• sysop

    10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

    Salmiakk skrev 2018-09-09 10:52:28 följande:

    Mina barn är värd mer än att chansa.


    Huvudet på spiken,

    Det gäller att värdera olika saker och i detta fallet värdet på ett oskadat barn i förhållande till några tusenlappar i inköp av barnbilstol, för mig är valet självklart men jag respekterar att andra kanske har andra värderingar.

    Jag tycker att när det gäller vissa saker är det bättre att ta det säkra före det osäkra, och när det gäller sådant som kanske inte går att reparera är detta extra viktigt.
  • sysop
    Magnefico skrev 2018-09-10 12:29:32 följande:
    Det finns ingen vettig människa som medvetet vill sätta sitt barn i en osäker stol. Det är bara det att indikationerna på att stolar skulle bli dåliga efter 10 år väldigt svaga. Snudd på obefintliga skulle jag vilja påstå.

    Det är nog viktigare att ha en modern bil om man är mån om säkerheten.

    I bildtråden på barn i bilar dominerar gamla Volvos totalt. Att fundera på om man har en 10 eller 11 år gammal stol gör nog varken till eller från i det läget.
    Det är upp till var och en att göra en lämplig bedömning utifrån dennes förutsättningar, själv så har jag en modern stor Volvo med nya barnstolar.
  • sysop

    Det handlar kort och gott om Risk management, att göra en bedömning utifrån en mängd olika faktorer och sätta det i relation till exempelvis den egna ekonomin och ev. begränsningar i sin livsföring.


    För egen del så har jag gjort bedömningen när det gäller egna barn i bil att kostnaden för nya barnstolar och en modern säker bil är rimlig i förhållande till den nytta det ger respektive den skada som skulle kunna uppstå under andra förutsättningar. Nu är det inte bara en sak (barnbilstolen) som avgör risknivån utan ett antal faktorer där ibland hur man beter sig i trafiken mm. så det är mycket att tänka på.

    Jag kan ge Magnef­ico rätt såtillvida att om det idag skulle vara en vedertagen sanning att barnbilstolar blir farliga att använda efter ex. en ålder på 6 år så skulle det troligtvis finnas ett brukar förbud på dessa. (jmf. när det gäller ex. matvaror "bäst före" respektive "sista förbrukningsdag")

    De flesta material påverkas negativt av tiden samt får en förslitning vid användning, hur mycket det påverkar den enskilda barnbilstolen kan säkert diskuteras.

    Om man funderar på begagnat så är det av yttersta vikt att förvissa sig om att barnbilstolen inte varit utsatt för något krockvåld eller motsvarande då detta säkerligen gör den mycket olämplig att använda.

    För att knyta ihop det hela kan jag säga att detta är en fråga där svaret hänger ihop med vilken livsföring man har och hur man värdesätter olika saker, vad som är helt rätt för en kanske inte är det för någon annan.

    Glad
  • sysop
    Utvandraren2 skrev 2018-09-11 23:55:48 följande:

    Jag tycker att det är interessant att man i olika trådar om bilstolar spyr galla över begagnade stolar, samtidigt som man klappar sig på axeln och hyr stol via NTF. Detta för att dessa stolar skulle vara kontrollerade. Men om sprickor och slitningar nu inte syns, hur ska då NTF kunna veta? Och nej, jag tror inte att de röntgar alla stolarna de hyr ut.


    Jag håller med, det verkar lite dubbelt det där med att hyra ut babyskydd. Man kan undra hur de kan garantera funktion och kvalité 

    ntf.se/konsumentupplysning/marknadsoversikter/uthyrning-av-bilbarnskydd/

    Så här säger NTF
    Livslängd på bilbarnstol
    Hur länge kan man använda en bilbarnstol innan den blir för gammal?
     
    Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Den bör dock inte vara äldre än ca 5 år då den tas i bruk av ett nytt barn, så att stolens livslängd håller hela den tid som barnet ska använda stolen.
     
    För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år, pga det ökade slitaget.
     
    När materialet i bilbarnstolen åldras finns risk för att det blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.
     
    Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska den kasseras direkt, oavsett skick.
  • sysop
    Nonym skrev 2018-09-12 08:51:19 följande:

    Svar till många okunniga där ute:

    Plasten i bilen har ingenting med krocksäkerheten att göra, det är bara för syns skull, man kan likaväl ta bort den helt. Och detta är tur om man tänker på hur lätt plasten går sönder även i en bil som bara är några år gammal!

    Det som har med krocksäkerheten att göra är plåten, bältena, airbag, stolar och glasrutor.

