• Magnefico

    10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

    Läser att många här tycker att man inte kan använda en bilbarnstol som är mer än 10 år gammal. Ställer mig ganska tveksam till det.

    Maria Krafft, en av Sveriges mest framstående trafiksäkerhetsforskare, säger att det inte finns någon anledning att inte använda en 10 år gammal stol. Hon säger också att stolarna inte blir säkrare för att de är av en nyare modell.

    trafiksakerhet.folksamblogg.se/2009/09/25/kop-garna-begagnad-bilbarnstol/

    Jag vet att NTF säger 10 år. Men då får man komma ihåg att just NTF är en lobbyorganisation med medlemmar som har intresse i att sälja nya stolar. Tillverkarnas "råd" ska vi inte tala om..

    Jag skulle aldrig dra mig för att använda en stol så länge den är hel.

    Hur resonerar ni?

  • Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-14 06:40:55 följande:

    Forutsättningar??

    Nu får du ge dig..

    Nämn en familjebil med bättre krocksäkerhet än en V70


    Finns hur många som helst. Men Peugeot 308/508 är två exempel.

    De är säkrare just för att de är modernare bilar!
  • sysop
    Magnefico skrev 2018-09-14 08:11:54 följande:
    Det finns många bilar som har högre betyg än så. Dessutom är betyget gammalt. Kraven har ökat sen 2009. Jämför t.ex. Fiat punto som fick 5 stjärnor 2005 och 0 stjärnor 2018...
    Bra, då har du gjort någon typ av jämförelse och kanske kommit fram till ett bra val för dig Glad
  • Nonym
    Magnefico skrev 2018-09-14 08:15:58 följande:

    Pressverktyg för plåt kostar multum. Det är därför ytterst sällan man gör förändringar i dessa under en modells livscykel. De förändringar som gjorts är mest kosmetiska för att kunna sälja bilen på slutet trots att det var en gammal konstruktion.


    Jo, visst, men om du funderar över hur många V70 som säljs i världen på ett år så inser du att det vore väldigt olönsamt att inte uppdatera säkerheten (och därmed utformningen av plåtarna) kostnaden för nya pressformar i relation till förlusten i intäkter vid minskad försäljning är försumbar..

    Har familj som jobbar på Volvo, vänner som jobbar där och en släkting som jobbat där som ingenjör, så där går du tyvärr bet med det du tror dig veta..
  • Nonym
    Magnefico skrev 2018-09-14 08:20:49 följande:

    En mjuk plastpanel ger ju vika direkt om den utsätts för tryck. Då spelar det roll vad som är bakom.

    Men ok, varför finns inte frigolit i t.ex. dörrarna om syftet är ljuddämpning?

    Motorrummet är fullt av brandfarlig plast i en modern bil. Så jag vet inte om frigolit skulle göra till eller från där


    Plastpanelen är som sagt inte speciellt mjuk efter bara några år.. och även om den böjer sig så blir det som sagt väldigt litet punktvis tryck, trycket fördelar sig.. lägg en bit frigolit på marken och slå på den med hammare, sen gör du samma sak med en bit plast (lika stor som frigoliten givetvis) så kan du själv se skillnaden..

    Enkelt, det finns andra ljuddämpande material i dörrarna..

    Plast innehållet väldigt lite luft, det gör inte frigolit, därför brinner frigolit väldigt bra..

    Plasten i motorrummet på en bil är inte sådär särskilt brandfarligt, visst att det brinner, men då är bränslet och oljan konstigare saker att ha i motorrummet i en bil (du kanske ska sluta tanka och serva din bil när du ändå är i farten)
  • Nonym
    Magnefico skrev 2018-09-14 08:24:57 följande:

    Finns hur många som helst. Men Peugeot 308/508 är två exempel.

    De är säkrare just för att de är modernare bilar!


    Säkrare för vem?

    Inte mitt barn iaf
  • gamlapappan3
    Nonym skrev 2018-09-14 06:40:55 följande:

    Forutsättningar??

    Nu får du ge dig..

    Nämn en familjebil med bättre krocksäkerhet än en V70


    Volvo XC90 är enligt mitt försäkringsbolag den krocksäkraste bilen.
  • Nonym
    gamlapappan3 skrev 2018-09-14 19:21:31 följande:

    Volvo XC90 är enligt mitt försäkringsbolag den krocksäkraste bilen.


    Visserligen, men det är en SUV.. och även den en Volvo
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-14 09:19:24 följande:

    Jo, visst, men om du funderar över hur många V70 som säljs i världen på ett år så inser du att det vore väldigt olönsamt att inte uppdatera säkerheten (och därmed utformningen av plåtarna) kostnaden för nya pressformar i relation till förlusten i intäkter vid minskad försäljning är försumbar..

    Har familj som jobbar på Volvo, vänner som jobbar där och en släkting som jobbat där som ingenjör, så där går du tyvärr bet med det du tror dig veta..


    I så fall borde ju detta synas i form av nya CoC-certifikat mellan årsmodellerna. Så är inte fallet.

    Viss aktiv säkerhet kan däremot tillkomma under en modells livscykel, oftast i samband med facelift. Men plåten är nästan utan undantag intakt.
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-14 09:31:37 följande:

    Säkrare för vem?

    Inte mitt barn iaf


    Euro ncap håller inte med dig...
  • Nonym
    Magnefico skrev 2018-09-17 17:56:37 följande:

    Euro ncap håller inte med dig...


    Kolla siffrorna för krocksäkerhet för barn så ser du att euroncap visst håller med mig :-P
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-18 17:35:26 följande:

    Kolla siffrorna för krocksäkerhet för barn så ser du att euroncap visst håller med mig :-P


    Peugeot 508 har 87% på barnskydd. V70 har 84%. Så nej, inte ens euro ncap håller med dig. Dessutom är Peugeotens betyg nyare, vilket sannolikt innebär större skillnad. Euro ncap höjer kraven hela tiden.

    Du har en övertro på Volvos bilar. De är ofta väldigt bra för sin tid. Men det är ju inte så att konkurrenterna inte utvecklar sina bilar. V70 är en gammal konstruktion. Det spelar ingen roll när den är tillverkad.

    Hade den krocktestats idag hade den förmodligen inte ens fått 5 stjärnor.
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?