Nonym skrev 2018-09-12 08:51:19 följande:
Svar till många okunniga där ute:
Plasten i bilen har ingenting med krocksäkerheten att göra, det är bara för syns skull, man kan likaväl ta bort den helt. Och detta är tur om man tänker på hur lätt plasten går sönder även i en bil som bara är några år gammal!
Det som har med krocksäkerheten att göra är plåten, bältena, airbag, stolar och glasrutor.
Plåten SKA deformeras vid en krock, ju sämre bilen ser ut efter en kollision desto större chans att de i bilen har överlevt, eftersom bilen då gjort sitt jobb och tagit upp kraften vid kollisionen. Ju nyare bil, desto bättre beräknat.
Bältena är gjorda i nylon, ett material som i princip inte åldras alls så länge det inte utsätts för uv-strålar, och eftersom de flesta bilar har glasrutor så skyddas de därför från det. Därför behöver man inte byta ut sina bilbälten.
Airbag/krockgardiner är väl ingen nyhet att de har med krocksäkerheten att göra..
Stolarna har utvecklats enormt under bilens historia, nu har de både nackstöd och krockkuddar och teknik som gör att de deformeras för att ta upp krafterna vid en kollision.. Stommen är i regel gjord av plåt (för att plåt är ett material som inte åldras nämnvärt om det inte utsätts för extrema förhållanden)
Glasrutorna i bilen är laminerade eller härdade för att minimera risken för skador vid kollision..
En bilbarnstol däremot är i regel helt uppbyggd i plast (utom då kanske stödben och en del av fästpunkterna) och plast åldras, framförallt när det utsätts för stora variationer i temperatur och om den utsätts för uv-ljus. Dessutom är plasten i en bilbarnstol helt fri från hälsofarliga ämnen som mjukgörare och andra tillsatser som kunde som kunde gjort plasten mindre känslig för åldrande..
Så nej, jag skulle aldrig använda en så gammal stol till mitt barn, särskilt inte då det går att köpa fina nya stolar för unde 2000..
Fast det är ju helt enkelt inte sant. Har du grävt bakom panelen på en bil någon gång? Där är fullt med stötupptagande material, vanligen frigolit. Främst runt förarens och passagerarens benutrymmen. Min bil har även frigolit bakom framskärmarna som man ser då man öppnar framdörrarna. Säkerligen för att skydda benen vid sidokrock.