• Magnefico

10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

Läser att många här tycker att man inte kan använda en bilbarnstol som är mer än 10 år gammal. Ställer mig ganska tveksam till det.

Maria Krafft, en av Sveriges mest framstående trafiksäkerhetsforskare, säger att det inte finns någon anledning att inte använda en 10 år gammal stol. Hon säger också att stolarna inte blir säkrare för att de är av en nyare modell.

trafiksakerhet.folksamblogg.se/2009/09/25/kop-garna-begagnad-bilbarnstol/

Jag vet att NTF säger 10 år. Men då får man komma ihåg att just NTF är en lobbyorganisation med medlemmar som har intresse i att sälja nya stolar. Tillverkarnas "råd" ska vi inte tala om..

Jag skulle aldrig dra mig för att använda en stol så länge den är hel.

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?
  • sysop
    Utvandraren2 skrev 2018-09-11 23:55:48 följande:

Jag tycker att det är interessant att man i olika trådar om bilstolar spyr galla över begagnade stolar, samtidigt som man klappar sig på axeln och hyr stol via NTF. Detta för att dessa stolar skulle vara kontrollerade. Men om sprickor och slitningar nu inte syns, hur ska då NTF kunna veta? Och nej, jag tror inte att de röntgar alla stolarna de hyr ut.

Jag håller med, det verkar lite dubbelt det där med att hyra ut babyskydd. Man kan undra hur de kan garantera funktion och kvalité 

ntf.se/konsumentupplysning/marknadsoversikter/uthyrning-av-bilbarnskydd/

Så här säger NTF
    Livslängd på bilbarnstol
    Hur länge kan man använda en bilbarnstol innan den blir för gammal?

Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Den bör dock inte vara äldre än ca 5 år då den tas i bruk av ett nytt barn, så att stolens livslängd håller hela den tid som barnet ska använda stolen.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år, pga det ökade slitaget.

När materialet i bilbarnstolen åldras finns risk för att det blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska den kasseras direkt, oavsett skick.
  • stor grön drake
    Magnefico skrev 2018-09-11 17:05:48 följande:

Eftersom det inte skedde någon större utveckling 2009 så har jag svårt att se att mycket skulle ha hänt sen dess. Det är osannolikt att plötsligt kom igång en enorm utveckling 2010.

En bilbarnstol är ingen raketforskning direkt. Den ska hålla fast barnet och sitta fast själv. That's it! Det vore skillnad om man t.ex. hade infört nya tekniker som inbyggda krockkuddar eller liknande.

Just inbyggda krockkuddar kommer på fler och fler nya modeller. 2012 ändrade flera tillverkare sina rekommendationer. 10 år av forskning lär nog ha kommit på något.
  • Kira2

Jag tycker att det är interessant att man i olika trådar om bilstolar spyr galla över begagnade stolar, samtidigt som man klappar sig på axeln och hyr stol via NTF. Detta för att dessa stolar skulle vara kontrollerade. Men om sprickor och slitningar nu inte syns, hur ska då NTF kunna veta? Och nej, jag tror inte att de röntgar alla stolarna de hyr ut.

Det står tillverkningsdatum på alla stolar. Men däremot om de vart med i en krock... lite obehaglig tanke ändå! Därför har jag alltid köpt nya bilstolar baserade på bäst i test. 
  • Nonym

Svar till många okunniga där ute:

Plasten i bilen har ingenting med krocksäkerheten att göra, det är bara för syns skull, man kan likaväl ta bort den helt. Och detta är tur om man tänker på hur lätt plasten går sönder även i en bil som bara är några år gammal!

Det som har med krocksäkerheten att göra är plåten, bältena, airbag, stolar och glasrutor.

Plåten SKA deformeras vid en krock, ju sämre bilen ser ut efter en kollision desto större chans att de i bilen har överlevt, eftersom bilen då gjort sitt jobb och tagit upp kraften vid kollisionen. Ju nyare bil, desto bättre beräknat.

Bältena är gjorda i nylon, ett material som i princip inte åldras alls så länge det inte utsätts för uv-strålar, och eftersom de flesta bilar har glasrutor så skyddas de därför från det. Därför behöver man inte byta ut sina bilbälten.

Airbag/krockgardiner är väl ingen nyhet att de har med krocksäkerheten att göra..

Stolarna har utvecklats enormt under bilens historia, nu har de både nackstöd och krockkuddar och teknik som gör att de deformeras för att ta upp krafterna vid en kollision.. Stommen är i regel gjord av plåt (för att plåt är ett material som inte åldras nämnvärt om det inte utsätts för extrema förhållanden)

Glasrutorna i bilen är laminerade eller härdade för att minimera risken för skador vid kollision..

