Anonym (kvällar) skrev 2018-09-17 00:45:28 följande:
Jobbigt men känn dig inte ensam. Just nu jobbar jag på timmar och kan välja hur mycket jag vill jobba men förut när jag hade fast tjänst var allt bara en ond cirkel. Jag somnade ofta runt 4 eller 5 på morgonen och började jobba klockan 7, så åkte hemifrån 6.30 . Jobbade sen på äldreboende extrem stress, fick utslag dagluigen och andra symtom.. kom hem o slocknade i soffan pga utmattning o sen samma visa igen :( sååå stressande!
Ett tips till dig är att ta sömnpiller så du får sova till natten. Jag själv kunde inte pga oro för biverkningar
Tack för diba ord och att du tog dig tid att svara mig! Det betyder mycket såhär på natten mitt i ångesten, stressen ich alla tankar.
Vad skönt att du kan välja hur mycket du vill/kan/orkar jobba! Det är svårt att välja hur mycket man vill/kan/orkar gå i skolan tyvärr. Och kontrollfreak som jag är, även perfektionist så är det inte mycket som lämnas åt slumpen. Allt ska liksom göras perfekt...
Fyfan rent ut sagt, förstår verkligen om du slocknade när du kom hem, blev väl knappt 2h sömn/natt för dig då? Usch o fy. Att det inte kunde fått vara lite lättare för dig...
Angående sömnmedicin. Nu ska jag vara helt ärlig. Jag går redan hos psykolor (gått hos kurator, skolkurator (du vet den som finns på alla skolor) men vi klickade inte alls och pga annat också så det blev psykolog istället. Fungerar bättre. Mina föräldrar, läkare och psykolog vill alla att jag tar sömnmedicin. Den som sätter käppar i hjulet är jag själv. Anledningen är att jag 1. Inte gillar tanken på att JAG ska ta piller (att andra gör det har jag dock INGA problem med och ser det till o med positivt för "man får ju sova") 2. Inte gillar att min sömn ska bli beroende på ett piller. Tänk om jag ska iväg och glömmer det... tänk om det är slut hemma... tänk om, tänk om osv. Skitdumt. Bättre bra (eller iallafall helt ok) sömn 30 dagar i månaden och dålig sömn en dag i månaden om man råkat glömma åka till apoteket eller är borta och glömt (tror inte ens jag glömmer, kontrollfreak som jag är). Skitkorkat av mig. Jag vet. 3. Orolig att den ska sitta i på morgonen och att jag inte kommer upp alls då.
Fy vad dåliga argument det känns som jag har. Men blir det värre nu, så har jag inget allternativ. Mina föräldrar och jag har kommit överens om att blir det värre så får det bli sömnmedicin för det fungerar inte. Nästa år kommer bli ännu tuffare med framförallt tidigare mornar och längre dagar (vet det redan och det är ett faktum). Men jag ska försöka att samla ihop mod nog att våga frpga hur exakt sömnmedicin fungerar och veta det och bestämma mig efter det. Men har ju så svårt att säga nej... så hoppas bara nu inte de tror att jag är med på det och bestämt mig för ja för då är jag så rädd att jag säger ja trots att jag egentligen inte vill. Hua...
Nu blev det långt... sorry... OT också... kom igång och det blev lite mycket... trevlig kväll/natt om du orkat läsa ända hit :D