Inlägg från: Anonym (Hur ska jag göra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur ska jag göra)

Skaffa barn själv

Jag börjar närma mig 35 och Mr right har inte dykt upp. Jag har haft flera långa förhållanden och även om jag har trott att det har varit rätt så har det alltid slutat med svek på olika sätt.

Jag är ganska trött på män och har svårt att se mig i en relation med en man igen. Dock har jag en barnlängtan som får mig att gråta varje kväll och jag längtar verkligen efter ett barn.

Jag är välutbildad och har ett bra jobb, ett socialt nätverk omkring mig och ett bra boende. Jag har varit inne på att resa till Danmark och insemineras men slås av tankarna att det är orättvist mot barnet att tvingas att växa upp utan pappa. Jag är rådvill...

• Svar på tråden Skaffa barn själv
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2018-04-17 15:58:35 följande:

Hur kan det komma sig att ni tjejer inte hittar ngn kille? Jag har haft barnlängtan så sjukt länge men inte träffat någon som e villig att ta det till nästa steg.

Var finns ni

För att det är mycket som ska stämma om man ska leva med en annan människa, inte bara att man vill ha barn ihop.

Det ska finnas kemi, attraktion och kärlek. Utöver det ska det fungera praktiskt med övriga framtidsplaner.
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2018-04-17 19:31:09 följande:

Ja klart. Är det stora problemet eller att killarna inte vill blin fäder? Jag upplever det som så

Mer kvinnor

Mitt problem har varit att mina killar antingen haft svårt att hålla kuken i byxorna eller som tex en har invaggat mig i en falsk trygghet om att vi var ett team där jag sedan på omvägar fått höra att han köpt lägenhet och sökt jobb på annan ort, efter 4 år tillsammans... En annan berättade alla mina hemligheter och allt känsligt jag berättat för honom för en gemensam bekant till oss som spred detta över hela stan.. Ingen har visat något av de här tendenserna
    Anonym (E) skrev 2018-04-17 21:50:33 följande:

Jag förstår din barnlängtan (den kan ju vara så stark!), och jag beklagar att du haft sån otur i dina tidigare förhållanden.

Jag har själv två barn och lever tillsammans med deras pappa. Jag har också två nära vänner som har skaffat barn själva. Utifrån min och deras vardag kan jag bara säga att det verkar väldigt tufft att ha barn själv. För egen del skulle jag vara en betydligt sämre förälder om jag var själv, jag skulle inte ha samma ork och inte heller samma möjligheter att jobba deltid, och dela ansvar, glädje och problem. Men vi är alla olika! Det behöver ju inte vara samma för dig. Men jag skulle råda dig att noga fundera över hur du är som person och hur mycket du orkar.

Fundera också på vad som händer med barnet om något händer med dig. Det är ju lyckligtvis ganska ovanligt att föräldrar dör från sina minderåriga barn, men det händer ju. Det kan också röra sig om perioder av sjukdom eller dylikt. Barn med bara en förälder hamnar ju i en mer känslig situation. Det är vanligt att folk lättvindigt erbjuder hjälp och stöd, men finns det nån där när det verkligen gäller? Är det dessutom personer som du vill ha nära? Jag tycker inte alls att det var en tokig idé att prata med familj och andra närstående.

Vidare tycker jag inte att argument som att "en bra är bättre än två dåliga" etc är intressanta. Det är klart att det är så, men den viktiga frågan är ju huruvida en bra förälder är lika bra som två bra föräldrar. Jag tror inte det, men jag tror att det ändå kan vara tillräckligt bra.

Innan jag fick barn själv var jag klart positiv till att kvinnor skaffar barn själva. Nu är jag betydligt mer tveksam, som du märker. Helt enkelt för att föräldrarelationerna är så oerhört viktiga och fina! Jag vet inte om du är det minsta intresserad av det, men jag kan tänka mig att ett bra alternativ vore att skaffa barn med ex en vän och bo i närheten av varandra. Det kanske finns alternativ där barnet får ha två föräldrar, även om dessa inte lever i en kärnfamilj?

Hur du än gör, så önskar jag dig allt gott och lycka till!

Tack så mycket! :)

För min del finns inga manliga singelkompisar som vill ha barn och att skaffa barn med en främling känns olustigt då man ska kunna ha ett samarbete och lämna bort det finaste man har till någon man inte känner, komma överens om bostadsort och uppfostringsmetoder. Även det ekonomiska kring barnet.