En bilbarnstol däremot är i regel helt uppbyggd i plast (utom då kanske stödben och en del av fästpunkterna) och plast åldras, framförallt när det utsätts för stora variationer i temperatur och om den utsätts för uv-ljus. Dessutom är plasten i en bilbarnstol helt fri från hälsofarliga ämnen som mjukgörare och andra tillsatser som kunde som kunde gjort plasten mindre känslig för åldrande..

Så nej, jag skulle aldrig använda en så gammal stol till mitt barn, särskilt inte då det går att köpa fina nya stolar för unde 2000..

• sysop
    Nonym skrev 2018-09-12 08:51:19 följande:

Svar till många okunniga där ute:

Plasten i bilen har ingenting med krocksäkerheten att göra, det är bara för syns skull, man kan likaväl ta bort den helt. Och detta är tur om man tänker på hur lätt plasten går sönder även i en bil som bara är några år gammal!

Det som har med krocksäkerheten att göra är plåten, bältena, airbag, stolar och glasrutor.

Plåten SKA deformeras vid en krock, ju sämre bilen ser ut efter en kollision desto större chans att de i bilen har överlevt, eftersom bilen då gjort sitt jobb och tagit upp kraften vid kollisionen. Ju nyare bil, desto bättre beräknat.

Bältena är gjorda i nylon, ett material som i princip inte åldras alls så länge det inte utsätts för uv-strålar, och eftersom de flesta bilar har glasrutor så skyddas de därför från det. Därför behöver man inte byta ut sina bilbälten.

Airbag/krockgardiner är väl ingen nyhet att de har med krocksäkerheten att göra..

Stolarna har utvecklats enormt under bilens historia, nu har de både nackstöd och krockkuddar och teknik som gör att de deformeras för att ta upp krafterna vid en kollision.. Stommen är i regel gjord av plåt (för att plåt är ett material som inte åldras nämnvärt om det inte utsätts för extrema förhållanden)

Glasrutorna i bilen är laminerade eller härdade för att minimera risken för skador vid kollision..

En bilbarnstol däremot är i regel helt uppbyggd i plast (utom då kanske stödben och en del av fästpunkterna) och plast åldras, framförallt när det utsätts för stora variationer i temperatur och om den utsätts för uv-ljus. Dessutom är plasten i en bilbarnstol helt fri från hälsofarliga ämnen som mjukgörare och andra tillsatser som kunde som kunde gjort plasten mindre känslig för åldrande..

Så nej, jag skulle aldrig använda en så gammal stol till mitt barn, särskilt inte då det går att köpa fina nya stolar för unde 2000..

Bra och informativt, och vad jag kan se inga direkta felaktigheter Solig
  • Nonym
    sysop skrev 2018-09-12 13:52:55 följande:

Bra och informativt, och vad jag kan se inga direkta felaktigheter 

Bör det inte vara heller.. förutom att jag skrivit som kunde två gånger i näst sista meningen och något stavfel här och där (kombination av autocorrect, slarvig korrektur och feltryck på telefonen)

Dock inget ont mot att köpa begagnade nyare stolar (jag har köpt två) men då av bekanta som jag litar på att stolarna verkligen är okrockade..
  • MeandHim

Jag jobbade på ett ställe som hyrde ut bilbarnstolar osv. Vi hade noga koll på hur gamla dom var och kasserade dom efter en viss tid. Sen kan man såklart inte vara 100% säker på att kunden är ärlig men vi var

Ändå väldigt noga med informationen, att tappar du tex ett babyskydd i backen så blir det spänningar i plasten och då ska den kasseras.
  • sysop
    Nonym skrev 2018-09-12 14:39:02 följande:
    Bör det inte vara heller.. förutom att jag skrivit som kunde två gånger i näst sista meningen och något stavfel här och där (kombination av autocorrect, slarvig korrektur och feltryck på telefonen)

Dock inget ont mot att köpa begagnade nyare stolar (jag har köpt två) men då av bekanta som jag litar på att stolarna verkligen är okrockade..
    SkrattandeSolig
  • mockingbird

Färsk plast ger vika till viss del.

Gammal torr plast går sönder i väldigt vassa bitar direkt.

Men Det är väl inte förbjudet att använda gammal stol. Det är upp till var och en hur man prioriterar, börsen eller säkerheten

• Magnefico
    Kira2 skrev 2018-09-11 19:38:22 följande:

Modern bil är nog fel ord. Om du köpen en helt ny fiat punto är den säkert modern men inget man vill krocka i. Inte för man vill krocka alls men jag väljer bil efter säkerhet. Men är det inte skillnad på plasten i babyskydd och på bilstolarna? Jag har för mig att det är olika längre de håller pga olika plaster. 

Med modern bil menar jag modern konstruktion. Det specifika exemplarets ålder är ointressant. En V70 kommer alltid att vara minst 10 år gammal eftersom senaste modellen lanserades 2008.
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?