• Ignoramus

Vill behålla barnet

Det är ju en sjujävla sits det här. Kan inte klandra dig för man rår ju inte för sina känslor, och de kan ju bli extremt starka i de här sammanhangen. Men om du nu är säker på din sak så kolla upp vad som verkligen gäller rättsligen via en säkrare källa än familjeliv, prata med dem så snart som möjligt, och betala därefter omedelbart igen alla kostnader som de har stått för.

Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 15:41:43 följande:

Har inte sagt att jag vill ha ersättning....

• Ignoramus

Tror inte det finns en chans i världen att ts slipper betala tillbaka allt när alla utgifterna finns dokumenterade. Men vem som är mest mamma är en svår fråga; ja, det är någon annans ägg men att faktiskt genomgå graviditeten skapar ju också väldigt starka band (och kanske ska värderas högre om det endast är de "bedrifterna" man kan utgå ifrån). Men ja, en jävla sits. Det kan ju vara hormonerna som agerar nu, och det kanske går att tänka klarare när de har lagt sig en aning.

Anonym (l) skrev 2018-09-18 19:08:07 följande:

Om du inte vågar berätta för någon, hur ska du då klara av att behålla barnet? Gissar att paret inte bara kommer att dra sig ur i tysthet och försvinna. Kommer du att ersätta paret för deras ekonomiska förlust? Antar att de lagt ut en del, har de råd att försöka bli föräldrar igen om du inte återbetalar dem?

• Ignoramus

På ett sätt håller jag med, men den andra familjen måste ju ha lagt ut hundratusentals kronor. Kommer de från en förmögen familj eller har de verkligen skrapat ihop till de här pengarna? Om det gäller det senare kan jag tycka att ts får hjälpa till att betala tillbaka åtminstone hälften av den aktuella summan. Nåt sorts avtal har ändå ingåtts och fastän jag förstår ts känslor fullt ut och verkligen sympatiserar med hennes extremt olyckliga situation, så borde bägge parterna haft med den här utgången i beräkningen och haft en backup-plan. Dvs nåt sorts avtal som reglerade detta.

Drottningen1970 skrev 2018-09-20 09:59:56 följande:

Abort känns som det enda rimliga i detta läge.

• Ignoramus

Nej, men de har ju satsat ett par hundratusen på den här hästen som plötsligt visar sig vara både halt och kobent, trots att den genomgick veterinärsbesiktningen för fem minuter sen...

sextiotalist skrev 2018-09-20 15:05:39 följande:

Ts har inte fått några pengar

• Ignoramus

Precis. Och eftersom det gjordes utomlands tillkommer även kostnader för resa, boende och uppehälle etc. Kanske även utebliven lön etc? Psykologsamtal innan? Det är såklart svårt att hitta några exakta siffror på kostnader, men nog borde det röra sig om rätt betydande summor? Om det inte gjordes med rostig sax på en bakgata i Helsingör, typ...

Anonym (så det kan bli) skrev 2018-09-20 15:59:17 följande:

Hur pillar man i en annans kvinnas ägg i sin livmoder ,antar det måste vara sjukvårdkunniga när det ska göras.

Helt annans sak när det gäller spermier.

• Ignoramus

Det här lär väl ta hus i helvete men... det finns ju ingen bra lösning i den här sitsen utan bara riktigt dåliga och dåliga. Så; ett barn var? Och se till att ni alltid bor nära varandra så barnen har kontakt mer varandra?

• Ignoramus

Vi vet alldeles för lite om hela situationen för att uttala oss. Hur väl känner de varandra? Vilken sorts förberedelse fick ts? Har ts barn sedan innan? Har någon av det andra paret redan barn? Med andra ord, hur har hela historien utspelat sig?

Det är inte så soft att vara i parets sits heller, att ta ett (eller två) barn från någon som har burit det genom en graviditet, förlöst det, och dessutom verkligen vill behålla det. Lär put a damper on things... och jag är inte säker på att jag hade haft hjärta att göra det när det väl kom till kritan.

Anonym (J) skrev 2018-09-21 17:53:25 följande:

Varför är det deras ansvar? Bär och föd DERAS barn! Förstår att de blev rosenrasade på dig! Men att göra abort är för mig mer okej än att du väljer att behålla DERAS barn. Om jag varit kvinnan vars barn du bär vet jag inte vad jag skulle ha gjort.

• Ignoramus

Hur man än vrider och vänder på det är det någon som behåller någon annans barn...

Anonym (J) skrev 2018-09-21 17:53:25 följande:

Varför är det deras ansvar? Bär och föd DERAS barn! Förstår att de blev rosenrasade på dig! Men att göra abort är för mig mer okej än att du väljer att behålla DERAS barn. Om jag varit kvinnan vars barn du bär vet jag inte vad jag skulle ha gjort.

• Ignoramus

Tycker i så fall att de ska dela 50/50 på det kalaset så att bägge parter delar på ansvaret för situationen som uppstått. För om ts inte haft barn förr så var det rätt naivt av paret att tro att ts verkligen visste vad hon gav sig in på.

elmadumle skrev 2018-09-21 19:16:42 följande:

Om de tvingade dig är det deras ansvar, annars får du ta ansvaret och föda barnen och lämna över de direkt. Om du ändå mot deras vilja gör abort så har du gjort bort dig i allas ögon för lång tid, och du ska betala tillbaka varenda krona de lagt ut på det här. 

