• Magnefico

10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

Läser att många här tycker att man inte kan använda en bilbarnstol som är mer än 10 år gammal. Ställer mig ganska tveksam till det.

Maria Krafft, en av Sveriges mest framstående trafiksäkerhetsforskare, säger att det inte finns någon anledning att inte använda en 10 år gammal stol. Hon säger också att stolarna inte blir säkrare för att de är av en nyare modell.

trafiksakerhet.folksamblogg.se/2009/09/25/kop-garna-begagnad-bilbarnstol/

Jag vet att NTF säger 10 år. Men då får man komma ihåg att just NTF är en lobbyorganisation med medlemmar som har intresse i att sälja nya stolar. Tillverkarnas "råd" ska vi inte tala om..

Jag skulle aldrig dra mig för att använda en stol så länge den är hel.

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?
  • Kira2
    Magnefico skrev 2018-09-13 08:01:17 följande:
    Med modern bil menar jag modern konstruktion. Det specifika exemplarets ålder är ointressant. En V70 kommer alltid att vara minst 10 år gammal eftersom senaste modellen lanserades 2008.
    och därför kan du definiera V70 som modern? Jag förstår hur du menar men att kalla en 10 år gammal bil modern kan va nog så förvirrande. 
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-12 08:51:19 följande:

Svar till många okunniga där ute:

Plasten i bilen har ingenting med krocksäkerheten att göra, det är bara för syns skull, man kan likaväl ta bort den helt. Och detta är tur om man tänker på hur lätt plasten går sönder även i en bil som bara är några år gammal!

Det som har med krocksäkerheten att göra är plåten, bältena, airbag, stolar och glasrutor.

Plåten SKA deformeras vid en krock, ju sämre bilen ser ut efter en kollision desto större chans att de i bilen har överlevt, eftersom bilen då gjort sitt jobb och tagit upp kraften vid kollisionen. Ju nyare bil, desto bättre beräknat.

Bältena är gjorda i nylon, ett material som i princip inte åldras alls så länge det inte utsätts för uv-strålar, och eftersom de flesta bilar har glasrutor så skyddas de därför från det. Därför behöver man inte byta ut sina bilbälten.

Airbag/krockgardiner är väl ingen nyhet att de har med krocksäkerheten att göra..

Stolarna har utvecklats enormt under bilens historia, nu har de både nackstöd och krockkuddar och teknik som gör att de deformeras för att ta upp krafterna vid en kollision.. Stommen är i regel gjord av plåt (för att plåt är ett material som inte åldras nämnvärt om det inte utsätts för extrema förhållanden)

Glasrutorna i bilen är laminerade eller härdade för att minimera risken för skador vid kollision..

En bilbarnstol däremot är i regel helt uppbyggd i plast (utom då kanske stödben och en del av fästpunkterna) och plast åldras, framförallt när det utsätts för stora variationer i temperatur och om den utsätts för uv-ljus. Dessutom är plasten i en bilbarnstol helt fri från hälsofarliga ämnen som mjukgörare och andra tillsatser som kunde som kunde gjort plasten mindre känslig för åldrande..

Så nej, jag skulle aldrig använda en så gammal stol till mitt barn, särskilt inte då det går att köpa fina nya stolar för unde 2000..

Fast det är ju helt enkelt inte sant. Har du grävt bakom panelen på en bil någon gång? Där är fullt med stötupptagande material, vanligen frigolit. Främst runt förarens och passagerarens benutrymmen. Min bil har även frigolit bakom framskärmarna som man ser då man öppnar framdörrarna. Säkerligen för att skydda benen vid sidokrock.
  • Magnefico
    Kira2 skrev 2018-09-13 08:16:17 följande:

och därför kan du definiera V70 som modern? Jag förstår hur du menar men att kalla en 10 år gammal bil modern kan va nog så förvirrande. 

V70 är inte en modern bil, nej! Jag skulle inte välja en sådan som familjebil. Särskilt inte som andrahandsvärdet är så sjukligt högt att man kan få en modernare bil för samma pengar.
  • Magnefico
    mockingbird skrev 2018-09-12 14:53:17 följande:

Färsk plast ger vika till viss del.

Gammal torr plast går sönder i väldigt vassa bitar direkt.

Men Det är väl inte förbjudet att använda gammal stol. Det är upp till var och en hur man prioriterar, börsen eller säkerheten

Frågan är inte det utan om en bilbarnstol blir "gammal och torr" på 10 år. Jag har inte sett ett enda belägg för den saken.
  • Nonym
    Magnefico skrev 2018-09-13 08:01:17 följande:

Med modern bil menar jag modern konstruktion. Det specifika exemplarets ålder är ointressant. En V70 kommer alltid att vara minst 10 år gammal eftersom senaste modellen lanserades 2008.

Vilken planet kommer du från???

Vi har en V70 från 2014..

Eller vänta, har jag legat i koma och det nu är 2024?!?!!!

Det förklarar alla gråa hår!! :-P
  • Nonym
    Magnefico skrev 2018-09-13 08:31:14 följande:

Fast det är ju helt enkelt inte sant. Har du grävt bakom panelen på en bil någon gång? Där är fullt med stötupptagande material, vanligen frigolit. Främst runt förarens och passagerarens benutrymmen. Min bil har även frigolit bakom framskärmarna som man ser då man öppnar framdörrarna. Säkerligen för att skydda benen vid sidokrock.

Oh ja.. och det där du försöker kalla stötupptagande är mest bara ljuddämpning..

Du kan inte så mycket om bilar va?
  • Nonym
    Magnefico skrev 2018-09-13 08:37:00 följande:

V70 är inte en modern bil, nej! Jag skulle inte välja en sådan som familjebil. Särskilt inte som andrahandsvärdet är så sjukligt högt att man kan få en modernare bil för samma pengar.

Jo.. var därför min svåger och hans familj klarade sig nästan helt utan skador när de frontade med sin V70 (som förövrigt måste varit minst tio år gammal enligt dig trots att den var tillverkad 2013)

Det lär vara den säkraste bilen på marknaden i den storleken..
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-13 11:56:42 följande:

Vilken planet kommer du från???

Vi har en V70 från 2014..

Eller vänta, har jag legat i koma och det nu är 2024?!?!!!

Det förklarar alla gråa hår!! :-P

Din V70 är tillverkad 2014, men konstruktionen är från 2008. Därför håller den 2008 års standard rent säkerhetsmässigt.
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-13 11:58:34 följande:

Oh ja.. och det där du försöker kalla stötupptagande är mest bara ljuddämpning..

Du kan inte så mycket om bilar va?

Jo det är därför det bara sitter runt passagerarnas fötter och ben? Längre upp på panelen finns ingen frigolit.

Dessutom brukar man inte använda frigolit om syftet enbart är ljuddämpning. Kika på isoleringen i motorrummet t.ex.
  • Magnefico
    Nonym skrev 2018-09-13 12:01:53 följande:

Jo.. var därför min svåger och hans familj klarade sig nästan helt utan skador när de frontade med sin V70 (som förövrigt måste varit minst tio år gammal enligt dig trots att den var tillverkad 2013)

Det lär vara den säkraste bilen på marknaden i den storleken..

Man kan klara sig bra i nästan vilken bil som helst om förutsättningarna är rätt.

Volvos bilar har alltid varit bra på sin tid när det kommer till säkerhet. Men jämfört med nyare konstruktioner så står sig V70 slätt i det sammanhanget.
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?