• Magnefico

    10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

    Läser att många här tycker att man inte kan använda en bilbarnstol som är mer än 10 år gammal. Ställer mig ganska tveksam till det.

    Maria Krafft, en av Sveriges mest framstående trafiksäkerhetsforskare, säger att det inte finns någon anledning att inte använda en 10 år gammal stol. Hon säger också att stolarna inte blir säkrare för att de är av en nyare modell.

    trafiksakerhet.folksamblogg.se/2009/09/25/kop-garna-begagnad-bilbarnstol/

    Jag vet att NTF säger 10 år. Men då får man komma ihåg att just NTF är en lobbyorganisation med medlemmar som har intresse i att sälja nya stolar. Tillverkarnas "råd" ska vi inte tala om..

    Jag skulle aldrig dra mig för att använda en stol så länge den är hel.

    Hur resonerar ni?

  • Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?
  • mockingbird
    Magnefico skrev 2018-09-13 08:41:58 följande:

    Frågan är inte det utan om en bilbarnstol blir "gammal och torr" på 10 år. Jag har inte sett ett enda belägg för den saken.


    Du får väl skriva till de som tillverkar plast så kanske du får de belägg du behöver.
  • sysop
    Magnefico skrev 2018-09-13 14:06:46 följande:
    Man kan klara sig bra i nästan vilken bil som helst om förutsättningarna är rätt.

    Volvos bilar har alltid varit bra på sin tid när det kommer till säkerhet. Men jämfört med nyare konstruktioner så står sig V70 slätt i det sammanhanget.
    Om vi nu ska flytta fokus lite från bilbarnstolarna till bilarna de sitter i så ta en titt på Euro NCAP

    Volvo V70 2009
    Skydd av vuxna 31.8 pts 88%
    Skydd av barn 41 pts 84%
    Fotgängare 43%

    www.euroncap.com/sv/results/volvo/v70/11073

    Sedan kan man jämföra med andra bilar, samt ta hänsyn till förändringar pga. ålder.
  • gamlapappan3

    Jag utesluter inte att en helt ny bilbarnstol kan tänkas vara något säkrare än en äldre bilbarnstol. Låt oss säga att den nya stolen är 1% säkrare, dvs antalet svårt skadade barn minskar med 1%, antalet medelsvårt med 1% och antalet lätt skadade med 1%. Inom parents sagt är 1% en väldigt hög siffra i trafiksäkerhetssammanhang.

    Hur tänker ni då kring körsträcka? Vi vet att skaderisken är direkt proportionell mot körsträckan. Har ni funderat över att minska sträckan ni väljer att köra era barn i bilen med 5% och göra en 5 gånger så stor säkerhetsvinst som att köpa en ny bilbarnstol?

    Varför verkar det vara så viktigt att köpa ny bilbarnstol, men inte att vidta andra åtgärder som att minska hastigheten och minska körssträckan som ger mycket större säkerhetsvinster?

  • sysop
    gamlapappan3 skrev 2018-09-13 18:38:43 följande:

    Jag utesluter inte att en helt ny bilbarnstol kan tänkas vara något säkrare än en äldre bilbarnstol. Låt oss säga att den nya stolen är 1% säkrare, dvs antalet svårt skadade barn minskar med 1%, antalet medelsvårt med 1% och antalet lätt skadade med 1%. Inom parents sagt är 1% en väldigt hög siffra i trafiksäkerhetssammanhang.

    Hur tänker ni då kring körsträcka? Vi vet att skaderisken är direkt proportionell mot körsträckan. Har ni funderat över att minska sträckan ni väljer att köra era barn i bilen med 5% och göra en 5 gånger så stor säkerhetsvinst som att köpa en ny bilbarnstol?

    Varför verkar det vara så viktigt att köpa ny bilbarnstol, men inte att vidta andra åtgärder som att minska hastigheten och minska körssträckan som ger mycket större säkerhetsvinster?


    Helt riktigt, det går inte att bara fokusera på en sak och glömma alla andra faktorer, jag skrev tidigare om Risk Management och det är det som det handlar om.

    Det handlar inte bara om körsträcka utan när och i vilket sammanhang man är ute i trafiken, vilken koncentration man kan ha på trafiken etc. som sagt det är många faktorer. 

