Sporthoj66 skrev 2018-09-18 00:19:27 följande:
Utreds snart för ADHD 52 år gammal...har nog lärt mig att leva med det så gott det gick. Aldrig glad, aldrig nöjd och tacksam för livet. Ändå lyckades jag att hålla ihop det så gott det gick. Tyvärr slog ödet till och min 18 årige son gick bort i (ännu) ett experiment med sina piller. Istället för den lågintensiva ständiga dystymin har jag nu alltså svår depression, svår ångest och utmattningssyndrom. Arbetar dock även om det ofta är hemifrån. Jag har tur med bra kund som jag gjort mycket bra jobb för i ett antal år som nu vill hjälpa mig på alla sätt. Även konsultbolaget jag är anställd på ställer upp med all hjälp. Tack vare privat sjuvårdsförsäkring har jag haft snabb vård, men vete fasen om terapin gör något. Jag klarar iaf att gå upo och få jobbet gjort, även om jag ofta inte orkar vara på kontoret. Fördelen med IT sektor antar jag...
Försöker göra saker som förut gjorde mig glad och ändå gav mig något. Resa, dyka i grottor och vrak, åka mc, snöskoter osv...Det går sådär. Jag har Oxascand 2 x15 mg och imovane för att sova. Inga megadoser alltså.
Ska börja med Venlafaxin, även om jag dragit ut på det. Jag ska iväg till Mexico snart igen och dyka där i grottsystemen så jag var lite tveksam med tanke på vad folk skrev om biverkningarna. Jag har hängt där sedan rätt många år och min son blev certad grottdykare strax innan han gick bort...han skulle flytta dit och utbilda sig till dykinstruktör och hänga där ett tag..eller länge. Så blev det inte.
Jag tänkte ge den medicinen en chans. Voxran funkade inte. Det visade sig dessutom att jag hade väldigt låg testosteron, drygt hälften av vad jag borde ha. Varför vet ingen. Jag får då Nebido var 8e vecka.
Tror faktiskt att jag inte kommer att kämpa så långe till med detta. Jag kom ändå ganska långt med tanke på att jag med mycket stor sannolikhet levt med ADHD och ständig nedstämdhet och kaos i min själ. Kanske hjälper Venalfaxinet, kanske inte och då får man kasta in handduken. Tror att jag ändå kämpat väl oavsett hur det går.
Först och främst vill jag beklaga sorgen över din son!! Ingen ska behöva begrava sitt eget barn, det måste verkligen vara något av det värsta som en förälder ska behöva göra!!
Sedan vill jag säga att bara för att man får ADHD betyder det INTE att man är värdelös, oduglig och kass. Har nog inte skrivit att jag har ett syskon med en NPF diagnos, men det har jag. Mer bestämt har hen ADHD. Jag kan inte svara på hur det är att leva med ADHD, eftersom jag inte har det. Men jag vet att det inte alltid är lätt. Mitt syskon har haft turen med lärare som uppmärkssammade den extrema rastlösheten (gick på dagisavdelning med typ 10 barn och 4 vuxna för det var barn med sjukdomar o speciella behov. Hen gick där för det var där det fanns plats och det var ju då kanske bra att hen gick där trors allt :) och koncentrationssvårogheterna redan i ettan. I våren av 3an var diagnosen ADHD klar och i början av 4an började de med medicineringen (testa ut lagom dos och fungerande medicin).
Vet inte vad jag ska säga, då det ibland känns omöjligt att få ner något "bra" i text. Men till exempel Viktor Frisk har också ADHD och har lärt sig hantera den utan medicin. Han tyckte sig inte vara sig själv med medicin och fick diagnosen i tonnåren om jag minns rätt. Så om der visar sig att du har superkraften ADHD betyder det inte mediciner. Absolut inte! Vi människor är skapta olika, samhället är en fyrkant men vi alla är stjärnor. Med det menar jag att vi inte passar in i samhällets normer om vad som är rätt och fel. INGEN gör det. Dessutom, om man tänker efter är ju dessa normer rätt så konstiga. Och om det visar sig att du har ADHD, och har levt 52 år med det, så måste du på något sätt som du säger lärt sog hantera det! Vilket är superbra!! (O yepp. jag kallar ADHD för superkraft för att många andra får det att låta som att det är ointerligenta korkade personer som har det. Och det är jag emot, så för att reta dessa personer lite extra kallar jag det för en superlraft. Ursäkta om ni stör er på det :)
Jag tycker det låter som att du har en del interessen du gillar ändå, vilket är jättebra! Då vet du ju vad som brukade göra dig glad innan, även om det inte är pp samma sätt nu så kanske det ändå ger dig lite hopp och glädje för stunden?
Jag tycker verkligen inte du ska ge upp på livet än! Du verkar så klok och att du levt och lever med ADHD är inte ditt fel, att du känner att du inte passar in är samhällets fel och att du känner dig nedstämd efter sin sons bortgång är inte det minsta konstigt!! Livet är bara för orättvist ibland.
Men, jag vill bara avsluta detta med att säga att har du någon fundering eller fråga om hur det är att leva nära någon med ADHD får du mer än gärna fråga! Ingen fråga eller fundering är för dum för att ställas! Jag minns hur mycket funderingar och frågor jag fick i tankarna (när jag fick veta om mitt syskons utredning och diagnos), jag vågade inte fråga någon för jag trodde att de skulle tycka att jag är dum eller konstig. Så det är inte alls konstigt om det kommer mycket tankar i samband med detta!!