• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2023-06-03 13:28:00 följande:
    Abortlag (1974:595)
     Snacka om diskriminering av transmän. De får inte göra abort?
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2023-06-03 13:57:04 följande:
     Snacka om diskriminering av transmän. De får inte göra abort?
    Så länge man har en livmoder med ett foster i kan man göra abort.

Om man inte har en livmoder med ett foster i kan man inte göra abort.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2023-06-03 14:26:47 följande:
    Så länge man har en livmoder med ett foster i kan man göra abort.

Om man inte har en livmoder med ett foster i kan man inte göra abort.
    Lagen pratar ju endast om kvinnor.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2023-06-03 14:28:38 följande:
    Lagen pratar ju endast om kvinnor.
    Lagen är ursprungligen från 1974 och har reviderats.

Enligt lagen betraktas den som har en livmoder med ett foster i som biologisk kvinna och är därmed berättigad till abort om hen så önskar.

Alla har det däremot inte lika bra förspänt med sina rättigheter:

www.ottar.se/transman-gor-ocksa-abort-natalie-hostrom/
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2023-06-03 14:43:22 följande:
    Lagen är ursprungligen från 1974 och har reviderats.

Enligt lagen betraktas den som har en livmoder med ett foster i som biologisk kvinna och är därmed berättigad till abort om hen så önskar.

Alla har det däremot inte lika bra förspänt med sina rättigheter:

www.ottar.se/transman-gor-ocksa-abort-natalie-hostrom/
    Jag har letat men lyckas inte hitta revisionen, kanske du kan  linka?

Centralamerikas abortlagar kanske inte har direkt med Sverige att gora.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    nihka skrev 2023-06-01 18:54:29 följande:
    Finns absolut ingen vits med att be en pappa mörda sin son för att bevisa sin lojalitet heller, om man inte är maffiamedlem förstås. Inte heller att ha samtal med en brinnande buske.

Bevisbördan ligger på den som påstår att något finns.

Ännu värre än jag trodde, En församling som fördömer hennes handlingar och hon känner sig lyft av det. Låter lite som ett drogberoende.

Tänk den sanna glädjen i att bli emottagen utan en massa tyckande om att det är fel att hon gjorde en abort.

Fortfarande var du utestängd från hennes största händelse i livet. Tror du verkligen inte hon hade sagt nåt om du var så viktig i hennes liv?

1) Den diskussionen får du ta med någon som är mer "fundamentalist" och tror att det gick till så bokstavligt med Abraham och Isak. än jag. Jag är i en mittfåra, varken så kallad "fundamentalist" eller liberalteologis. Jag tror på frälsning genom Kristus till skillnad från liberalteologer, men inte på alla detaljer inom GT bokstavligt, mindre "GTdetaljtroende än fundamentalister".

2) Vad jag säger är inte "jag kan bevisa att det är si eller så". Däremot har jag fortfarande rätt att säga att "jag är övertygad om något" och att jag anser det finns många observationer som talar för något. Däremot om jag hävdade mig kunna bevisa något skulle jag ha bevisbörda. Men du hävdar faktiskt saker MER BESTÄMT ÄN JAG om man detalj-analyserar meningarna.

3) Du vet inte ett jota om hur denna församling av RKK fungerar. Det är självfallet inte så att någon skäller ut henne, eller har så gjort. Det finns jävligt mycket kärlek i den församlingen som du inte vet ett dyft om. Men självfallet står den för RKK:s syn allmänt sett.

Jag fördömer faktiskt EN DEL AV MINA EGNA HANDLINGAR, och det är inget fel med det. Man måste skilja på person och handling. Det ä inget fel att ångra något i sitt liv. >ÄR du så PERFEKT att du aldrig har ångrat något? SNÄLLA NÅN I SÅ FALL.

