• Ewald01

Ambulans kommer inte i tid?

Hmm, nu hittade jag igen en artikel där man kommer fram att ambulansen inte kom "i tid".

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanska-ambulanser-hinner-inte-i-tid

Akutläkarna är ju mindre vanliga i Sverige ... trots att de verkar finnas??

Tidigare skrev man ju att larmsystemet var överbelastat. Kanske hänger det ihop?

I grunden är ju saken enkelt. Om en SOS operatör märker att ambulansbilen skulle  behöva för lång tid till en viss olycksplats då larmar den ju en helikopter. Hmm ... 

Men visst, en helikopter m
    åste kunna landa på plats. Det behövs alltså en tillräcklig stor och horisonell yta och det får inte finnas ledningar eller kablar i luften däröver osv. 

• Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?
  • SysterY
    sextiotalist skrev 2018-03-26 13:20:19 följande:

Nej, det är antingen räddningstjänsten som har ambulanser eller sjukhus, dessa är offentliga organisationer.

sjukhusen drivs av landstinget, räddningstjänsten av kommunen (eller kanske landstinget)

Ambulansverksamheten i Sverige drivs i många städer av privata företag; ex falk och samariten. Finns även landstings eller kommunägda ambulanser.
  • SysterY
    Kjell2 skrev 2018-03-26 13:20:40 följande:

Nej, ambulansen är ett ansvar, och drivs, av offentlig sektor. Vanligtivs landsting

Eller privata företag.
  • Kjell2
    SysterY skrev 2018-03-26 13:25:39 följande:
    Eller privata företag.
    Tack för rättelse!
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:24:22 följande:
    Okej.

och SOS larm är ju ett företag vad jag har förstått .. som har avtal med landstinget.
    Ja, och?

• SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:22:22 följande:

Akutläkarna åker ju med ambulansen om det behövs eller de träffar ambulansen på olycksplatsen.

Men jag har faktiskt aldrig sett ngn akutläkarbil i Sverige. Hmm ...

Kan vara mycket viktigt att uppge vilka skador en person har eller om den är medvetslös/ ha varit medvetslös. Då larmar man ut en akutläkare från början t.ex. vid misstänkt hjärtinfarkt.

Ofta behövs ju en EKG för att vara säkert om det är en hjärtinfarkt.

Vad ska en akutläkarae kunna göra på plats ned en misstänkt hjärtinfarkt som amb.personalen inte kan?

Det är ytterst sällan som akutläkare kommer på plats.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:22:22 följande:
    Akutläkarna åker ju med ambulansen om det behövs eller de träffar ambulansen på olycksplatsen.

Men jag har faktiskt aldrig sett ngn akutläkarbil i Sverige. Hmm ...

Kan vara mycket viktigt att uppge vilka skador en person har eller om den är medvetslös/ ha varit medvetslös. Då larmar man ut en akutläkare från början t.ex. vid misstänkt hjärtinfarkt.

Ofta behövs ju en EKG för att vara säkert om det är en hjärtinfarkt.
    OK, detta har dragits i en annan tråd. Det finns utbildade ambulanssjuksköterskor (eller snarare de är utbildade till det) som kan ta ett EKG och även avgöra om det är en infarkt eller förmarksflimmer, de har den utbildningen. De kan även använda hjärtstartare om det behövs. De kan sätta dropp, ge viss smärtlindring och även andra åtgärder för att stabilisera en skadad inför transport.
    För övrigt är jag rätt säker på att de kan, utan EKG, avgöra om det är pågående hjärtinfarkt.
    Jag kan tänka mig att man kan skicka ut läkare vid större katastrofer, men ofta kan inte läkarna göra mer än vad ssk kan göra på plats, utan läkarnas insats kommer när patienten kommer till sjukhuset,
  • SysterY
    sextiotalist skrev 2018-03-26 13:28:52 följande:

OK, detta har dragits i en annan tråd. Det finns utbildade ambulanssjuksköterskor (eller snarare de är utbildade till det) som kan ta ett EKG och även avgöra om det är en infarkt eller förmarksflimmer, de har den utbildningen. De kan även använda hjärtstartare om det behövs. De kan sätta dropp, ge viss smärtlindring och även andra åtgärder för att stabilisera en skadad inför transport.

För övrigt är jag rätt säker på att de kan, utan EKG, avgöra om det är pågående hjärtinfarkt.

Jag kan tänka mig att man kan skicka ut läkare vid större katastrofer, men ofta kan inte läkarna göra mer än vad ssk kan göra på plats, utan läkarnas insats kommer när patienten kommer till sjukhuset,

Man kan inte avgöra om det är hjärtinfarkt eller inte utan att ta bla ekg och blodprover.
  • SysterY

Kanske borde Sverige ha som de har i Norge, att legevakta kan komma på tilsyn i många fall innan ambulans skickas. Där är det en läkare och en ambulansfagharbeider som kommer ut till patienter som har svårt att komma till vc/akuten. Oftast äldre patienter som har hemtjänst/hemsjukvårdsinsatser. De kan även komma till boenden. Där gör läkaren en första bedömning om det behövs vidare vård.

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-03-26 13:28:52 följande:
    Har också hört att systemet som Tyskland, Österrike och Frankrike har inte är vanligt i världen. Det med akutläkarna.

Men i Uppsala verkar de köra det??

Akutläkarna kan ju hantera nästan allt fr
    ån förlossning till polytrauma och tror de kan teoretiskt även köra vissa operationer. De har infusioner som värms till kroppstemperatur i akutläkarbilen och även ett kylskåp för vissa mediciner som ska hållas kallt.

Akutläkarbilen är en bil som inte kan transportera patienter. Den har bara utrustning och läkaren respektive föraren (sjukv
    årdspersonal) ombord.
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 13:35:26 följande:

Kanske borde Sverige ha som de har i Norge, att legevakta kan komma på tilsyn i många fall innan ambulans skickas. Där är det en läkare och en ambulansfagharbeider som kommer ut till patienter som har svårt att komma till vc/akuten. Oftast äldre patienter som har hemtjänst/hemsjukvårdsinsatser. De kan även komma till boenden. Där gör läkaren en första bedömning om det behövs vidare vård.

Jag vet att det finns såkallade First Responder, det är "undersköterskor" eller säger man frivilliga med viss utbildning som är i närheten av en olycksplats. och är snabbast på plats. Vad jag har förstått kommer de ofta i sin privatbil (om de är i närheten). 

First Responder kallas det.
Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?