• Anonym (Hur ska jag göra)

Skaffa barn själv

Jag börjar närma mig 35 och Mr right har inte dykt upp. Jag har haft flera långa förhållanden och även om jag har trott att det har varit rätt så har det alltid slutat med svek på olika sätt.

Jag är ganska trött på män och har svårt att se mig i en relation med en man igen. Dock har jag en barnlängtan som får mig att gråta varje kväll och jag längtar verkligen efter ett barn.

Jag är välutbildad och har ett bra jobb, ett socialt nätverk omkring mig och ett bra boende. Jag har varit inne på att resa till Danmark och insemineras men slås av tankarna att det är orättvist mot barnet att tvingas att växa upp utan pappa. Jag är rådvill...

• Svar på tråden Skaffa barn själv
  • Anonym (Gullan)
    Anonym (F) skrev 2018-04-15 19:40:16 följande:

Jag kan tycka det mest rättvisa mot ett barn är att försöka ha två föräldrar i sitt liv. Men det är jag nog ganska hemsk person för att tycka.

Risken att en relation tar slut och det blir varannan vecka osv nej tack!

Många tycker att det är ett egoistiskt beslut att skaffa barn på egenhand, det kanske ligger något i det.
  • Anonym (F)
    Anonym (Gullan) skrev 2018-04-15 19:50:44 följande:
    Risken att en relation tar slut och det blir varannan vecka osv nej tack!

Många tycker att det är ett egoistiskt beslut att skaffa barn på egenhand, det kanske ligger något i det.
    Jag hävdar att det alltid är egoistiskt att skaffa barn, likaså att avstå barn helt.
  • Längtar17

Är gravid med en liten tjej som blev till efter ivf med donator i Danmark (för mig gick det inte att ?skaffa barn? utan jag fick kämpa länge).

Studierna visar att det är kvaliteten på relationerna som är viktig, inte antalet föräldrar. En bra förälder är alltså bättre än två dåliga. Och också som en psykolog jag träffade sa ?inte ens två personer är tillräckligt för att kunna lära sig knyta an. Se till att det finns flera som ditt barn kan knyta an till?.

• Anonym (Maria)

Jag kan tycka det mest rättvisa mot ett barn är att försöka ha två föräldrar i sitt liv. Men det är jag nog ganska hemsk person för att tycka.

I den bästa av världar är det ju så. Men nu är ju inte livet rättvist, vissa barn förlorar någon/båda av sina föräldrar tidigt, andra har föräldrarna i liven men en eller båda av dom struntar i barnet, vissa blir skilsmässobarn osv.

Det viktigaste är inte att  ha en mamma eller pappa, utan att vara omgiven av personer som barnet kärlek och omvårdnad.
  • elin1989
    Less is more skrev 2018-04-15 19:33:30 följande:

Ett barn kan man säkerr ta hand om själv. Men prata igenom detta först med dina föräldrar och syskon.

Varför? Vad har hennes föräldrar och syskon med saken att göra? Hon är 35.
  • HD2017dis
    Anonym (Maria) skrev 2018-04-15 20:11:37 följande:
    I den bästa av världar är det ju så. Men nu är ju inte livet rättvist, vissa barn förlorar någon/båda av sina föräldrar tidigt, andra har föräldrarna i liven men en eller båda av dom struntar i barnet, vissa blir skilsmässobarn osv.

Det viktigaste är inte att  ha en mamma eller pappa, utan att vara omgiven av personer som barnet kärlek och omvårdnad.
    Nej det viktigaste är att ha en mamma och en pappa. Ditt trams kan du stoppa upp...
  • Anonym (lite salt)

Jag tror att de flestas förstahandsval är att barnet ska ha två kärleksfulla föräldrar, men ibland blir det ju inte precis som vi tänkt oss, och då får man göra det bästa av den situation man har.

Till ts: jag hade skaffat barn i din situation.
  • Less is more
    elin1989 skrev 2018-04-15 20:18:05 följande:

Eftersom barnet inte har någon pappasläkt utan bara en förälder/mamma - så kommer ju mammans familj betyda mycket. Barn behöver en familj, ett sammanhang.
  • Less is more
    elin1989 skrev 2018-04-15 20:18:05 följande:

Eftersom barnet inte har någon pappasläkt utan bara en förälder/mamma - så kommer ju mammans familj betyda mycket. Barn behöver en familj, ett sammanhang.
  • Anonym (Sunt förnuft)

Nej, du har helt rätt.
    Det där med inseminiation för singlar är åt pepparn... lindrigt uttryckt.

Ett barn beöver en far och en mor.
Svar på tråden Skaffa barn själv