• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Colourfulrainbow
    Embla twopointoh skrev 2018-09-21 19:47:44 följande:
    Det stämmer inte, man får i allmänhet föda vaginalt efter ett kejsarsnitt. Det är klart att möjligheten finns att läkarna säger stopp redan efter första snittet, men det är ovanligt. Dessutom så "måste" man inte göra snitt bara för att en läkare rekommenderar det, de kan inte tvinga en om man inte vill.

Och, angående antal snitt, så läste jag en studie på kvinnor i något arabland (minns ej vilket), där det är vanligt att kvinnor förlöses med snitt även om det inte finns medicinska eller psykiska orsaker.Eftersom de får fler barn i genomsnitt än oss, så kan det bli den sex-sju snitt per kvinna, och det utan större komplikationer. Rekommendationen om max tre snitt per kvinna är alltså ingen allmän, oemotsagd sanning.

Ditt inlägg känns mer som ett försök att skrämma TS till abort, än byggt på rationella argument.
    Jag försöker inte skrämma ts till abort, jag har varit på hennes sida sedan starten. Jag tycker att ts ska få behålla barnen om hon så önskar, och sedan får hon och väninnan lösa någon form av varannan vecka boende i framtiden. 

Jag har inte sett något om att ts har egna barn och det jag skrev kan vara värt att ta i beaktning om hon vill ha biologiska barn i framtiden. Särskilt om hon vill ha flera barn.

Nej, klart man inte måste göra snitt bara för läkaren rekommenderar det. Däremot är det inte direkt ovanligt att det blir snitt just vid tvillingfödsel.

Och angående tre kejsarsnitt, det är klart att vissa kan göra fler. Vet en kvinna som gjort fyra snitt och det har gått bra. Men jag har flera vänner som varit tvungna att göra kejsarsnitt även vid sin andra (och tredje) graviditet eftersom de inte kan föda vaginalt efter första snittet, och sedan blivit avrådda från att skaffa fler barn.
  • Colourfulrainbow
    Anonym (M) skrev 2018-09-21 21:25:31 följande:
    Stämmer inte. Efter mitt första snitt var det inga problem att föda vanligt om jag ville det. Det var ingen läkare som bedömde något, utan i de allra flesta fall kan man föda vaginalt efter ett snitt.

Jag valde snitt igen och nu ska jag göra snitt nr tre. Jag hade fått föda vaginalt denna tredje gång om jag ville, men de avrådde från det.

Finns inga "måste".
    Nej, det har du rätt i. Det finns inga "måste" och jag har inte använt det ordet heller. Det finns dock en risk, med tanke på att det är en tvillinggraviditet, att det kan bli snitt. 

Jag har aldrig beordrat någon att göra en abort. När jag märkte att ts började luta åt abort och hon själv nämner att hon inte klarar av den här graviditeten, och jag gissar på att hon inte har några bio-barn. Det är något jag tycker är galet, som jag skrev innan så bör en surrogatmor ha fött egna barn samt vara klar med barnafödande. 
  • Anonym (M)
    Anonym (#) skrev 2018-09-21 19:45:55 följande:

TS, det finns absolut ingen möjlighet att de kan stämma dig om du gör abort eftersom du har full bestämmanderätt över din kropp och graviditeten är din att besluta över. Att det är någon annan kvinnas ägg som använts ger dem inte någon rätt att ställa krav, enligt svensk lag (utomlands kan det tyvärr se annorlunda). Om du väljer att föda har de heller ingen rätt till barnet eftersom det faktum att den andra kvinnan är genetisk mor (inte biologisk, det är den som bär barnet=du) inte spelar någon roll enligt lagen och som jag förstod det som att spermierna kom från ytterligare en donator så mannen har inte heller juridisk rätt till barnet. Så vad du än väljer så finns det ingen juridisk risk för dig.

Det du går igenom är en av anledningarna till att statliga utredningar kommit fram till att surrogatmödraskap inte ska vara lagligt i Sverige, vi kan inte lagstifta bort rätten till den egna kroppen under 9 månaders tid. Du har inget juridiskt ansvar gentemot dem, & personligen tycker jag inte du har något moraliskt ansvar att ?ge? dem barn heller, eftersom jag inte tycker det är etiskt att skaffa barn på det sättet (tycker inget negativt om någon som vill vara surrogat, bara om de som väljer att nyttja surrogat).

Varför tycker du inte att det är negativt att vara surrogat?

