• Emhy89

BF Februari 2019

Hallå alla februari 2019-mammor och grattis till alla fina plus!

Jag hittade ingen BF Februari 2019-tråd så jag tänkte att jag startar en :) 

Välkomna!{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden BF Februari 2019
  • Corneliass
    carvaraz skrev 2018-08-19 22:29:04 följande:

Hej, är relativt färsk på familjeliv så hoppar in i tråden rätt sent! Är gravid med mitt första barn, jag är i vecka 15+4. Jag är 27 år gammal, och min partner och jag har varit tillsammans i cirka 1 år. Min mens var sen, så tog ett graviditetstest som visade potisivt. Första känslan var panik men samtidigt så blev jag glad, likaså min partner. Panikartat, men med glädje! Köpte 3 till som alla visade starka streck. Berättade för familjen vid vecka 12 ungefär, samtliga blev glada för vår skull. Har därefter gått på 4 veckors semester så väntar med att berätta för min chef samt kollegor tills jag kommit tillbaka från ledigheten. 

Jag har en liten uppsvälld mage, mest på kvällarna, eller när jag ätit något. Ingen sorts illamående har drabbat mig, men jag har däremot ett luktsinne som förstärkts! Andra symtom är att jag springer på toaletten konstant, särskilt på nätterna. Har dock minskat nu vilket känns otroligt skönt för sömnen. Cravings jag har är mat, olika maträtter bara. Kan ibland kolla hashtags eller googla för att få se olika matbilder hahha. 

Har varit på inskrivningssamtal hos BM, inget KUB eller VUL gjort utan har mitt RUL

13 semptember. Känns som en evighet dit! Vill veta att allt är som det ska därinne, och mina tankar är väldigt många. Känns ibland som att jag inte ens är gravid..

Jag hoppas på ett friskt barn för det första, och för de andra att knodden ska ligga rätt till för att eventuellt kunna se kön.

Känns bra att få läsa om era graviditeter, och grattis till er alla såklart! :)

För det första, ett stort grattis till graviditeten! Och för det andra, vad roligt att vi har RUL samma dag! :) 
    Gravid med första barnet
  • Närärdetvårtur
    Kaffe81 skrev 2018-08-17 19:42:18 följande:
    Men vad roligt, stort grattis! Vi har en liknande story: är 36 år och vi har försökt i 6 år, gjort två IVF som lyckades nu på det andra efter flera stora operationer av myom genom åren. Vi hade gett upp hoppet nu så helt overkligt att det skulle gå för oss också och vi får kliva in i den här världen. Är i vecka 18 nu (så bf i januari som förmodligen blir i slutet av dec pga kejsarsnitt) och har RUL på tisdag, har gjort två ultraljud redan och såå häftigt att se! Håller tummarna för att allt ser bra ut så ska vi fira med första bebisplaggen sedan, magiskt! Stort grattis igen!.

Grattis till er oxå!!! Ni har ju hålit på ett par år längre än oss men visst känner man sig mör efter alla dessa år av väntan och försök?!. Jag trodde att jag skulle vara såååå lycklig nu och det är jag ju såklart men alla dessa år av misslyckanden ligger ändå kvar någonstans där i bakhuvudet och gör att jag inte kan glädjas fullt ut. Men man har ju ett tag kvar och jag känner att varje dag tar mig närmare vårt lilla mirakel och att sorgen efter alla år av försök släpper mer och mer. Känner du likadant?

Ska du göra kejsarsnitt pga ditt myom eller är det av annan anledning?

• Närärdetvårtur
    Xbox skrev 2018-08-20 06:11:17 följande:

Hej!

Nu vågar jag också skriva här tror jag. Gick in i vecka 16 igår och har bestämt mig för att nu MÅSTE jag börja njuta av detta. Vi har hållt på i nästan fyra år för att få till en graviditet, det funkade till slut under IVF två. På vägen hit har jag haft ett MF och två kemiska graviditeter så man kan nästan inte tro det nu när det är sant!

Allt har sett bra ut hittills! Den enda fördelen med att bli gravid via IVF är väl att man får ett tidigt ultraljud, i vårt fall i vecka 8. Och sen gjorde vi KUB, mest för ultraljudets skull om jag ska va ärlig. Så har fått se bebisen två gånger och alllt har sett bra ut båda gångerna!! RUL är först v 20 för oss dock, så långt kvar!

Jag har inte Fb men har gärna kontakt med er som är i samma sits ändå :)

En sak har jag oroat mig för den senaste veckan och det är att magen liksom blivit mindre känns det som. Den va ju inte stor innan men ändå en antydan. Möjligen att den blivit lite högre istället, men plattare. Läste att nån verkade ha samma? Är ni några fler med liknande erfarenhet? Till saken kanske hör att jag har bakåttippad livmoder. Vill att magen ska bli jättestor nu!! :) och att det ska vara februari :)

Grattis till graviditeten! Vi verkar vara ett par här inne som har fått kämpa och har en lång resa bakom oss. Vi lyckades på 9 insättningen med 5 IVF:er bakom oss plus 4 frysinsättningar.

Min BM sa till mig att magen kan sjunka tillbaka nu mellan v 14-20 typ, de såkallade spökveckorna. min mage är fortfarande svullen och stor (v 14 idag) och tror mig börja känna lite växtvärk foglossning vilket jag inte känt av alls tidigare men nu stretar det å moler en del.  Jag är rädd för att komma in i spökveckorna och inte känna nåt, då kommer jag oroa mig varje dag. Funderar på att köpa en angelsound så man själv kan lyssna på hjärtat. Men får se, då kanske man blir ännu mer nojjig och man inte lyckas lokalisera hjärtat, jag är ju ingen expert och vet inte vart jag ska leta/lyssna för att höra det. Har RUL 27 sept och det känns så långt bort... 
  • Jojjans

Hej alla, länge sen jag var aktiv!

