• Ewald01

Ambulans kommer inte i tid?

Hmm, nu hittade jag igen en artikel där man kommer fram att ambulansen inte kom "i tid".

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanska-ambulanser-hinner-inte-i-tid

Akutläkarna är ju mindre vanliga i Sverige ... trots att de verkar finnas??

Tidigare skrev man ju att larmsystemet var överbelastat. Kanske hänger det ihop?

I grunden är ju saken enkelt. Om en SOS operatör märker att ambulansbilen skulle  behöva för lång tid till en viss olycksplats då larmar den ju en helikopter. Hmm ... 

Men visst, en helikopter m
    åste kunna landa på plats. Det behövs alltså en tillräcklig stor och horisonell yta och det får inte finnas ledningar eller kablar i luften däröver osv. 

• Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 22:24:26 följande:
    Jag vet inte om de får ersättning i Österrike men här i Norge får man inte ersättning som frivillig i Röde Kors.
    Skulle kanske vara dyrt för patienterna om de skulle ha hög lön.
    Men akutläkaren och helikopterpiloten jobbar väl inte gratis .... 

Men de gör det ju frivilligt .... 
  • Ewald01
    Jag vet inte om de får ersättning i Österrike men här i Norge får man inte ersättning som frivillig i Röde Kors.
    Jag har nu kollat upp vad en civiltjänare tjänar.

Den får ufaktiskt ca. 6000 kr per månad under tiden (!!) och har även andra förmåner.

"Civis" tjänstegör inom Röda Korset och gör det istället för lumpen/ militättjänstgörning.
  • Ewald01
    ... och frivilliga får ingen ersättning. Det stämmer.

I Österrike har Röda Korset de 69 932 frivilliga medarbetare och 7 465 yrkesmässiga medarbetare.

33 000 jobbar inom ambulansen och sjukvårdstransporten.

Resten jobbar väl med utbildning, sociala tjänster, flyktlingar, internationellt arbete, blodgivning osv.

Det är ju även dessa 18-åriga civiltjänare som jobbar inom "akutsjukvården" t.ex. ambulans till olyckor. De utbildar sig till "Sanitäter"

Man kan ju utbilda sig till "Sanitäter".

Det innebär 100 timmar teori och 160 timmar praktisering, sen kan man göra ett prov.

Man klarar det ju inom några månader kanske. Så det är ingen jätteavancerad utbildning. 
  • HelaGotland
    SysterY skrev 2018-03-26 20:27:57 följande:
    Jag pratade inte om ambulanser utan vanliga fordon med blåljus körda av civilpersoner. Blåljus är inte samma som ledljus.

You're a nutter, aren't you? Jag stavade fel på med. Skrev led. Skulle vara med. Du hade fel, det finns läkarbilar med "blåljus" obs de är mer oranga än blå. Du. Hade. Fel.
  • Ewald01

Det här är intressant:

www.kuriren.nu/nyheter/ambulansen-kom-inte-6845083.aspx

-  Om det är meningen att taxi ska ha hand om sådana här resor måste man satsa på utbildningar för chaufförerna. Om vi hade blivit tvungna att göra ett snitt ner till luftstrupen för att skapa en fri luftväg; vem hade gjort det, jag eller taxichauffören?

Fri luftväg hos en medvetslös skapar man ju genom att "översträcka" eler "käket upp" hur vissa kallar det.

Men att göra en snitt i luftstrupen, det gör man ju inte så ofta. Det kan ju bli "fel behandlingsmetod" som läkarna och experterna brukar säga. Skulle då en taxichaufför vara "försäkrad" mot det?

Vanligare är det att man kanske måste inbubera ... hmm

Men de flesta taxiförare vill kanske inte göra sådant .... och läkarna och sjuksköterskor vill kanske inte köra taxi ... men kanske ett "fritidsjobb" för medicinstudenter? 

• SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-27 01:21:07 följande:

Jag har nu kollat upp vad en civiltjänare tjänar.

Den får ufaktiskt ca. 6000 kr per månad under tiden (!!) och har även andra förmåner.

"Civis" tjänstegör inom Röda Korset och gör det istället för lumpen/ militättjänstgörning.

Det är inte samma som att vara frivillig.
  • SysterY
    HelaGotland skrev 2018-03-27 02:53:39 följande:

You're a nutter, aren't you? Jag stavade fel på med. Skrev led. Skulle vara med. Du hade fel, det finns läkarbilar med "blåljus" obs de är mer oranga än blå. Du. Hade. Fel.

Vad pratar du om?
  • SysterY
    HelaGotland skrev 2018-03-27 02:53:39 följande:

Läkarbilar körs inte av FRIVILLIGA PRIVATA CIVILA PERSONER utan av just läkare alt annan vårdpersonal. De är inte frivilliga!
  • sextiotalist
    SysterY skrev 2018-03-26 20:27:57 följande:
    Jag pratade inte om ambulanser utan vanliga fordon med blåljus körda av civilpersoner.

