• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Anonym (så det kan bli)
    Colourfulrainbow skrev 2018-09-20 17:24:46 följande:
    Tänk på dig själv nu. Du har inget som helst skyldighet att bära ett barn åt dina vänner. Du är ingen maskin. Det är din kropp. 
    Står det någonstans att inte ts gick med på detta själv? Blev hon tvingad med våld att få ägg från en annan kvinna i sin livmoder?

Hela situationen är så sjuk...både för ts och dom stackare som förväntat sig få ett barn.
  • Colourfulrainbow
    Anonym (så det kan bli) skrev 2018-09-20 17:36:28 följande:
    Står det någonstans att inte ts gick med på detta själv? Blev hon tvingad med våld att få ägg från en annan kvinna i sin livmoder?

Hela situationen är så sjuk...både för ts och dom stackare som förväntat sig få ett barn.
    Nej. Däremot får paret faktiskt ta med i beräkningen att sådant kan hända. Ts är ingen robot utan känslor. Hon kan ångra sig. 
  • Tiina87
    sextiotalist skrev 2018-09-20 15:05:39 följande:

Ts har inte fått några pengar

Hon menar naturligtvis pengarna paret lagt ut på IVF (+resa etc i samband med detta)
  • Tiina87
    Colourfulrainbow skrev 2018-09-20 17:48:15 följande:

Nej. Däremot får paret faktiskt ta med i beräkningen att sådant kan hända. Ts är ingen robot utan känslor. Hon kan ångra sig. 

Att surrogatmamma plötsligt ändrar sig och gör abort?
  • Anonym (Av alla dumma kommentarer...)
    Ignoramus skrev 2018-09-20 16:06:20 följande:

Precis. Och eftersom det gjordes utomlands tillkommer även kostnader för resa, boende och uppehälle etc. Kanske även utebliven lön etc? Psykologsamtal innan? Det är såklart svårt att hitta några exakta siffror på kostnader, men nog borde det röra sig om rätt betydande summor? Om det inte gjordes med rostig sax på en bakgata i Helsingör, typ...

IVF ca 20000, 2-3 tre resor à 1500kr, 4-6 hotellnätter à 2000kr, och då har jag räknat högt. Max summa: ca 40000.
    Hundratusentals kronor är en rejäl överdrift.
    Om man ska använda en laglig surrogat, ja då kan man kanske komma upp i de summorna.
  • Anonym (l)
    sextiotalist skrev 2018-09-20 13:03:06 följande:
    Jag delar inte din uppfattning, jag anser att det är paret som gjort det största felet, de övertalar en kvinna att gå igenom graviditet för att deras dröm ska bli uppfylld. De är inte ens villiga att göra en äggdonation i Sverige (antagligen för det inte finns lagrum för det)
    Hur vet du att paret övertalat TS?
  • Anonym (Styrka)

Fy vilken jobbig sits, TS. Hoppas du fick träffa en bra person idag på MVC. Finns det någon i din familj, släkt eller bland dina vänner som du kan prata med? Att bära allt det här ensam är tungt, oberoende av vad du kommer till. Skickar över en varm kram.

(Och ja, för er som undrar, jag känner också med paret som kanske inte får sitt efterlängtade barn) 

• sextiotalist
    Anonym (l) skrev 2018-09-20 19:37:58 följande:

Hur vet du att paret övertalat TS?

Ja, det tror jag.
  • Anonym (så det kan bli)
    sextiotalist skrev 2018-09-20 21:14:40 följande:
    Ja, det tror jag.
    Du tror? Men du vet inte.Kan ju lika gärna varit ts idé
  • Tiina87
    Anonym (Av alla dumma kommentarer...) skrev 2018-09-20 19:18:27 följande:

IVF ca 20000, 2-3 tre resor à 1500kr, 4-6 hotellnätter à 2000kr, och då har jag räknat högt. Max summa: ca 40000.

Hundratusentals kronor är en rejäl överdrift.

Om man ska använda en laglig surrogat, ja då kan man kanske komma upp i de summorna.

Kan kosta mycket mer än de summorna.
Svar på tråden Vill behålla barnet