Välkomna alla nya, grattis! Och ett extra grattis till er som kämpat länge och äntligen lyckats. Så härligt!

Har varit på 3 veckors semester och har nu idag gjort KUB. Lilla ärtan sprattlade på och sparkade runt där inne och nackspalten mätte 2mm. Tog även blodprovet idag så får det totala resultatet när blodprovet är klart. Så nervöst! Men glad att nackspaltmåttet ligger på rätt nivå och att allt i övrigt ser bra ut :)

Enligt UL 12+6 idag, men enligt sista mens 13+3.

Börjat få en liten kula på magen som blir tydligare när jag inte längre är lika uppsvälld överlag. Så spännande! Börjar berätta så smått för släkt och nära vänner nu. Börjar bli mer och mer på riktigt. Pirrig hela tiden...

• Kaffe81
    Närärdetvårtur skrev 2018-08-20 08:48:37 följande:

Grattis till er oxå!!! Ni har ju hålit på ett par år längre än oss men visst känner man sig mör efter alla dessa år av väntan och försök?!. Jag trodde att jag skulle vara såååå lycklig nu och det är jag ju såklart men alla dessa år av misslyckanden ligger ändå kvar någonstans där i bakhuvudet och gör att jag inte kan glädjas fullt ut. Men man har ju ett tag kvar och jag känner att varje dag tar mig närmare vårt lilla mirakel och att sorgen efter alla år av försök släpper mer och mer. Känner du likadant?

Ska du göra kejsarsnitt pga ditt myom eller är det av annan anledning?

Ja verkligen, det är svårt att ta in att det faktiskt har lyckats nu och svårt att tänka sig och tro på att det kommer gå vägen men samtidigt försöker jag leva i stunden och tänka att så här långt har vi aldrig kommit förut, bara det är ju fantastiskt, passar på att gå all in i graviditeten och det stadie vi är i nu, man vet ju aldrig hur länge det varar så lika bra att njuta. Det känns svårt att tänka för långt fram, utifall det skulle bli något fel, det är fortfarande så overkligt allting. Vi har RUL imorgon och om allt ser bra ut då blir det nog lite mer verkligt efteråt och vi vågar slappna av lite mer, vi är ju nästan halvvägs nu. Jag har opererat livmodern flera gånger pga myom så den kommer kanske inte hålla för krystvärkar så det blir kejsarsnitt direkt istället men det känns som en mindre grej i sammanhanget.
  • Anonym (35-åringen)

Jag blir så glad att det äntligen tagit sig för er med många IVF i bagaget, min bästa vän fick sin första på deras 5:e och sista insättning. Sen visade det sig när hon började med fertilitetsmonitor att hon hade ÄL väldigt tidigt i cykeln och de försökte själva. Tyvärr upptäckte de även att hon hade väldigt svårt att få behålla befruktade ägg även när de blivit till "den traditionella" vägen men de fick faktiskt två till. Så jag blir så glad när ni som kämpat så länge får något ut av allt slit ni gått igenom

• carvaraz
    Corneliass skrev 2018-08-20 06:49:15 följande:

För det första, ett stort grattis till graviditeten! Och för det andra, vad roligt att vi har RUL samma dag! :) 

Tack, desamma! Det blir första gången för mig som jag får se livet därinne, känns som en evigjet tills dess dock!
  • Liten 2018

Får se om jag kan få ordning på min uppblåsta mage nu. IBS är nog ingen bättre kombo. Idag åkte mammabyxor på, så skönt kan jag tillägga. Miniform var lugnt att ta sa både apoteket å BM. Sen laktulos om man har trög mage å problem. Hejja långsam tarm när man är gravid, hahaha

• Emma9090

Mammatights och byxor är inköpta och används trots att de är liiite för stora än haha. Det är plågsamt att försöka ha andra kläder, typ jeans. 
    Hur har ni det med gravidbesvär där ute? Mår ni illa fortfarande? Jag tror jag har börjat få foglossning - REDAN - liksom?!? Och ibland låser sig min höft. Så knäppt att gå igenom alla dessa besvär så tidigt i graviditeten haha. Om tre dagar är det dags för KUB-testet och jag längtar så <3

• Liten 2018
    Emma9090 skrev 2018-08-21 18:23:59 följande:

Mammatights och byxor är inköpta och används trots att de är liiite för stora än haha. Det är plågsamt att försöka ha andra kläder, typ jeans. 

Hur har ni det med gravidbesvär där ute? Mår ni illa fortfarande? Jag tror jag har börjat få foglossning - REDAN - liksom?!? Och ibland låser sig min höft. Så knäppt att gå igenom alla dessa besvär så tidigt i graviditeten haha. Om tre dagar är det dags för KUB-testet och jag längtar så <3

Gravkläder är himmelriket nu :)

Jag har känt av foglossning lite redan i V7. Haft mycket besvär 2 tidigare graviditet så jag är i riskzonen tyvärr (sjukskrivningar tidigt). I söndags smällde jag nästan av så ont de gjorde i ryggen. Ryggslutet å höger höft. Tips foglossningsbälte är bra. Själv ska jag till sjukgymnast nästa vecka, hitta övningar för att inte få så ont, förhoppningsvis. Är v 15 nästa vecka.

Så det kan komma tidigt, för mig nästan samma som pluset på stickan tyvärr.

Hoppas du klarar dig!
Svar på tråden BF Februari 2019