Embla twopointoh skrev 2018-09-21 19:47:44 följande:
Det stämmer inte, man får i allmänhet föda vaginalt efter ett kejsarsnitt. Det är klart att möjligheten finns att läkarna säger stopp redan efter första snittet, men det är ovanligt. Dessutom så "måste" man inte göra snitt bara för att en läkare rekommenderar det, de kan inte tvinga en om man inte vill.
Och, angående antal snitt, så läste jag en studie på kvinnor i något arabland (minns ej vilket), där det är vanligt att kvinnor förlöses med snitt även om det inte finns medicinska eller psykiska orsaker.Eftersom de får fler barn i genomsnitt än oss, så kan det bli den sex-sju snitt per kvinna, och det utan större komplikationer. Rekommendationen om max tre snitt per kvinna är alltså ingen allmän, oemotsagd sanning.
Ditt inlägg känns mer som ett försök att skrämma TS till abort, än byggt på rationella argument.
Jag försöker inte skrämma ts till abort, jag har varit på hennes sida sedan starten. Jag tycker att ts ska få behålla barnen om hon så önskar, och sedan får hon och väninnan lösa någon form av varannan vecka boende i framtiden.
Jag har inte sett något om att ts har egna barn och det jag skrev kan vara värt att ta i beaktning om hon vill ha biologiska barn i framtiden. Särskilt om hon vill ha flera barn.
Nej, klart man inte måste göra snitt bara för läkaren rekommenderar det. Däremot är det inte direkt ovanligt att det blir snitt just vid tvillingfödsel.
Och angående tre kejsarsnitt, det är klart att vissa kan göra fler. Vet en kvinna som gjort fyra snitt och det har gått bra. Men jag har flera vänner som varit tvungna att göra kejsarsnitt även vid sin andra (och tredje) graviditet eftersom de inte kan föda vaginalt efter första snittet, och sedan blivit avrådda från att skaffa fler barn.