• Ewald01

    Ambulans kommer inte i tid?

    Hmm, nu hittade jag igen en artikel där man kommer fram att ambulansen inte kom "i tid".

    www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanska-ambulanser-hinner-inte-i-tid

    Akutläkarna är ju mindre vanliga i Sverige ... trots att de verkar finnas??

    Tidigare skrev man ju att larmsystemet var överbelastat. Kanske hänger det ihop?

    I grunden är ju saken enkelt. Om en SOS operatör märker att ambulansbilen skulle  behöva för lång tid till en viss olycksplats då larmar den ju en helikopter. Hmm ... 

    Men visst, en helikopter m
    åste kunna landa på plats. Det behövs alltså en tillräcklig stor och horisonell yta och det får inte finnas ledningar eller kablar i luften däröver osv. 

  • Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?
  • Ewald01
    Aikido skrev 2018-03-26 14:21:02 följande:
    Inom räddningstjänsten har flera kommuner en så kallad FIP, Första Insats Person. Styrkeledarna turas om att ha en särskild bil hemma + jour och kan med kort varsel ge sig iväg till brand eller olycksplats.
    Ja, det menar jag. Läste att man har det även i Sverige, på vissa ställen i alla fall.

    Ja, de får köra med blåljus.

  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:34:25 följande:

    Ja, det menar jag. Läste att man har det även i Sverige, på vissa ställen i alla fall.

    Ja, de får köra med blåljus.


    Tvivlar på att de får köra med blåljus
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-03-26 14:25:56 följande:
    Oj!
    Det finns vissa personer som inte mår bra av aspirin.

    Men de flesta tar det väl när de t.ex. är förkylda.

    I videon pratar han om "en aspirintablett om patienten t
    ålar aspirin" ... de flesta tålar ju aspirin respektive mår inte dåligt av asprin.

    Jag har 2 st videon där en känd kardiolog berättar om hjärtinfarkt - men de är p
    å tyska ....
  • sextiotalist
    SysterY skrev 2018-03-26 14:38:59 följande:
    Tvivlar på att de får köra med blåljus
    Det finns en som har sk vilande jour inom räddningstjänsten och den bilen är utrustad med blåljus, om hon (det är en hon) använder detta blåljus eller inte låter jag vara osagt.

    Men både Trafikverket och SL har bilar som man får använda blåljus för och det är bilar som används vid t.ex olyckor
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 14:38:59 följande:
    Tvivlar på att de får köra med blåljus
    Privatpersoner får i alla fall inte köra med blåljus. Det skulle vara ett "brott" .... samma typ som att ringa 112 i onödan.

    Det kallas för "missbruk av nödtecken och missbruk av ett nödnummer". Ett bl
    åljus är ett nödtecken.

    Vet inte hur det är reglerat i alla länder.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:47:45 följande:
    Privatpersoner får i alla fall inte köra med blåljus. Det skulle vara ett "brott" .... samma typ som att ringa 112 i onödan.

    Det kallas för "missbruk av nödtecken och missbruk av ett nödnummer". Ett blåljus är ett nödtecken.

    Vet inte hur det är reglerat i alla länder.
    Det är inget brott att ringa till 112 i onödan, såvida det inte går till överdrift.
    För att få köra med blåljus krävs det att man har en utbildning för detta samt att fordonet får framföras som uttryckningsfordon (vi hade det dilemma på ett arbete jag hade innan, man ville ha blåljus på jourbilen, men det föll på att då krävdes det att alla som körde bilen skulle ha utildning att köra utryckningsfordon)
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 14:38:59 följande:
    Tvivlar på att de får köra med blåljus
    Har försökt läsa på.

    I Österrike diskuterades det, men vet inte om det nu blev lagligt.

    I Bayern/ Tyskland verkar det i alla fall vara lagligt att använda bl
    åljus på privata civilfordon om man är first responder.

  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-03-26 14:50:30 följande:
    Det är inget brott att ringa till 112 i onödan, såvida det inte går till överdrift.
    För att få köra med blåljus krävs det att man har en utbildning för detta samt att fordonet får framföras som uttryckningsfordon (vi hade det dilemma på ett arbete jag hade innan, man ville ha blåljus på jourbilen, men det föll på att då krävdes det att alla som körde bilen skulle ha utildning att köra utryckningsfordon)
    Ja, i Sverige är det reglerat på ett annat sätt.

    Nja, vem vill köra runt med bl
    åljus ...

    ... tidigare var det till och med lagligt att köra runt i polisbilar, men nu har man ju ändra p
    å det.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-03-26 14:50:30 följande:
    Det är inget brott att ringa till 112 i onödan, såvida det inte går till överdrift.
    För att få köra med blåljus krävs det att man har en utbildning för detta samt att fordonet får framföras som uttryckningsfordon (vi hade det dilemma på ett arbete jag hade innan, man ville ha blåljus på jourbilen, men det föll på att då krävdes det att alla som körde bilen skulle ha utildning att köra utryckningsfordon)
    "Missbruk av ett nödnummer" betyder att någon ringer för skolj dvs utan behov. T.ex. för att driva med SOS larm eller för skämt. 

    Vad som händer om n
    ågo driver med dig och säger att det har hänt en olycka och du ringer utan att kolla upp det vet jag inte.

    Det gäller i alla fall i D och A.

    I Sverige verkar man ju ha haft problem med underkapacitet i SOS larmcentraler. Det kan ju bland annat hänga ihop med att folk inte visste när man ringer 112 eller vilken information att 112 larm behöver.

    Sen m
    åste man väl vara medveten om att man i extrema fall kan förstöra livet för de som är i behov av akut hjälp om man ringer in i onödan dvs utan att ha kollat upp en situation.

    Det som ocks
    å kan ge böter i vissa länder är att köra utan förbandsmaterial/ first aid box/ varningsväst/ varningstriangel, lämna bilen mitt på vägen/ motorvägen utan varningsjacka på, hindra insatsfordon genom att inte forma "räddningsgata", inte ge första hjälp om det behövs

    Att hindra insatsfordon genom att inte bilda räddningsgata och att inte ge första hjälp kan även ge fängelsestraff.

    Men för Sverige är det inte relevant.
  • Ewald01

    Insatsfordon (t.ex. ambulans) får ju köra över rött trafikljus .... MEN, de måste kolla upp läget och försäkra sig att det inte finns risk för en olycka.

    Händer det en olycka eftersom de har kört över rött ljus under insatsen (med bl
    åljus och signalhorn på) är det väl de som har gjort fel. Tror det gäller.

Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?