Blåljus är inte samma som ledljus.
    Vad menar du med civilpersoner, men om du avser folk som inte arbetar inom räddningstjänst, sjukvård eller polis så finns det många grupper som kör vanliga fordon som har utryckningsstatus (dvs kan använda både blåljus och sirener). Jag har själv åkt med i ett sådant fordon i utryckning (körde inte själv, men satt bredvid)
  • SysterY
    sextiotalist skrev 2018-03-27 12:15:22 följande:

Vad menar du med civilpersoner, men om du avser folk som inte arbetar inom räddningstjänst, sjukvård eller polis så finns det många grupper som kör vanliga fordon som har utryckningsstatus (dvs kan använda både blåljus och sirener). Jag har själv åkt med i ett sådant fordon i utryckning (körde inte själv, men satt bredvid)

Fordon som inte har utryclningsstatus får inte köra med blåljus.
  • HelaGotland
    SysterY skrev 2018-03-27 12:12:29 följande:
    Vad pratar du om?

*suck* Du skrev att läkarbilar inte åker med "blåljus". Jag skrev att jo, det gör dom visst, och jag har till och med sett det flera gånger. Så kan vi lägga ner diskussionen en gång för alla?
  • HelaGotland
    SysterY skrev 2018-03-27 12:13:49 följande:
    Läkarbilar körs inte av FRIVILLIGA PRIVATA CIVILA PERSONER utan av just läkare alt annan vårdpersonal. De är inte frivilliga!

HAR JAG SAGT DET? DU SA ATT LÄKARBILAR INTE KÖR MED BLÅLJUS OCH JAG RÄTTADE DIG.
  • SysterY
    HelaGotland skrev 2018-03-27 13:00:46 följande:

HAR JAG SAGT DET? DU SA ATT LÄKARBILAR INTE KÖR MED BLÅLJUS OCH JAG RÄTTADE DIG.

Jag har aldrig påstått läkarbilar inte kör med blåljus. Var har du fått det ifrån?
  • SysterY
    HelaGotland skrev 2018-03-27 12:59:53 följande:

*suck* Du skrev att läkarbilar inte åker med "blåljus". Jag skrev att jo, det gör dom visst, och jag har till och med sett det flera gånger. Så kan vi lägga ner diskussionen en gång för alla?

Jag har aldrig påstått att läkarbilar inte kör med blåljus. Vart har du fått det ifrån?
  • sextiotalist
    SysterY skrev 2018-03-27 12:56:44 följande:
    Fordon som inte har utryclningsstatus får inte köra med blåljus.
    Självklart inte, det är jag fullt medveten om, frågan var bara om det är vissa grupper (när du skrev civilpersoner, inte privatpersoner).
    På ett arbete jag var på, så hade de på gång att ansöka om utryckningsstatus på jourbilen (på rekommendation av polisen), men det föll på att då måste alla som kör fordonet ha utbildning att köra utryckningsfordon.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-03-26 09:30:32 följande:

Hmm, nu hittade jag igen en artikel där man kommer fram att ambulansen inte kom "i tid".

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanska-ambulanser-hinner-inte-i-tid

Akutläkarna är ju mindre vanliga i Sverige ... trots att de verkar finnas??

Tidigare skrev man ju att larmsystemet var överbelastat. Kanske hänger det ihop?

I grunden är ju saken enkelt. Om en SOS operatör märker att ambulansbilen skulle  behöva för lång tid till en viss olycksplats då larmar den ju en helikopter. Hmm ... 

Men visst, en helikopter måste kunna landa på plats. Det behövs alltså en tillräcklig stor och horisonell yta och det får inte finnas ledningar eller kablar i luften däröver osv. 

Om man byter ut ett par helikoptrar så får man typ 3 gånger så många ambulanser, om inte fler. Om man prioriterar bättre på SOS så kommer fler att inte få en ambulans och då hinner fler ambulanser fram till RÄTT patienter fortare. Allt för många som ringer 112 har inget ambulansbehov. 
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-03-27 12:15:22 följande:
    sjukvård eller polis så finns det många grupper som kör vanliga fordon som har utryckningsstatus (dvs kan använda både blåljus och sirener). Jag har själv åkt med i ett sådant fordon i utryckning (körde inte själv, men satt bredvid)
    Tror även MTR eller Göteborgs spårvagnar kör med blåljus/ sirener/ horn.

Men ibland ser man utryckningsfordon som enbart kör med bl
    åljus (utan horn). tror dock att även sirenen måste vara på om t.ex. ett utryckningsfordon kör över rött ljus.

Sen finns det olika sirener för tätort och landsbyggnad osv. ... kör man ute p
    å landet på en länsväg behövs det utryckningssignaler som "går i bredden" hur man brukar kalla det .... 
Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?