• oshark

För oss som tempar för att bli gravid

Jojjans skrev 2018-12-17 12:24:04 följande:

Usch verkligen inte det slutet på året jag hade förväntat mig. Tilltron jag kände till att allt löser sig har minst sagt grusats...

Jag måste ju såklart inte jobba, kan sjuka mig om jag inte klarar det. Men är planerad att jobba mån-fre... åkte till jobbet idag då jag kände att alternativet kändes ännu jobbigare: att stanna hemma och bryta ihop och totalt sjunka till botten. Då orkar jag inte ta mig upp igen till julens alla släktträffar osv.

Men är ledig över jul-mellandagarna-nyår. Förhoppningsvis hinner jag också få äl där någon gång. Vi får se. Det går inte att ge upp, då blir det ju inte heller någonsin bra...

Nä, ibland när nåt sorgligt händer behöver man distrahera sig med vardagssysslor. Håller tummarna att kroppen hittar tillbaka snabbt.
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-12-17 13:30:58 följande:

Tack! Hoppas din cykel kortas ner lite också så ni hinner med under ledigheten! Äter du rosenrot eller munkpeppar nu?

Dubbel dos rosenrot men ingen munkpeppar. Tänkte testa bara rosenrot då jag testat en cykel med bara munkpeppar och fick ÄL sent. Får jag tidig ÄL vet jag då att det var rosenroten som gjorde det förra gången också. Får jag inte tidig ÄL kanske jag testar båda bästa cykel för att se om det var kombinationen.

Läste en studie som sa att kvinnor som fått 100 mg rosenrot 2 ggr om dagen fått bra resultat. Mina tabletter är på 144 mg så testar att ta två.
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-12-17 17:49:07 följande:

Det låter bra, håller tummarna!

Tack

(Om du behöver skriva av dig kan du komma och ranta i min DM-inbox om du känner för det.)
  • oshark
    zebrans skrev 2018-12-19 08:29:02 följande:
    När tror ni min ÄL skedde?
    Om jag fick gissa skulle jag gissa som Karma: CD19. 

De två topparna du har på CD15 och 18 är du säker på att de "ska" vara så höga? (Dvs det var ingenting annorlunda i hur du sov eller så?
  • oshark
    zebrans skrev 2018-12-19 12:40:05 följande:

Nej ingenting jag lagt märke till.

Ok. Då skulle jag nog gissa CD19 om ÄL skett. Har du gjort ÄK-tester? Eller struntade du i det eftersom du haft så långa/oregelbundna cykler innan?

Jag brukar alltid få en liten östrogensvacka i tempen ÄL+4-5. Så om tempen går upp igen imorn kan det ju ha varit en sån för dig också eventuellt.
  • oshark
    zebrans skrev 2018-12-19 17:33:41 följande:

Nej skippade test då jag haft oregelbundna cyklar.

Mycket möjligt, får se hur tempen fortsätter imorgon!

Gissade att det kanske var så

Ja, tråkigt men sant - bara att vänta och se!
  • oshark
    zebrans skrev 2018-12-21 07:48:49 följande:

Undrar vad sim händer... tempat rätt också.

Hm. Jag tror nog att ÄL kan ha varit CD19 iaf. Då är ju dippen igår ÄL+7 och även om det inte är jättevanligt är det inte jätteovanligt att man dippar däromkring. FF har gjort någon studie om eventuella implantationsdippar där de såg att  11% av icke-gravida och 22% av gravida kvinnor hade en endagsdipp mellan ÄL+7 och ÄL+10.

Hur lång lutealfas hade du i din förra cykel? Den var inte så lång eller hur? 

Om jag vore du skulle jag ta ett test i mellandagarna om mensen inte kommit och tempen inte gått ner. 26-27 är ju ÄL+13-14 om ÄL var CD19, så då borde du kunna få ett positivt test om det tagit sig  
  • oshark
    krutet skrev 2018-12-21 11:07:40 följande:

Jag hoppar in i denna tråd då jag håller på att bli knäpp. Jag har använt nc sen i maj, först som preventivmedel men sen november för att försöka bli gravid. Vårat första riktiga försök att bli gravida. Jag har regelbunden cykel på i snitt 29 dagar +-1-3. Äl inträffar oftast runt dag 17, men haft avvikelse en gång på dag 12. Hade bim 12/12, men fick då endast bruna flytningar i fyra dagar. Vi gjorde gravtest 16/12 med negativt resultat. Har fortfarande ingen mens, men tempen är ju inte särskilt hög. Inte direkt några symtom, mer än lite molvärk och stramande i tjejmagen. Har något känsligare bröstvårtor, men avfärdar symtom eftersom att jag lika gärna kan känna efter lite för mycket. Ska testa igen på söndag, men vill veta vad ni tror och få höra era erfarenheter. Någon som haft liknande temp/kurva men ändå varit gravid? Låghormonare kanske?

Jag tycker tyvärr inte det ser ut som om du haft ÄL.. Det kan ju hända ju nån gång om året att man har en ägglossningsfri cykel så inget konstigt med det.

Hur brukar du ligga i respektive faser annars? Du kan inte slänga upp en bild på en tidigare cykel som jämförelse?
  • oshark
    krutet skrev 2018-12-21 11:07:40 följande:

Jag hoppar in i denna tråd då jag håller på att bli knäpp. Jag har använt nc sen i maj, först som preventivmedel men sen november för att försöka bli gravid. Vårat första riktiga försök att bli gravida. Jag har regelbunden cykel på i snitt 29 dagar +-1-3. Äl inträffar oftast runt dag 17, men haft avvikelse en gång på dag 12. Hade bim 12/12, men fick då endast bruna flytningar i fyra dagar. Vi gjorde gravtest 16/12 med negativt resultat. Har fortfarande ingen mens, men tempen är ju inte särskilt hög. Inte direkt några symtom, mer än lite molvärk och stramande i tjejmagen. Har något känsligare bröstvårtor, men avfärdar symtom eftersom att jag lika gärna kan känna efter lite för mycket. Ska testa igen på söndag, men vill veta vad ni tror och få höra era erfarenheter. Någon som haft liknande temp/kurva men ändå varit gravid? Låghormonare kanske?

Har man en ägglossningsfri cykel är det dessutom inte ovanligt att man får mens senare och att den är lindrigare både mängdmässigt och PMS-mässigt.
  • oshark
    zebrans skrev 2018-12-21 13:12:04 följande:
    Hade en lutealfas på 9 dagar.

Tack för kloka svar. Troligtvis har det inte tagit sig då jag hade sex som närmst 5 dagar innan ÄL ägde rum. Mycket möjligt att kroppen bara spelar ett spratt.

Har alltid, oavsett om jag gått på p-piller eller inte fått mens på en lördag/söndag - ingen annan dag. Så blir det denna helgen så stämmer det överens med min förra lutealfas.
    Håller tummarna hur som Antingen att du får en lite längre lutealfas eller att det sitter ett litet pyre där!
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid