ett barn om biologiskt/genetiskt inte är ditt eget och som du dessutom får betalt (den står för alla kostnader) för att bära fram?

Viste du ens vad du gav dig in på när du sa ja?

Jag får inte betalt, de har betalat proceduren....

Jag trodde det, men tydligen inte....
  • Tiina87
    sextiotalist skrev 2018-09-18 15:24:48 följande:

Det spelar ingen roll, det är kvinnan som föder barnet som är barnets rättsliga förälder

Rättsliga förälder ja. Biologisk förälder nej.
  • Anonym (Jill)
    sextiotalist skrev 2018-09-18 15:24:48 följande:
    Det spelar ingen roll, det är kvinnan som föder barnet som är barnets rättsliga förälder
    Men ett DNA-test för bio-mamman borde väl vara samma för bio-pappan?
  • Tiina87
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 15:27:02 följande:

Jag får inte betalt, de har betalat proceduren....

Jag trodde det, men tydligen inte....

Ja, står för alla kostnader.
  • Anonym (Ånger)
    Tiina87 skrev 2018-09-18 15:28:18 följande:

Ja, står för alla kostnader.

Men inga av de pengarna har gått till mig.
  • sextiotalist
    Anonym (Jill) skrev 2018-09-18 15:27:34 följande:
    Men ett DNA-test för bio-mamman borde väl vara samma för bio-pappan?

Det behövs inte, eftersom man har fastställt att det är kvinnan som har de rätten här.

Som jag skrivit, vi har ingen lagstiftning som stöder surrogatföräldraskap, med andra ord så är paret rättslösa i det här fallet. Paret gjorde det stora felet att ha en svensk kvinna som kommer föda i Sverige, hade de vetat vad de gav sig in på så hade de fått fixa det helt utomlands och inte ens det har varit enkelt för de som gjort detta.

• Tiina87
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 15:28:52 följande:

Men inga av de pengarna har gått till mig.

Om du hade velat ha ersättning så borde krävt det från början.
  • Anonym (Ånger)
    Tiina87 skrev 2018-09-18 15:40:50 följande:

Om du hade velat ha ersättning så borde krävt det från början.

Har inte sagt att jag vill ha ersättning....
  • Tiina87
    sextiotalist skrev 2018-09-18 15:30:47 följande:

Det behövs inte, eftersom man har fastställt att det är kvinnan som har de rätten här.

Som jag skrivit, vi har ingen lagstiftning som stöder surrogatföräldraskap, med andra ord så är paret rättslösa i det här fallet. Paret gjorde det stora felet att ha en svensk kvinna som kommer föda i Sverige, hade de vetat vad de gav sig in på så hade de fått fixa det helt utomlands och inte ens det har varit enkelt för de som gjort detta.

Vi har ingen lag mot det heller... Så hurvida paret är rättslösa eller inte vet varken du eller jag.
Svar på tråden Vill behålla barnet