Inlägg från: Anonym (#) |Visa alla inlägg
  • Anonym (#)

Vill behålla barnet

TS, det finns absolut ingen möjlighet att de kan stämma dig om du gör abort eftersom du har full bestämmanderätt över din kropp och graviditeten är din att besluta över. Att det är någon annan kvinnas ägg som använts ger dem inte någon rätt att ställa krav, enligt svensk lag (utomlands kan det tyvärr se annorlunda). Om du väljer att föda har de heller ingen rätt till barnet eftersom det faktum att den andra kvinnan är genetisk mor (inte biologisk, det är den som bär barnet=du) inte spelar någon roll enligt lagen och som jag förstod det som att spermierna kom från ytterligare en donator så mannen har inte heller juridisk rätt till barnet. Så vad du än väljer så finns det ingen juridisk risk för dig.

Det du går igenom är en av anledningarna till att statliga utredningar kommit fram till att surrogatmödraskap inte ska vara lagligt i Sverige, vi kan inte lagstifta bort rätten till den egna kroppen under 9 månaders tid. Du har inget juridiskt ansvar gentemot dem, & personligen tycker jag inte du har något moraliskt ansvar att ?ge? dem barn heller, eftersom jag inte tycker det är etiskt att skaffa barn på det sättet (tycker inget negativt om någon som vill vara surrogat, bara om de som väljer att nyttja surrogat).

• Anonym (#)
    elmadumle skrev 2018-09-21 19:16:42 följande:

Om de tvingade dig är det deras ansvar, annars får du ta ansvaret och föda barnen och lämna över de direkt. Om du ändå mot deras vilja gör abort så har du gjort bort dig i allas ögon för lång tid, och du ska betala tillbaka varenda krona de lagt ut på det här. 

De enda som gjort bort sig i mina ögon är de som nyttjar surrogat & tror sig ha bestämmanderätt över andras kroppar.
  • Anonym (#)
    Tiina87 skrev 2018-09-21 20:31:55 följande:

Det är narn det handlar om, inte hundar/katter.

Exakt, det är barn. Som det alltså inte borde vara ok att köpa, sälja eller ?ge bort?, som vid surrogat.
  • Anonym (#)

Så jävla spännande ändå att SÅ många i den här tråden tycker att TS har nån slags skyldighet att låna ut sin kropp i nio månader & inte har nån rätt till självbestämmande. Tack och lov att svensk lagstiftning inte håller med er för det vore inget annat än slaveri.

• Anonym (#)
    Tiina87 skrev 2018-09-21 20:54:52 följande:

Apobtion etc är lagligt.

Att skilja på tvillingar (surrogat får en och biomamma) är inte ok eller lagligt.

Jag har inte försvarat att separera tvillingar. Jag tycker hela surrogat-arrangemanget är förkastligt eftersom det kräver att barn ses som handelsvaror & att kvinnor kan avskriva sig självbestämmande under en graviditet. Samma människosyn som slaveri bygger på. TS är dessutom biologisk mor (= den som bär & föder barnet), den andra är äggdonator eller möjligen genetisk mor. Ja, adoption är lagligt, men surrogat-arrangemang har ingen juridisk bäring i Sverige. Tough luck, men det är TS barn rent juridiskt & biologiskt, om ej inte genetiskt.
    Tiina87 skrev 2018-09-21 20:53:27 följande:

Som man bäddar får (ska) man ligga...

Nej faktiskt inte. Även om du lovar att donera en njure till din bror så HAR du rätt att ändra dig på operationsbordet. Samma sak vid adoption, eller då surrogat. Kroppslig integritet & självbestämmande väger rätt tungt här som tur är.
  • Anonym (#)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-21 21:01:33 följande:

Orkar verkligen inte med alla elaka kommentarer, så jag lämnar tråden. Tack till er som stöttat.

TS, vad du än väljer att göra så är det DU som har lag & rätt på din sida <3
  • Anonym (#)
    Tiina87 skrev 2018-09-21 21:06:58 följande:

En njurtransplation går inte att jämföra med surrogat.

Nej du har helt rätt. En njurtransplantation är inte alls lika hemskt att be någon som som att be någon vara surrogat & behandla människor som handelsvaror.
  • Anonym (#)
    Anonym (M) skrev 2018-09-21 21:31:43 följande:

Varför tycker du inte att det är negativt att vara surrogat?

Det är väl väldigt negativt att vara surrogat, särskilt om man inte kan stå för sitt beslut sedan. Det har vi ju sett i denna tråden, inget positivt med att TS tog detta beslutet.

Jag tycker surrogat-arrangemang som helhet är förkastligt & en typ av människohandel, men jag tycker skulden ligger på den som efterfrågar, inte den som erbjuder. Kroppsligt självbestämmande gäller även åt det andra hållet för mig, du får sälja/låna ut din kropp om du vill (=vara surrogat), men du har inte rätt att köpa/låna någon annans (=nyttja surrogat) bara för det.
  • Anonym (#)
    Anonym (Jill) skrev 2018-09-22 10:17:36 följande:

Det har väl ingen påstått? Hon skulle ha sagt nej om hon inte ville, men hon sa ja.

Det jag syftade på är att väldigt många i den här tråden tycker att TS inte har rätt att ändra sig utan har en skyldighet att slutföra arrangemanget just för att hon tidigare sagt ja, vilket är ett helt absurt resonemang eftersom det bygger på att se människor som handelsvaror utan självbestämmande.
  • Anonym (#)
    Anonym (Tänk efter!!) skrev 2018-09-22 15:20:57 följande:

Vad gäller om man som mamma väljer att behålla ett barn med en man. Har man sedan efter förlossningen som mamma rätt att avsäga pappan rätten till sitt barn?

Det är indirekt samma sak i detta fall, skillnaden är att det är två kvinnor.. hade det varit pappans spermier hade TS inte kunnat frånta dem barnet helt.. eller det kanske du tycker att hon borde kunna?

En mer korrekt jämförelse utifrån det jag skrivit vore om jag anser att en man som gjort en kvinna gravid har rätt att vara med & bestämma om graviditeten: abort eller inte. På den frågan är mitt svar givetvis nej, mannen har ingen talan. Eller om spermie-/äggdonatorer har rätt till ?sina? barn, & svaret på den frågan är också nej (dock har barnet rätt till kännedom sitt ursprung). Kvinnan vars ägg använts anser jag i ett sånt här fall kan jämställas med en äggdonator, som inte har rätt till barnet. Rätt till barn har förresten ingen förälder nånsin, det är barn som har rätt.

Det bästa hade såklart varit om situationen aldrig uppstått & människor slutade betrakta andra människor som handelsvaror. Väljer man ändå att nyttja surrogat så måste man vara beredd på risken att det kan gå så här, för inget annat alternativ är förenligt med rätten till den egna kroppen.
  • Anonym (#)

Till alla som skriver att den andra kvinnan är ?biologisk mamma?: TS ÄR enligt alla gällande definitioner den biologiska mamman. Den som bär och föder barnet ÄR biologisk förälder. I det är fallet finns en annan genetisk mamma, att jämföra med äggdonator.

Väljer man att nyttja surrogat så måste man vara medveten om och beredd att ta risken att det kommer gå som i det här fallet. Människohandel är en dum idé helt enkelt.

Svar på tråden Vill behålla barnet