4) Det går naturligtvis inte till så när man går med i den församlingen. Naturligtvis har ingen överöst henne med en massa tyckande om någonting alls. Du vet TOTALT = om hur det gick till, FULLSTÄNDIGT 0.

5) Nej. Det VAR INTE hennes störst händelse. Då känner du inte henne. Det är något hon lagt bakom sig LÅNGT INNAN VI BÖRJADE UMGÅS. (Vet inte varför det blir fetstilt nu - inte meningen). Jag tror det fostret är i Guds rike. 
    nihka skrev 2023-06-01 18:59:45 följande:
    Du får nog studera vad ett personangrepp är.

Jag säger inget om DIG SOM PERSON utan den syn du förmedlar. Du får säga vad du vill om mina inlägg men så fort du börjar prata om MIN PERSON är du ute på hal is.

Viktigt att lära sig skillnaden innan man slungar anklagelser runt sig.
    Jag ser det som en nedlåtande ton, och säger att jag visar dig mer respekt i debatten än du mig.,
    nihka skrev 2023-06-01 19:16:29 följande:
    Det GÅR att särbehandla juridiskt just gnuer i lagstiftningen om tidelag också. Det är ett faktum. Och den som blir gravid med en helig gnu KAN bli utnämnd som moder till näst högste ledaren i nån människo/gnusekt och bygga hus med horn och tycka att tidelag är något fint och heligt, men faktum är att det fortfarande är den som är gravid som bestämmer om den vill ha barn eller gnu eller barngnu eller gnubarn eller vad det blir eller ingenting.

Jury blir den som ställer sig till doms över andras handlingar.

1) ja, och du har rätt att föreslå det.

2) En människokvinna kan inte bli gravid med en gnu.

3) Det är alltså inget som har med denna diskussion att göra.

4) Med den definitionen blir ALLA som debatter något jury - också du Dessutom är det helt FRIVILLIGT att läsa vad jag skriver. Jag skriver för att bidra till mer av alternativa tankar hos flera i ett öppet forum där det är tillåtet att skriva det jag skriver enligt forumreglerna och frivilligt att läsa. Om det är att vara jury så är jag det gärna, och ser inget fel i det - och som sagt bryter inte mot reglerna i debatten

Marmite Devil skrev 2023-06-01 23:51:54 följande:

Att vara hal som en ål ger inga pluspoäng för resonemanget. 

Dina värderingar har du beskrivit och det ter sig uppblåst och grandiost att tro att du vet bättre än gravida kvinnor vad som är bäst för dem. 

Det är inte förtal att anse att någon är dum i huvudet. Men du får gärna göra en polisanmälan om dina narcissistiska tendenser kräver det. 

Du har ju inga sakargument annat än: jag vet bäst så det så. 

1) Snarare än vara hal som en ål så bemöter jag när du läser in saker i mina inlägg som jag aldrig skrivit.

2) I så fall kan du lika gärna säga att jag är "uppblåst och grandios" när jaq" sätter upp djurrättsaffischer, oich säga att det är "uppblåst att jag tror att jag vet bättre än köttätarna vad som är brä  för dem". Men nu är det ju så att jag skriver snarare som en försvarsadvokat av den 3:e parten - i djurfallet djuren som inte kan tala för sig själva och som får betala det yttersta priset oi abortfall kan inte ett foster tala för sig självt. Då är jag inte lycklig över om skattekronor avnänds för att döda de jag vill försvara.

3) Anse är en annan sak än skriva.  Hur skulle jag kunna polisanmäla "Marmite Devil". AJg har inget namn och inget personnummer.

4) Jo, dem anger jag hela tiden, bland annat ovan.

Anonym (Aborter) skrev 2023-06-02 18:14:18 följande:
    Det skulle kunna räknas som förtal. 
    I alla fall, när man har åsikter om något så brukar man tycka att man vet bäst. 
    Du tycker säkert att du vet vad som är bäst för kvinnor. 
    Tack. Ja, det skulle det. 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?