• Ewald01

Ambulans kommer inte i tid?

Hmm, nu hittade jag igen en artikel där man kommer fram att ambulansen inte kom "i tid".

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanska-ambulanser-hinner-inte-i-tid

Akutläkarna är ju mindre vanliga i Sverige ... trots att de verkar finnas??

Tidigare skrev man ju att larmsystemet var överbelastat. Kanske hänger det ihop?

I grunden är ju saken enkelt. Om en SOS operatör märker att ambulansbilen skulle  behöva för lång tid till en viss olycksplats då larmar den ju en helikopter. Hmm ... 

Men visst, en helikopter m
    åste kunna landa på plats. Det behövs alltså en tillräcklig stor och horisonell yta och det får inte finnas ledningar eller kablar i luften däröver osv. 

• Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 13:52:29 följande:
    Man kan inte avgöra något utan att ta ekg pch kompletterande blodprover taes. Båda görs i ambulansen. Ekg bedöms sedan av en hjärtläkare på sjukhuset, detta sker direkt.
    Exakt. Det är det jag har hört.

Trots dess är det (i vissa länder så) att det kan vara bra att säga att man misstänker en hjärtinfarkt. Eftersom man då larmar ut en akutläkare + en ambulans. 

Men för Sverige är det kanske mindre viktigt eftersom man ju skickar samma besatsning hela tiden?
  • sextiotalist
    SysterY skrev 2018-03-26 13:56:51 följande:
    Man tar ekg vid misstanke om hjärtinfrakt, detta ekg tillses direkt av hjärtläkare på sjukhus. Sedan kan man ta kompletterande blodprover (tas av ambulansen men analyseras senare av lab). Detta hindrar dock inte iverksattandet av en första behandling/åtgärd.

Hjärtinfarkt är inte samma som hjärtstillestånd.
    Det vet jag, man kan få hjärtstillestånd av många olika orsaker.
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:03:32 följande:

Exakt. Det är det jag har hört.

Trots dess är det (i vissa länder så) att det kan vara bra att säga att man misstänker en hjärtinfarkt. Eftersom man då larmar ut en akutläkare + en ambulans. 

Men för Sverige är det kanske mindre viktigt eftersom man ju skickar samma besatsning hela tiden?

Vad kan akutläkaren göra som inte ambulansen kan göra?
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 13:56:51 följande:
    Man tar ekg vid misstanke om hjärtinfrakt, detta ekg tillses direkt av hjärtläkare på sjukhus. Sedan kan man ta kompletterande blodprover (tas av ambulansen men analyseras senare av lab). Detta hindrar dock inte iverksattandet av en första behandling/åtgärd.

Hjärtinfarkt är inte samma som hjärtstillestånd.
    Vid misstänkt hjärtinfarkt ska man helst ta en aspirin i väntan på ambulansen. Det reducerar risken att dö med 20 % enligt en känd kardiolog.

Annars kan man inte göra s
    å mycket vid hjärtinfarkt. Inte äta och dricka och lagra överkroppen högt för att avlasta hjärtat.
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:10:03 följande:

Vid misstänkt hjärtinfarkt ska man helst ta en aspirin i väntan på ambulansen. Det reducerar risken att dö med 20 % enligt en känd kardiolog.

Annars kan man inte göra så mycket vid hjärtinfarkt. Inte äta och dricka och lagra överkroppen högt för att avlasta hjärtat.

Det är inget vad jag vet som rekommenderas i Sverige ellee Norge. Många har inte ens aspirin hemma.
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:10:03 följande:

Annars kan man inte göra så mycket vid hjärtinfarkt. Inte äta och dricka och lagra överkroppen högt för att avlasta hjärtat.

Däremot står ofta de som haft eller är i riskzonen för hjärtinfarkt på ASA-preparat.

Jag googlade på apsirin och fick aldrig någon klarhet i vilken dos. Vissa skrev en halv tablett och att man ska tugga den. Men en halv tablett av vilken dos? 500mg, 75mg, 160mg eller 250mg? Vad är rätt dos och vad är för hög dos?
  • Aikido
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:06:50 följande:
    First Responder har man inte i Sverige .... min slutsats smile1.gif

en.wikipedia.org/wiki/First_responder
    Inom räddningstjänsten har flera kommuner en så kallad FIP, Första Insats Person. Styrkeledarna turas om att ha en särskild bil hemma + jour och kan med kort varsel ge sig iväg till brand eller olycksplats.
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 14:18:43 följande:
    Däremot står ofta de som haft eller är i riskzonen för hjärtinfarkt på ASA-preparat.

Jag googlade på apsirin och fick aldrig någon klarhet i vilken dos. Vissa skrev en halv tablett och att man ska tugga den. Men en halv tablett av vilken dos? 500mg, 75mg, 160mg eller 250mg? Vad är rätt dos och vad är för hög dos?
    Tror man ska ta en tablett. Har aldrig läst om att det ska vara en exakt dos.

Viktigare är att man inte har ngn allergi mot aspirin.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:23:41 följande:
    Viktigare är att man inte har ngn allergi mot aspirin.
    Oj!
Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?