    Av det som är påverkbart är valet av fordon och valet av barnstol nog det som väger tyngst trots allt, tror jag Glad 
  • Nonym
    Magnefico skrev 2018-09-13 13:56:15 följande:

    Din V70 är tillverkad 2014, men konstruktionen är från 2008. Därför håller den 2008 års standard rent säkerhetsmässigt.


    Nja.. inte helt rätt.. hade så varit fallet hade ju alla delar kunnat bytas fram och tillbaka mellan modellerna, och nu är ju inte det möjligt..

    Visst att själva grunddesignen är liknande, men sen är konstruktionen på karossen uppdaterad..

    Tänk om, tänk rätt
  • Nonym
    Magnefico skrev 2018-09-13 14:05:04 följande:

    Jo det är därför det bara sitter runt passagerarnas fötter och ben? Längre upp på panelen finns ingen frigolit.

    Dessutom brukar man inte använda frigolit om syftet enbart är ljuddämpning. Kika på isoleringen i motorrummet t.ex.


    Inte rätt resonerat där heller, tyvärr, visst att frigolit till viss del kan användas som stötupptagande material, men den mesta funktionen av detta går ju helt förlorad vid den användningen som är i bilen, den sitter BAKOM plasten.. detta gör att den knappt deformeras vid en kollision eftersom den inte utsätts för punktvis tryck utan får trycket utfördelat av plasten, vilket leder till att den alltså då knappt kommer deformeras vid en stöt och alltså inte tar upp något av kraften..

    Att man inte har frigolit i motorrummet borde vilken tomte som helst begripa.. frigolit är brandfarligt och i ett motorrum kan det bli varmt..
  • Nonym
    Magnefico skrev 2018-09-13 14:06:46 följande:

    Man kan klara sig bra i nästan vilken bil som helst om förutsättningarna är rätt.

    Volvos bilar har alltid varit bra på sin tid när det kommer till säkerhet. Men jämfört med nyare konstruktioner så står sig V70 slätt i det sammanhanget.


    Forutsättningar??

    Nu får du ge dig..

    Nämn en familjebil med bättre krocksäkerhet än en V70
  • Magnefico
    sysop skrev 2018-09-13 15:48:37 följande:

    Om vi nu ska flytta fokus lite från bilbarnstolarna till bilarna de sitter i så ta en titt på Euro NCAP

    Volvo V70 2009

    Skydd av vuxna 31.8 pts 88%

    Skydd av barn 41 pts 84%

    Fotgängare 43%

    www.euroncap.com/sv/results/volvo/v70/11073

    Sedan kan man jämföra med andra bilar, samt ta hänsyn till förändringar pga. ålder.


    Det finns många bilar som har högre betyg än så. Dessutom är betyget gammalt. Kraven har ökat sen 2009. Jämför t.ex. Fiat punto som fick 5 stjärnor 2005 och 0 stjärnor 2018...
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-14 06:33:04 följande:

    Nja.. inte helt rätt.. hade så varit fallet hade ju alla delar kunnat bytas fram och tillbaka mellan modellerna, och nu är ju inte det möjligt..

    Visst att själva grunddesignen är liknande, men sen är konstruktionen på karossen uppdaterad..

    Tänk om, tänk rätt


    Pressverktyg för plåt kostar multum. Det är därför ytterst sällan man gör förändringar i dessa under en modells livscykel. De förändringar som gjorts är mest kosmetiska för att kunna sälja bilen på slutet trots att det var en gammal konstruktion.
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-14 06:39:26 följande:

    Inte rätt resonerat där heller, tyvärr, visst att frigolit till viss del kan användas som stötupptagande material, men den mesta funktionen av detta går ju helt förlorad vid den användningen som är i bilen, den sitter BAKOM plasten.. detta gör att den knappt deformeras vid en kollision eftersom den inte utsätts för punktvis tryck utan får trycket utfördelat av plasten, vilket leder till att den alltså då knappt kommer deformeras vid en stöt och alltså inte tar upp något av kraften..

    Att man inte har frigolit i motorrummet borde vilken tomte som helst begripa.. frigolit är brandfarligt och i ett motorrum kan det bli varmt..


    En mjuk plastpanel ger ju vika direkt om den utsätts för tryck. Då spelar det roll vad som är bakom.

    Men ok, varför finns inte frigolit i t.ex. dörrarna om syftet är ljuddämpning?

    Motorrummet är fullt av brandfarlig plast i en modern bil. Så jag vet inte om frigolit skulle göra till eller från där
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?