• gamlapappan3

10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

På en av de bilbarnstolar vi använder anges att låset är tillverkat i West-Germany, så den är inte helt ny, men fortfarande laglig och godkänd. Man tar sannolikt mycket större risk för barnet om man ökar sin snitthastighet med 1 km/h än om man använder en gammal bilbarnstol, eller om man väljer att inte vaccinera mot vattkoppor. Det är bra att vara försiktig, men jag har respekt både för den som köper ny bilbarnstol och för den som kör med en gammal. Har ni förresten bytt era 10år gamla bälten?

• gamlapappan3

Jag utesluter inte att en helt ny bilbarnstol kan tänkas vara något säkrare än en äldre bilbarnstol. Låt oss säga att den nya stolen är 1% säkrare, dvs antalet svårt skadade barn minskar med 1%, antalet medelsvårt med 1% och antalet lätt skadade med 1%. Inom parents sagt är 1% en väldigt hög siffra i trafiksäkerhetssammanhang.

Hur tänker ni då kring körsträcka? Vi vet att skaderisken är direkt proportionell mot körsträckan. Har ni funderat över att minska sträckan ni väljer att köra era barn i bilen med 5% och göra en 5 gånger så stor säkerhetsvinst som att köpa en ny bilbarnstol?

Varför verkar det vara så viktigt att köpa ny bilbarnstol, men inte att vidta andra åtgärder som att minska hastigheten och minska körssträckan som ger mycket större säkerhetsvinster?

• gamlapappan3
    Nonym skrev 2018-09-14 06:40:55 följande:

Forutsättningar??

Nu får du ge dig..

Nämn en familjebil med bättre krocksäkerhet än en V70

Volvo XC90 är enligt mitt försäkringsbolag den krocksäkraste bilen.
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?