• Magnefico

10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

Läser att många här tycker att man inte kan använda en bilbarnstol som är mer än 10 år gammal. Ställer mig ganska tveksam till det.

Maria Krafft, en av Sveriges mest framstående trafiksäkerhetsforskare, säger att det inte finns någon anledning att inte använda en 10 år gammal stol. Hon säger också att stolarna inte blir säkrare för att de är av en nyare modell.

trafiksakerhet.folksamblogg.se/2009/09/25/kop-garna-begagnad-bilbarnstol/

Jag vet att NTF säger 10 år. Men då får man komma ihåg att just NTF är en lobbyorganisation med medlemmar som har intresse i att sälja nya stolar. Tillverkarnas "råd" ska vi inte tala om..

Jag skulle aldrig dra mig för att använda en stol så länge den är hel.

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?
  • IrriteradMamma
    Utvandraren2 skrev 2018-09-09 16:22:32 följande:

Jag har en stol som är precis tio år. Köpte den billigt i andrahand. Synat den mkt noga på sprickor och skador och använder den med gott samvete.

De sprickor och försvagningar man menar kan uppstå med tiden ser du inte med blotta ögat. Jag skulle aldrig sätta mina barn i så gamla stolar. Skulle inte ens köpa begagnat.
  • Långbenopluto
    IrriteradMamma skrev 2018-09-10 13:02:54 följande:
    De sprickor och försvagningar man menar kan uppstå med tiden ser du inte med blotta ögat. Jag skulle aldrig sätta mina barn i så gamla stolar. Skulle inte ens köpa begagnat.
    Exakt!
  • Magnefico
    IrriteradMamma skrev 2018-09-10 13:02:54 följande:

Vem menar det? Trafiksäkerhetsforskare håller inte med.
  • IrriteradMamma
    Magnefico skrev 2018-09-10 18:42:00 följande:

Dåså, då kan du känna dig trygg med att använda 10 år gamla stolar. Jag tycker det är rimligt att anta att material blir sämre med tiden, och ett par tusenlappar kostar det att jag ska lita på att mitt barn är skyddat så långt det går. Värt det alla dagar.
  • Utvandraren2

Problemet är att man gärna vill köpa det bästa till sitt barn - jämt om allt. Men man bör inte ruinera sig heller, det mår ju inte barnet av heller. Jag läste på mycket om just bilbarnstolar och kom, tillsammans med min man, fram till att vi köper en begagnad av ett visst märke och som var max tio år.

Alla måste få göra som de själva tycker, och som passar deras plånbok och samvete.

• stor grön drake

Artikeln det hänvisas till är från 2009. Mycket har ändrats sedan dess, även tillverkarnas råd och rekommendationer.

• KlunsSmurfen
    Magnefico skrev 2018-09-09 10:20:43 följande:

Läser att många här tycker att man inte kan använda en bilbarnstol som är mer än 10 år gammal. Ställer mig ganska tveksam till det.

Maria Krafft, en av Sveriges mest framstående trafiksäkerhetsforskare, säger att det inte finns någon anledning att inte använda en 10 år gammal stol. Hon säger också att stolarna inte blir säkrare för att de är av en nyare modell.

Jag vet att NTF säger 10 år. Men då får man komma ihåg att just NTF är en lobbyorganisation med medlemmar som har intresse i att sälja nya stolar. Tillverkarnas "råd" ska vi inte tala om..

Jag skulle aldrig dra mig för att använda en stol så länge den är hel.

Hur resonerar ni?

Hej Maria!
    Läste ditt inlägg om begagnade bilbarnstolar. Jag tycker att det du säger är vilseledande. När man pratar med fackmän så rekommenderar de inte att man köper en begagnad bilbarnstol om man inte vet om vad den har varit med om. En stol som har varit med om en trafikolycka är förbrukad då man inte kan garantera att materialet inte är skadat. Man vet inte heller hur stolen har förvarats. Fel förvaring (för torrt eller för fuktigt) kan skada både plast- och tyg. Det som är viktigast när det gäller vilken bilbarnstol man ska välja är att välja en stol som passar ålder och vikt på barnet som ska sitta i den samt att kontrollera märkningen så att stolen är godkänd och inte för gammal. Barns säkerhet har inte med klass att göra och det finns många alternativ på marknaden som inte behöver kosta 5 000 kronor. Jag tittade hos min Volvohandlare och där kan jag köpa en av Volvos bilbarnstolar för 148 kr i månaden i 24 månader räntefritt via mitt Volvokort. Då får jag den senaste tekniken, krocktestade av Volvo och EU-godkänd. Ett bra alternativ tycker jag.

Livslängd på bilbarnstol - Bilbarnstolar - Barn i bil - Frågor och svar - NTF

Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Den bör dock inte vara äldre än ca 5 år då den tas i bruk av ett nytt barn, så att stolens livslängd håller hela den tid som barnet ska använda stolen.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år, pga det ökade slitaget.

När materialet i bilbarnstolen åldras finns risk för att det blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska den kasseras direkt, oavsett skick.

ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/livslangd-pa-bilbarnstol/

Man avråder från att använda bilbarnstolen och basen mer än fem år efter inköpsåret.
    Föråldringsprocessen hos syntetmaterial, på grund av bl.a. solens strålar, gör att produktegenskaperna kan förändras utan att man märker det.

emmaljunga.in.ua/instructia/1359899045.pdf

• KlunsSmurfen
    Magnefico skrev 2018-09-10 18:42:00 följande:
    Är inte insatt i det, är det mer än en forskare som inte håller med?
    Det verkar inte så seriöst när en forskare gör reklam för butiker.

• IrriteradMamma
    Utvandraren2 skrev 2018-09-11 01:37:26 följande:

Problemet är att man gärna vill köpa det bästa till sitt barn - jämt om allt. Men man bör inte ruinera sig heller, det mår ju inte barnet av heller. Jag läste på mycket om just bilbarnstolar och kom, tillsammans med min man, fram till att vi köper en begagnad av ett visst märke och som var max tio år.

Alla måste få göra som de själva tycker, och som passar deras plånbok och samvete.

Man behöver inte köpa allt det nyaste och "bästa". Vi har till exempel nästan bara köpt begagnat till vårt barn. Men jag tycker inte att saker som har med barnets säkerhet att göra är nåt man ska spara in på. De flesta skulle kunna få tag på bilstolar begagnat, som INTE är 10 år gamla.
  • gamlapappan3

På en av de bilbarnstolar vi använder anges att låset är tillverkat i West-Germany, så den är inte helt ny, men fortfarande laglig och godkänd. Man tar sannolikt mycket större risk för barnet om man ökar sin snitthastighet med 1 km/h än om man använder en gammal bilbarnstol, eller om man väljer att inte vaccinera mot vattkoppor. Det är bra att vara försiktig, men jag har respekt både för den som köper ny bilbarnstol och för den som kör med en gammal. Har ni förresten bytt era 10år gamla bälten?

Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?