• KlunsSmurfen

10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

Magnefico skrev 2018-09-09 10:20:43 följande:

Läser att många här tycker att man inte kan använda en bilbarnstol som är mer än 10 år gammal. Ställer mig ganska tveksam till det.

Maria Krafft, en av Sveriges mest framstående trafiksäkerhetsforskare, säger att det inte finns någon anledning att inte använda en 10 år gammal stol. Hon säger också att stolarna inte blir säkrare för att de är av en nyare modell.

trafiksakerhet.folksamblogg.se/2009/09/25/kop-garna-begagnad-bilbarnstol/

Jag vet att NTF säger 10 år. Men då får man komma ihåg att just NTF är en lobbyorganisation med medlemmar som har intresse i att sälja nya stolar. Tillverkarnas "råd" ska vi inte tala om..

Jag skulle aldrig dra mig för att använda en stol så länge den är hel.

Hur resonerar ni?

Hej Maria!
    Läste ditt inlägg om begagnade bilbarnstolar. Jag tycker att det du säger är vilseledande. När man pratar med fackmän så rekommenderar de inte att man köper en begagnad bilbarnstol om man inte vet om vad den har varit med om. En stol som har varit med om en trafikolycka är förbrukad då man inte kan garantera att materialet inte är skadat. Man vet inte heller hur stolen har förvarats. Fel förvaring (för torrt eller för fuktigt) kan skada både plast- och tyg. Det som är viktigast när det gäller vilken bilbarnstol man ska välja är att välja en stol som passar ålder och vikt på barnet som ska sitta i den samt att kontrollera märkningen så att stolen är godkänd och inte för gammal. Barns säkerhet har inte med klass att göra och det finns många alternativ på marknaden som inte behöver kosta 5 000 kronor. Jag tittade hos min Volvohandlare och där kan jag köpa en av Volvos bilbarnstolar för 148 kr i månaden i 24 månader räntefritt via mitt Volvokort. Då får jag den senaste tekniken, krocktestade av Volvo och EU-godkänd. Ett bra alternativ tycker jag.

trafiksakerhet.folksamblogg.se/2009/09/25/kop-garna-begagnad-bilbarnstol/

Livslängd på bilbarnstol - Bilbarnstolar - Barn i bil - Frågor och svar - NTF

Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Den bör dock inte vara äldre än ca 5 år då den tas i bruk av ett nytt barn, så att stolens livslängd håller hela den tid som barnet ska använda stolen.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år, pga det ökade slitaget.

När materialet i bilbarnstolen åldras finns risk för att det blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska den kasseras direkt, oavsett skick.

ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/livslangd-pa-bilbarnstol/

Man avråder från att använda bilbarnstolen och basen mer än fem år efter inköpsåret.
    Föråldringsprocessen hos syntetmaterial, på grund av bl.a. solens strålar, gör att produktegenskaperna kan förändras utan att man märker det.

emmaljunga.in.ua/instructia/1359899045.pdf

• KlunsSmurfen
    Magnefico skrev 2018-09-10 18:42:00 följande:
    Vem menar det? Trafiksäkerhetsforskare håller inte med.
    Är inte insatt i det, är det mer än en forskare som inte håller med?
    Det verkar inte så seriöst när en forskare gör reklam för butiker.

• KlunsSmurfen
    Magnefico skrev 2018-09-11 17:08:59 följande:
    Det är fler som håller med!

trafiksakerhet.folksamblogg.se/fraga/ar-det-lika-sakert-att-kopa-ett-5-ar-gammalt-bilbarnskydd/
    Om ett babyskydd eller bilbarnstol har varit med om en våldsam krock så den har fått en skada, så bör man inte använda det igen. Så om du känner personen du köper den av får du ju reda på detta. Du kan också ta av klädseln och titta om plasten verkar hel.

Att åldrad plast i sig skulle medföra att babyskyddet ger sämre skydd vid krock finns det inte belägg för.
    Jag vet inte hur babyskyddet är uppbyggd, är det en bärande stomme med metallram eller annat material med lång livslängd kan den ju hålla hur många år som helst.
    Olika sorters plast påverkas olika av ålder, ljus, slag och värme finns det regler för vilket plastmaterial som ska användas är det en sak.
    Det beror också på hur delarna sitter ihop.

Konstruktionen är inget de experterna går in på så man måste kolla upp det själv för att verifiera det,  jag är för lat för att göra det.
    De har inte heller länkat till tester eller annan info.

Det finns andra saker att ta hänsyn till än hållbarhet och ålder.
    www.aftonbladet.se/bil/a/bKjlqg/varning-undvik-de-har-bilbarnstolarna
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?