• Anonym (Hur ska jag göra)

Skaffa barn själv

Jag börjar närma mig 35 och Mr right har inte dykt upp. Jag har haft flera långa förhållanden och även om jag har trott att det har varit rätt så har det alltid slutat med svek på olika sätt.

Jag är ganska trött på män och har svårt att se mig i en relation med en man igen. Dock har jag en barnlängtan som får mig att gråta varje kväll och jag längtar verkligen efter ett barn.

Jag är välutbildad och har ett bra jobb, ett socialt nätverk omkring mig och ett bra boende. Jag har varit inne på att resa till Danmark och insemineras men slås av tankarna att det är orättvist mot barnet att tvingas att växa upp utan pappa. Jag är rådvill...

• Svar på tråden Skaffa barn själv
  • Anonym (en av varje)

Det finns många organisationer som man kan vända sig till om man är orolig att man inte har tillräckligt med backup i närheten.
    Ni som funderar på att skaffa barn på egen hand tycker ska gå med i Femmis och gå in i forumen där. Ofta finns lokala grupper med kvinnor som är i något stadie av planering, och behöver man hjälp kan man hitta likasinnade i de grupperna.
    Där kan man också få kontakt med många olika tankar och åsikter, stöd och råd.

När barnet väl är fött kan man gå med i Seed Siblings och beroende på vilken klinik man använt finns ofta organisationer i tex USA där man kan leta efter halvsyskon till sitt barn.
    Man kan inte ge det en pappa, men man kan ändå ge det en biologisk släkt.
    Min femåring har en jämnårig halvbror som vi har kontakt med. Vi mammor är överens om att det är viktigt att barnen växer upp och lär känna varandra, sen får de själva bestämma om de vill ha någon syskonrelation som vuxna.

Studier visar att barn till självvalt ensamstående föräldrar klarar sig mycket bättre än barn som växer upp i dåliga förhållanden TROTS att dessa barn har både mamma och pappa. Som någon skrev är det inte familjekonstellationen som är viktig, det är att det finns en familj som älskar och ser till barnets bästa.

• KsdPappa

Min bästa pappa var inte min biologiska.

Om du skaffar ett barn så har du iaf fixat den biten, och kan "släppa det" och vem vet - kanske du har andra krav på din nästa partner och kan få det att funka med en ny pappa. 

• Anonym (Sunt förnuft)
    elin1989 skrev 2018-04-16 12:26:22 följande:
    Nej jag håller med dig. Det var därför jag inte förstod varför hon skulle diskuteras igenom beslutet med resten av familjen innan hon bestämde sig. Förstod inte vad de hade med saken att göra.
    Aha, jag läste nog lite för fort. =) 
    Less is more skrev 2018-04-16 13:08:40 följande:
    Nä - det är ju det hon behöver undersöka. Jag skulle inte skaffa barn på egdn hand om inte min mamma / närmaste familj som syskon och kände sig någorlunda med på tåget.
    Jag skulle inte ta på mig något ansvar alls. Noll.
    Sedan kanske jag hade hjälpt till någon gång men på mina egna villkor.

Så som jag gör idag med mitt barnbarn som jag är farmor till, han har en mor och en far som klarar det galant utan knot.
  • Anonym (John)
    Anonym (Hur ska jag göra) skrev 2018-04-15 12:29:17 följande:

Jag börjar närma mig 35 och Mr right har inte dykt upp. Jag har haft flera långa förhållanden och även om jag har trott att det har varit rätt så har det alltid slutat med svek på olika sätt.

Jag är ganska trött på män och har svårt att se mig i en relation med en man igen. Dock har jag en barnlängtan som får mig att gråta varje kväll och jag längtar verkligen efter ett barn.

Jag är välutbildad och har ett bra jobb, ett socialt nätverk omkring mig och ett bra boende. Jag har varit inne på att resa till Danmark och insemineras men slås av tankarna att det är orättvist mot barnet att tvingas att växa upp utan pappa. Jag är rådvill...

Om du bor i Göteborgsområdet kan jag eventuellt ställa upp för sprut i mus (värt ett försök) och om du sedan vill ha barnet för dig själv är det ok men vill gärna träffa han då och då en kort stund isåfall Mvh John
  • Anonym (Eget val)

Jag tror att de allra flesta vill sätta barn till världen i en kärnfamilj men livet blir inte alltid som man tänkt sig. 
    Att välja att skaffa barn är alltid egoistiskt oavsett om man är en eller två föräldrar. En kärleksfull och engagerad mamma som verkligen vill ha barn är bättre än två föräldrar som inte vill ha barn eller vanvårdar sina barn. 

Vill du skaffa barn på egen hand så gör det. Att ha småbarn är ingen dans på rosor om man är två och det är säkert tuffare om man är helt själv men det tror jag att du har full koll på. Alternativet att gå resten av livet och ångra att du inte försökte är värre. 

Finns heller inget som säger att barnet inte kommer få en fadersfigur i sitt liv senare. Viktigast av allt är att göra vad du vill och inte lyssna på människor som utgår från sig själva. Alla har ett val, vill man inte skaffa barn själv så gör man inte det och vill man så kör man. 

• Anonym (Barnlängtan)

Hur kan det komma sig att ni tjejer inte hittar ngn kille? Jag har haft barnlängtan så sjukt länge men inte träffat någon som e villig att ta det till nästa steg.

Var finns ni

• Anonym (Gullan)
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2018-04-17 15:58:35 följande:

Hur kan det komma sig att ni tjejer inte hittar ngn kille? Jag har haft barnlängtan så sjukt länge men inte träffat någon som e villig att ta det till nästa steg.

Var finns ni

Jag har aldrig letat efter en kille då jag kände redan för kanske 5 år sedan att jag ville skaffa barn på egenhand.
  • LFF

Numera så behöver du ju faktiskt inte ens resa till Danmark för att insemineras som ensamstående utan det går att göra i ditt egna landsting. Men visst, köerna kan vara långa.

• Anonym (Hur ska jag göra)
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2018-04-17 15:58:35 följande:

Var finns ni

För att det är mycket som ska stämma om man ska leva med en annan människa, inte bara att man vill ha barn ihop.

Det ska finnas kemi, attraktion och kärlek. Utöver det ska det fungera praktiskt med övriga framtidsplaner.
  • Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (Hur ska jag göra) skrev 2018-04-17 19:28:34 följande:

För att det är mycket som ska stämma om man ska leva med en annan människa, inte bara att man vill ha barn ihop.

Det ska finnas kemi, attraktion och kärlek. Utöver det ska det fungera praktiskt med övriga framtidsplaner.

Ja klart. Är det stora problemet eller att killarna inte vill blin fäder? Jag upplever det som så

Mer kvinnor
Svar på tråden Skaffa barn själv