• Ignoramus

Nej, men jag tror att det är för långt gånget redan nu för att historien ska sluta utan men för livet för någon. Kan tänka mig att det är rätt vanligt att skilja på tvillingar vid vanliga adoptioner, iaf de som inte är så rumsrena.

Tiina87 skrev 2018-09-21 20:16:43 följande:

Tror du på allvar att än kan skilja på tvillingar utan att de får men för livet?!

• Ignoramus

Rumsrena adoptionsbyråer, inte rumsrena barn. Båda familjerna flyttar ihop och uppfostrar barnen tillsammans då?

Tiina87 skrev 2018-09-21 20:31:55 följande:

Det är narn det handlar om, inte hundar/katter.

• Ignoramus

Allt jag sa var att tvillingar förmodligen separeras även i adoptionssammanhang, så det är knappast unheard of att det händer. Sen är det inte moraliskt rätt men det är ingen lösning i den här historien. Att tvinga någon att genomföra graviditeten och sedan ge bort båda barnen är dock den absolut sämsta.

Fast ja, jag ändrar mig. Det mest rättvisa är att ts betalar tillbaka alla/minst hälften av alla omkostnader och behåller de här barnen själv. Iaf förutsatt att den andra kvinnan fortfarande har fungerande ägg.

Tiina87 skrev 2018-09-21 20:54:52 följande:

Apobtion etc är lagligt.

Att skilja på tvillingar (surrogat får en och biomamma) är inte ok eller lagligt.

• Ignoramus

Förstår dig, även om jag säkert bidraget till den stämningen. Ledsen för det, var inte min mening. Lätt att börja se det som en teoretisk situation utan verkliga människor inblandade, vilket säkert förvärrar stämningen. Hoppas det löser sig till det bästa, vilket beslut du än tar!

Anonym (Ånger) skrev 2018-09-21 21:01:33 följande:

Orkar verkligen inte med alla elaka kommentarer, så jag lämnar tråden. Tack till er som stöttat.

• Ignoramus

Vad får du det ifrån? Ja det är en olycklig situation men alternativet hade inte varit bättre. Tänk ens tanken på att ta ett (eller två) barn från den som har burit dem i nio månader och verkligen vill behålla det/dem? Hisnande tanke, och så otroligt mycket värre. Nä, det löste sig på bästa sätt, men jag tycker som sagt att paret ska få ekonomisk ersättning så att de kan göra ett nytt försök. Förmodligen inte med en surrogatmamma men på något vis.

Till TS: rätt beslut, lycka till! :)

Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-10-25 13:21:11 följande:

Hoppas du kan leva med det beslutet. Barnen kommer hata dig när dom får reda på att du stulit deras familj och rötter från dom.

• Ignoramus

Nja, de har väl inte brutit mot svensk lag? De får ju anlita en surrogatmamma, men inte via den svenska vården. Så antingen heminsemination eller sköta det hela utomlands. Det är inte olagligt.

Embla twopointoh skrev 2018-10-26 10:16:47 följande:

Enligt svensk lag räknas kvinnan som bär på barnet som biologisk mor, oavsett genetiken, så där har du fel. Man kan naturligtvis diskutera den moraliska och filosofiska aspekten, men den juridiska är solklar.

Det är dessutom svårt för paret att anmäla TS, då de brutit mot svensk lagstiftning genom att anlita en surrogatmamma. Altruistiskt surrogatmödraskap är inte tillåtet i Sverige.

• Ignoramus

Så är det absolut. I vissa länder får paret rätt till barnet, men inte i Sverige. Så ts har fortfarande lagen på sin sida. Men paret har inte heller gjort något *olagligt*, det var mest det jag ville understryka.

sextiotalist skrev 2018-10-26 11:20:22 följande:

Men de har, enligt svensk lag, inte rätten till barnet, om det föds i Sverige. Även om det föds utomlands, så måste det juridiskt vara parets (eller den ena personens barn) innan det räknas juridiskt som barn i Sverige.

Det är inte olagligt, men de är fullständigt rättslösa, eftersom det inte finns någon lagstiftning som stöder detta.

Även avtal har ju ogiltligtsförklarats i HD, för att den svenska lagstiftningen, vem som anses vara barnets juridiska och biologiska förälder överrider avtalet.

• Ignoramus

Tror verkligen på att berätta och normalisera sånt här direkt. Prata om det redan från början så att det inte blir en chock sen. Precis som jag hade gjort om pappan inte varit med i bilden eller om vi varit två mammor eller vilken stjärnfamiljskonstellation som helst. Och som även kärnfamiljer borde prata om i betydligt större utsträckning så att inget är fel eller konstigt utan bara något annat.

Anonym (l) skrev 2018-10-26 12:08:43 följande:

Det finns nog en rejäl risk att barnen får höra historian tidigare. Detta lär ju bli en snackis i generationer.

Svar på tråden Vill behålla barnet