• Kira2

10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

Magnefico skrev 2018-09-10 12:29:32 följande:
    Det finns ingen vettig människa som medvetet vill sätta sitt barn i en osäker stol. Det är bara det att indikationerna på att stolar skulle bli dåliga efter 10 år väldigt svaga. Snudd på obefintliga skulle jag vilja påstå.

Det är nog viktigare att ha en modern bil om man är mån om säkerheten.

I bildtråden på barn i bilar dominerar gamla Volvos totalt. Att fundera på om man har en 10 eller 11 år gammal stol gör nog varken till eller från i det läget.
    Modern bil är nog fel ord. Om du köpen en helt ny fiat punto är den säkert modern men inget man vill krocka i. Inte för man vill krocka alls men jag väljer bil efter säkerhet. Men är det inte skillnad på plasten i babyskydd och på bilstolarna? Jag har för mig att det är olika längre de håller pga olika plaster. 
  • Kira2
    Utvandraren2 skrev 2018-09-11 23:55:48 följande:

Jag tycker att det är interessant att man i olika trådar om bilstolar spyr galla över begagnade stolar, samtidigt som man klappar sig på axeln och hyr stol via NTF. Detta för att dessa stolar skulle vara kontrollerade. Men om sprickor och slitningar nu inte syns, hur ska då NTF kunna veta? Och nej, jag tror inte att de röntgar alla stolarna de hyr ut.

Det står tillverkningsdatum på alla stolar. Men däremot om de vart med i en krock... lite obehaglig tanke ändå! Därför har jag alltid köpt nya bilstolar baserade på bäst i test. 
  • Kira2
    Magnefico skrev 2018-09-13 08:01:17 följande:
    Med modern bil menar jag modern konstruktion. Det specifika exemplarets ålder är ointressant. En V70 kommer alltid att vara minst 10 år gammal eftersom senaste modellen lanserades 2008.
    och därför kan du definiera V70 som modern? Jag förstår hur du menar men att kalla en 10 år gammal bil modern kan va nog så förvirrande. 
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?