Om jag får fråga, hypotetiskt, tycker du att det verkar så jobbigt att om du inte hade träffat din man och ej heller någon annan man, hade du hellre velat leva hela ditt liv utan barn än att skaffa barn själv?
    Medlem 720 skrev 2018-04-19 18:48:58 följande:

Utav er som tycker det är långa köer till iVF, har ni övervägt att ta hjälp av en privat donator istället för att vänta i evighet på assisterad hjälp?

Det är inte aktuellt, dels vill jag inte ha någon som ändrar sig och helt plötsligt vill komma och ha barnet halvtid. Det hade jag inte haft invändningar emot om det var en bra person med vettiga värderingar som jag känner, men inte till en okänd person som bara skänkt sina spermier.

Sedan vill jag inte utsätta mig för risker med tanke på sjukdomar.
    LFF skrev 2018-04-19 20:22:44 följande:

Inseminera så klart.

Köerna är olika långa i olika landsting. I mitt landsting är det spermiebrist och väntetiden är flera år tyvärr.
    Medlem 720 skrev 2018-04-19 17:39:14 följande:

.

Vet inte varför många tjejer man möter säger att de vill men sedan är extremt kräsna och mer letar fel än rätt. Det kan ju alltid finnas någon bättre runt hörnet.

?

Jag tycker man ska vara kräsen, att man ska vara med den människan som det känns bra med. Finns det egenskaper eller fel som du kallar det som man inte står ut med så ska man såklart inte vara med den individen. Hellre ensam än med en individ som inte är kompatibel med mig, det har ingenting med att göra att man jagar någon bättre.
    Medlem 720 skrev 2018-04-20 16:49:36 följande:

Ett par frågor tillbaks.

Varför tror du att donatorn som givit sina spermier skulle vara en dålig donator och komma o kräva barnet i framtiden?

Skulle en donator som lämnar privat vara av lägre status än de som lämnar via klinik? Det har ju visat sig vid ett antal tillfällen att klinikernas donatorer har haft arvsbara alvarliga problem de med men det tystas gärna ned för att inte förstöra klinikens rykte.

Många gånger är det ju samma donatorer som lämnar privat som lämnat/lämnar på klinik.

Skillnaden mellan en donation på klinik är att han aldrig någonsin kommer ha några rättigheter till barnet, hur gärna än vill så är han enbart donator, en privat donator kan ändra sig och åberopa barnets rätt till båda sina föräldrar.

Med sjukdomar menar jag inte genetiska sjukdomar utan sexuellt överförbara infektioner.
    Medlem 720 skrev 2018-04-20 17:00:36 följande:

Intressant. Hur vet du att den killen som du har mött aldrig kommer att ha något du är missnöjd med?

Det kanske är alltid bättre att leva singel och bara ha tillfälliga vänner som man kan byta allt eftersom.

Jag är inte ute efter att dejta. Det är inte det min tråd handlar om. Håll dig till ämnet.
    Anonym (galenskaperavidag) skrev 2018-04-22 06:57:38 följande:

Gör det inte! Ett barn förtjänar två föräldrar. Ja, det kan även gå bra med bara en om ena sviker, men det ä onödigt och ett svek mot barnet att göra så med flit redan från början. Du sätter ditt barn i otrygghet redan från start. Och visst skaffar man alltid barn av själviska skäl, men ditt är något i hästväg. "Jag gråter", ja det är ju förstås väldigt tråkigt, men du är vuxen och får hantera det. Skaffa inte barn bara för att döva ett behov hos dig. Frys ner dina ägg och eller leta en vettig partner.

Skaffar man inte alltid barn för att döva ett behov hos sig själv?
    Anonym (Samma funderingar) skrev 2018-04-22 16:56:33 följande:

Varför skulle du inte skaffa ett barn? Tycker att det låter som att du kan erbjuda ett barn ett tryggt och stabilt hem med massor av kärlek där barnet är planerat och efterlängtat!

Jag går i samma funderingar, har inte heller träffat mr right än.... Men först nu sista åren börjat fundera på barn. Jag är 40 år och det kan vara försent för mig. Såg att storkkliniken i Köpenhamn har infoträff den 15 maj, jag funderar på att åka dit och få mer info.

Jag har stått väldigt nära min egen pappa under min uppväxt och det känns i hjärtat att mitt barn inte kommer ha en liknande relation.
Svar på tråden Skaffa barn själv