Det är väl väldigt negativt att vara surrogat, särskilt om man inte kan stå för sitt beslut sedan. Det har vi ju sett i denna tråden, inget positivt med att TS tog detta beslutet.
  • Anonym (M)
    Colourfulrainbow skrev 2018-09-21 21:30:48 följande:

Nej, det har du rätt i. Det finns inga "måste" och jag har inte använt det ordet heller. Det finns dock en risk, med tanke på att det är en tvillinggraviditet, att det kan bli snitt. 

Jag har aldrig beordrat någon att göra en abort. När jag märkte att ts började luta åt abort och hon själv nämner att hon inte klarar av den här graviditeten, och jag gissar på att hon inte har några bio-barn. Det är något jag tycker är galet, som jag skrev innan så bör en surrogatmor ha fött egna barn samt vara klar med barnafödande. 

Jo, du använde ordet måste.

Citetar dig igen: "om läkarna bedömer att du inte kommer kunna föda vaginalt efter det här, måste du göra kejsarsnitt vid varje graviditet"
  • Colourfulrainbow
    Anonym (M) skrev 2018-09-21 21:34:28 följande:
    Jo, du använde ordet måste.

Citetar dig igen: "om läkarna bedömer att du inte kommer kunna föda vaginalt efter det här, måste du göra kejsarsnitt vid varje graviditet"
    Då ber jag om ursäkt! Jag står i alla fall på ts sida oavsett vad hon väljer att göra. 
  • Anonym (#)
    Anonym (M) skrev 2018-09-21 21:31:43 följande:

Varför tycker du inte att det är negativt att vara surrogat?

Det är väl väldigt negativt att vara surrogat, särskilt om man inte kan stå för sitt beslut sedan. Det har vi ju sett i denna tråden, inget positivt med att TS tog detta beslutet.

Jag tycker surrogat-arrangemang som helhet är förkastligt & en typ av människohandel, men jag tycker skulden ligger på den som efterfrågar, inte den som erbjuder. Kroppsligt självbestämmande gäller även åt det andra hållet för mig, du får sälja/låna ut din kropp om du vill (=vara surrogat), men du har inte rätt att köpa/låna någon annans (=nyttja surrogat) bara för det.
  • Anonym (Fruktansvärt)

Vilken fruktansvärd situation. Blev du övertalad till detta ts? Det står i din ts "gick med på att bära fram ett barn" så det låter som deras idé. Visst, okej, du borde sagt nej. Men största felet har begåtts av dem som vill använda dig till detta. Nej du kan inte lämna bort barnen, det fattar jag. Antingen abort eller behålla dem själv. Jag har tidigare varit för surrogatskap efter att själv kämpat med ofrivillig barnlöshet och ivf. Men efter att ha läst denna tråden har jag ändrat uppfattning. Surrogatskap borde förbjudas totalt över hela världen. Eller vara tillåtet med en klausul att kvinnan som bär barnet när som helst har rätt att ändra sig och behålla det, så de andra vet vad DE ger sig in i.

• Anonym (Jill)
    Anonym (#) skrev 2018-09-21 20:39:18 följande:

Så jävla spännande ändå att SÅ många i den här tråden tycker att TS har nån slags skyldighet att låna ut sin kropp i nio månader & inte har nån rätt till självbestämmande. Tack och lov att svensk lagstiftning inte håller med er för det vore inget annat än slaveri.

Det har väl ingen påstått? Hon skulle ha sagt nej om hon inte ville, men hon sa ja.
  • Anonym (#)
    Anonym (Jill) skrev 2018-09-22 10:17:36 följande:

Det har väl ingen påstått? Hon skulle ha sagt nej om hon inte ville, men hon sa ja.

Det jag syftade på är att väldigt många i den här tråden tycker att TS inte har rätt att ändra sig utan har en skyldighet att slutföra arrangemanget just för att hon tidigare sagt ja, vilket är ett helt absurt resonemang eftersom det bygger på att se människor som handelsvaror utan självbestämmande.
  • Anonym (Tänk efter!!)
    Anonym (#) skrev 2018-09-22 12:39:26 följande:

Det jag syftade på är att väldigt många i den här tråden tycker att TS inte har rätt att ändra sig utan har en skyldighet att slutföra arrangemanget just för att hon tidigare sagt ja, vilket är ett helt absurt resonemang eftersom det bygger på att se människor som handelsvaror utan självbestämmande.

Vad gäller om man som mamma väljer att behålla ett barn med en man. Har man sedan efter förlossningen som mamma rätt att avsäga pappan rätten till sitt barn?

Det är indirekt samma sak i detta fall, skillnaden är att det är två kvinnor.. hade det varit pappans spermier hade TS inte kunnat frånta dem barnet helt.. eller det kanske du tycker att hon borde kunna?
Svar på tråden Vill behålla barnet