• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Anonym (#)

TS, det finns absolut ingen möjlighet att de kan stämma dig om du gör abort eftersom du har full bestämmanderätt över din kropp och graviditeten är din att besluta över. Att det är någon annan kvinnas ägg som använts ger dem inte någon rätt att ställa krav, enligt svensk lag (utomlands kan det tyvärr se annorlunda). Om du väljer att föda har de heller ingen rätt till barnet eftersom det faktum att den andra kvinnan är genetisk mor (inte biologisk, det är den som bär barnet=du) inte spelar någon roll enligt lagen och som jag förstod det som att spermierna kom från ytterligare en donator så mannen har inte heller juridisk rätt till barnet. Så vad du än väljer så finns det ingen juridisk risk för dig.

Det du går igenom är en av anledningarna till att statliga utredningar kommit fram till att surrogatmödraskap inte ska vara lagligt i Sverige, vi kan inte lagstifta bort rätten till den egna kroppen under 9 månaders tid. Du har inget juridiskt ansvar gentemot dem, & personligen tycker jag inte du har något moraliskt ansvar att ?ge? dem barn heller, eftersom jag inte tycker det är etiskt att skaffa barn på det sättet (tycker inget negativt om någon som vill vara surrogat, bara om de som väljer att nyttja surrogat).

• Anonym (#)
    elmadumle skrev 2018-09-21 19:16:42 följande:

Om de tvingade dig är det deras ansvar, annars får du ta ansvaret och föda barnen och lämna över de direkt. Om du ändå mot deras vilja gör abort så har du gjort bort dig i allas ögon för lång tid, och du ska betala tillbaka varenda krona de lagt ut på det här. 

De enda som gjort bort sig i mina ögon är de som nyttjar surrogat & tror sig ha bestämmanderätt över andras kroppar.
  • Embla twopointoh
    Colourfulrainbow skrev 2018-09-21 19:19:55 följande:

Pga att du väntar fler än ett barn är risken stor att det blir kejsarsnitt. Vill du ha flera barn i framtiden? För om läkarna bedömer att du inte kommer kunna föda vaginalt efter det här, måste du göra kejsarsnitt vid varje graviditet, och man brukar sällan rekommendera fler än tre kejsarsnitt.

Det stämmer inte, man får i allmänhet föda vaginalt efter ett kejsarsnitt. Det är klart att möjligheten finns att läkarna säger stopp redan efter första snittet, men det är ovanligt. Dessutom så "måste" man inte göra snitt bara för att en läkare rekommenderar det, de kan inte tvinga en om man inte vill.

Och, angående antal snitt, så läste jag en studie på kvinnor i något arabland (minns ej vilket), där det är vanligt att kvinnor förlöses med snitt även om det inte finns medicinska eller psykiska orsaker.Eftersom de får fler barn i genomsnitt än oss, så kan det bli den sex-sju snitt per kvinna, och det utan större komplikationer. Rekommendationen om max tre snitt per kvinna är alltså ingen allmän, oemotsagd sanning.

Ditt inlägg känns mer som ett försök att skrämma TS till abort, än byggt på rationella argument.
  • Tiina87
    Ignoramus skrev 2018-09-21 18:13:22 följande:

Det här lär väl ta hus i helvete men... det finns ju ingen bra lösning i den här sitsen utan bara riktigt dåliga och dåliga. Så; ett barn var? Och se till att ni alltid bor nära varandra så barnen har kontakt mer varandra?

Tror du på allvar att än kan skilja på tvillingar utan att de får men för livet?!
  • Ignoramus

Nej, men jag tror att det är för långt gånget redan nu för att historien ska sluta utan men för livet för någon. Kan tänka mig att det är rätt vanligt att skilja på tvillingar vid vanliga adoptioner, iaf de som inte är så rumsrena.

Tiina87 skrev 2018-09-21 20:16:43 följande:

Tror du på allvar att än kan skilja på tvillingar utan att de får men för livet?!

• Tiina87
    Ignoramus skrev 2018-09-21 20:27:18 följande:

Nej, men jag tror att det är för långt gånget redan nu för att historien ska sluta utan men för livet för någon. Kan tänka mig att det är rätt vanligt att skilja på tvillingar vid vanliga adoptioner, iaf de som inte är så rumsrena.

Det är narn det handlar om, inte hundar/katter.
  • Ignoramus

Rumsrena adoptionsbyråer, inte rumsrena barn. Båda familjerna flyttar ihop och uppfostrar barnen tillsammans då?

Tiina87 skrev 2018-09-21 20:31:55 följande:

• Anonym (#)
    Tiina87 skrev 2018-09-21 20:31:55 följande:

Exakt, det är barn. Som det alltså inte borde vara ok att köpa, sälja eller ?ge bort?, som vid surrogat.
  • Tiina87
    Ignoramus skrev 2018-09-21 20:36:22 följande:

Rumsrena adoptionsbyråer, inte rumsrena barn. Båda familjerna flyttar ihop och uppfostrar barnen tillsammans då?

Det är fortfarande barn vi pratar om.
  • Anonym (#)

Så jävla spännande ändå att SÅ många i den här tråden tycker att TS har nån slags skyldighet att låna ut sin kropp i nio månader & inte har nån rätt till självbestämmande. Tack och lov att svensk lagstiftning inte håller med er för det vore inget annat än slaveri.

Svar på tråden Vill behålla barnet