• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Marmite Devil skrev 2023-06-02 19:20:40 följande:

Respektive människa har självbestämmanderätt över den egna kroppen. 

Kvinnor är halva jordens befolkning och har sannolikt otroligt många olika behov, så det är ju omöjligt att generalisera. 

Nej, att tycka att någon är dum i huvudet räknas inte som förtal. 

Men att skriva det är. Och jag visar motståndare betydligt mer respekt än några av  dem mig. Debatterar på ett långt mindre aggressivt sätt.
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-02 18:17:50 följande:
    Med din logik så får ingen person säga att aborter är bra eller dåligt. 
    Du påstår ju att ingen ska bestämma över någon annan
    Just precis.
    nihka skrev 2023-06-02 19:53:46 följande:
    Du får tro på exakt precis vad du vill.

Jag bryr mig inte det minsta så länge din tro är din privata angelägenhet och du inte använder din tro som argument för att ändra min värld.

Min tro är inte privat. Jag tänker fortsätta gå i olika kyrkor - är som sagt inte bunden till ett visst samfund- och det gör jag offentligt utan att skämmas för och dölja det.

Jag har också rätt att säga att jag är övertygad om att Gud är emot krig, dödstraff, aborter  osv- ja all blodsutgjutelse. DÄREMOT kan jag INTE TVINGA DIG att handla enligt det ena eller det andra alternativet, men så länge jag följer forumreglerna får jag säga det.

Sen eftersom du inte tror på nån andlig verklighet tillmäter förstås inte just du det någon betydelse, men kanske finns andra som funderar över om det finns en andlig verklighet utöver den vanliga, som inte är lika bestämda som du att det ej finns nån sån.

Marmite Devil skrev 2023-06-03 13:03:21 följande:
    Polyrytm skrev 2023-06-03 02:48:37 följande:
    Du vill inte fortsätta vår diskussion,  förresten? Nyfiken på hur du tänker.

Jag missade ditt inlägg. 

Det är obehagligt att använda känsloargument för att pressa någon att behålla ett barn hon inte vill ha. Då menar jag den typ av tårdrypande trams som du postade i ett tidigare inlägg.

Det är obehagligt därför att det är tillräckligt svårt att göra en abort utan att någon psykopat försöker påverka beslutet, och därför att det faktiskt kan vara bäst för alla inblandade parter att en del barn aldrig föds. 

Jag antar att du är pacifist, vegan och driver familjehem för nyfödda som inte har en kompetent förälder? 

JAG är pacifist (sökte och FICK vapenfri placering) och vegan, AV EXAKT SAMMA SKÄL som jag är abortkritisk. Glad
    nihka skrev 2023-06-03 14:26:47 följande:
    Så länge man har en livmoder med ett foster i kan man göra abort.

Om man inte har en livmoder med ett foster i kan man inte göra abort.
    Däremot pressades mer eller mindre, om jag fattat det rätt, en av mina närmastes mamma att göra en abort av sin man.
  • Marmite Devil
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-03 16:03:00 följande:
    JAG är pacifist (sökte och FICK vapenfri placering) och vegan, AV EXAKT SAMMA SKÄL som jag är abortkritisk.  // Glad
    Vad gör du för att hjälpa barn som fötts oönskade och lever med föräldrar som inte kan eller vill ta hand om dem? 
    Marmite Devil skrev 2023-06-03 16:46:42 följande:
    Vad gör du för att hjälpa barn som fötts oönskade och lever med föräldrar som inte kan eller vill ta hand om dem? 

Vad gör du SJÄLV?

Jag har stött diverse arbete, bland annat själv samlat in pengar till "Världens Barn".

• Marmite Devil
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-03 16:53:42 följande:

Vad gör du SJÄLV?

Jag har stött diverse arbete, bland annat själv samlat in pengar till "Världens Barn".

Jag arbetar professionellt med barn som far illa. Men jag försöker heller inte tvinga olämpliga föräldrar att skaffa barn och det är inte relevant vad jag gör. 

Jag tycker att det vore en god ide om människor väljer bort religion, det verkar oerhört skadligt. Det ska jag arbeta aktivt för. 

Marmite Devil skrev 2023-06-03 18:38:06 följande:

Jag arbetar professionellt med barn som far illa. Men jag försöker heller inte tvinga olämpliga föräldrar att skaffa barn och det är inte relevant vad jag gör. 

Jag tycker att det vore en god ide om människor väljer bort religion, det verkar oerhört skadligt. Det ska jag arbeta aktivt för. 

1) EXAKT VAR har jag talat för att tvinga någon att skaffa barn? Exakt var? kan du citera?

2) Religion är inget enhetligt begrepp. Olika religion är helt olika + att jag skulle ha exakt samma syn på aborter även om jag vore ateist eller agnostiker.. Det centrala för mig i den frågan är inte religion, utan icke väld - och det hade jag varit för även utan tro - icke våld mot såväl djur som människor, födda och foster. Av exakt samma skäl som jag är vegan/ radikal djurrättsaktivist - vilket jag tänker fortsätta med  även om du är emot det. (Det var mina replikskiften med "Därför" och Nihka som av någon anledning satte tro i centrum

3) Jag tänker fortsätta dessutom gå i kyrkan (olika samfund) vilket du ej kan hindra mig från

Marmite Devil skrev 2023-06-03 18:38:06 följande:

Tillägg: Jag har arbetat oavlönat.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?