    Plåten SKA deformeras vid en krock, ju sämre bilen ser ut efter en kollision desto större chans att de i bilen har överlevt, eftersom bilen då gjort sitt jobb och tagit upp kraften vid kollisionen. Ju nyare bil, desto bättre beräknat.

    Bältena är gjorda i nylon, ett material som i princip inte åldras alls så länge det inte utsätts för uv-strålar, och eftersom de flesta bilar har glasrutor så skyddas de därför från det. Därför behöver man inte byta ut sina bilbälten.

    Airbag/krockgardiner är väl ingen nyhet att de har med krocksäkerheten att göra..

    Stolarna har utvecklats enormt under bilens historia, nu har de både nackstöd och krockkuddar och teknik som gör att de deformeras för att ta upp krafterna vid en kollision.. Stommen är i regel gjord av plåt (för att plåt är ett material som inte åldras nämnvärt om det inte utsätts för extrema förhållanden)

    Glasrutorna i bilen är laminerade eller härdade för att minimera risken för skador vid kollision..

    En bilbarnstol däremot är i regel helt uppbyggd i plast (utom då kanske stödben och en del av fästpunkterna) och plast åldras, framförallt när det utsätts för stora variationer i temperatur och om den utsätts för uv-ljus. Dessutom är plasten i en bilbarnstol helt fri från hälsofarliga ämnen som mjukgörare och andra tillsatser som kunde som kunde gjort plasten mindre känslig för åldrande..

    Så nej, jag skulle aldrig använda en så gammal stol till mitt barn, särskilt inte då det går att köpa fina nya stolar för unde 2000..


    Bra och informativt, och vad jag kan se inga direkta felaktigheter Solig
  • sysop
    Nonym skrev 2018-09-12 14:39:02 följande:
    Bör det inte vara heller.. förutom att jag skrivit som kunde två gånger i näst sista meningen och något stavfel här och där (kombination av autocorrect, slarvig korrektur och feltryck på telefonen)

    Dock inget ont mot att köpa begagnade nyare stolar (jag har köpt två) men då av bekanta som jag litar på att stolarna verkligen är okrockade..
    SkrattandeSolig
  • sysop
    Magnefico skrev 2018-09-13 14:06:46 följande:
    Man kan klara sig bra i nästan vilken bil som helst om förutsättningarna är rätt.

    Volvos bilar har alltid varit bra på sin tid när det kommer till säkerhet. Men jämfört med nyare konstruktioner så står sig V70 slätt i det sammanhanget.
    Om vi nu ska flytta fokus lite från bilbarnstolarna till bilarna de sitter i så ta en titt på Euro NCAP

    Volvo V70 2009
    Skydd av vuxna 31.8 pts 88%
    Skydd av barn 41 pts 84%
    Fotgängare 43%

    www.euroncap.com/sv/results/volvo/v70/11073

    Sedan kan man jämföra med andra bilar, samt ta hänsyn till förändringar pga. ålder.
  • sysop
    gamlapappan3 skrev 2018-09-13 18:38:43 följande:

    Jag utesluter inte att en helt ny bilbarnstol kan tänkas vara något säkrare än en äldre bilbarnstol. Låt oss säga att den nya stolen är 1% säkrare, dvs antalet svårt skadade barn minskar med 1%, antalet medelsvårt med 1% och antalet lätt skadade med 1%. Inom parents sagt är 1% en väldigt hög siffra i trafiksäkerhetssammanhang.

    Hur tänker ni då kring körsträcka? Vi vet att skaderisken är direkt proportionell mot körsträckan. Har ni funderat över att minska sträckan ni väljer att köra era barn i bilen med 5% och göra en 5 gånger så stor säkerhetsvinst som att köpa en ny bilbarnstol?

    Varför verkar det vara så viktigt att köpa ny bilbarnstol, men inte att vidta andra åtgärder som att minska hastigheten och minska körssträckan som ger mycket större säkerhetsvinster?


    Helt riktigt, det går inte att bara fokusera på en sak och glömma alla andra faktorer, jag skrev tidigare om Risk Management och det är det som det handlar om.

    Det handlar inte bara om körsträcka utan när och i vilket sammanhang man är ute i trafiken, vilken koncentration man kan ha på trafiken etc. som sagt det är många faktorer. 

    Av det som är påverkbart är valet av fordon och valet av barnstol nog det som väger tyngst trots allt, tror jag Glad 
  • sysop
    Magnefico skrev 2018-09-14 08:11:54 följande:
    Det finns många bilar som har högre betyg än så. Dessutom är betyget gammalt. Kraven har ökat sen 2009. Jämför t.ex. Fiat punto som fick 5 stjärnor 2005 och 0 stjärnor 2018...
    Bra, då har du gjort någon typ av jämförelse och kanske kommit fram till ett bra val för dig Glad
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?