Kallamakka skrev 2018-10-08 06:34:14 följande:
Läst era olika situationer i det här. Tänk så olika man kan reagera och hur olika man behöver bearbeta nåt sånt här? Det är verkligen omvälvande.
I vårat fall fick jag dras med en karl som mådde jätte dåligt, det var han som var felet, han som var omanlig och han som mådde mest dåligt. Och han som var rädd att jag skulle lämna honom. Jag fick vara hans stöttning i det här, samtidigt som han lyckades stötta mig ändå. Mest genom IVFen och det jag fick utstå.
Vi har haft inställningen att det måste lösa sig tillslut, jag har varit i framkant och tagit reda på information och han har fått den när det är dax, jag gillar att veta men inte han.
Vi har även haft en bok där vi har skrivit om hela processen, där vi efter varje moment har fått delge våra känslor(det gör vi under graviditeten också). Det blev vårat sätt att mötas och prata om det, och även en tydlig gräns på när vi pratade och när vi ville leva som vanligt, även om vi såklart pratar om det i andra tillfällen också.
Upplever att just boken och det gemensamma skrivandet vart avgörande för att min karl skulle öppna upp sig för mig. Samt att jag tvingade honom att öppna upp sig om detta för någon annan, mitt förslag var hans föräldrar -vilket också vart väldigt bra! Därför att då fick han tillfälle att prata om det med någon som inte själv var i det, liksom jag gör med mina vänner.
Visst är det en intressant diskussion. Alla är så olika och alla tar det på så olika vis. Skönt ändå att de flesta par verkar komma överens och komma på sitt egna vis att komma igenom allt detta. Man är väl så illa tvungen såklart, men det är fint att se <3
Er ide om boken va en bra ide. Låter som ni har kunnat dela med er och visat känslorna genom denna, så fint. Vilken tur att ni kom på nånting som funkade för er när det va jobbigt. Kanske skulle jag testa detta med min man oxå som har svårt för att prata osv.
Jag förstår vad din karl menar och hur han känner. hos oss är det mitt "fel", så jag har haft alla dessa tankar som han haft oxå. Men i mitt fall har det varit så att jag tänkt många många gånger om jag skall lämna min man för att jag tycker att han förtjänar bättre, någon som kan ge honom det barn han så gärna vill ha. Att det skulle vara JAG som gör hans framtid barnlös, och krossade hans högsta önskan, det är nog en av de absolut största svårigheterna för mig genom denna resa, och är fortfarande eftersom jag är rädd att få MA eller MF, och att eventuellt inte orka försöka igen. Att jag skulle va den som orsakade honom allt detta, DET är min största sorg i hela den karusell.
Men, just nu är jag gravid, och försöker vara så glad jag kan för det <3