• Ewald01

Ambulans kommer inte i tid?

Hmm, nu hittade jag igen en artikel där man kommer fram att ambulansen inte kom "i tid".

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanska-ambulanser-hinner-inte-i-tid

Akutläkarna är ju mindre vanliga i Sverige ... trots att de verkar finnas??

Tidigare skrev man ju att larmsystemet var överbelastat. Kanske hänger det ihop?

I grunden är ju saken enkelt. Om en SOS operatör märker att ambulansbilen skulle  behöva för lång tid till en viss olycksplats då larmar den ju en helikopter. Hmm ... 

Men visst, en helikopter m
    åste kunna landa på plats. Det behövs alltså en tillräcklig stor och horisonell yta och det får inte finnas ledningar eller kablar i luften däröver osv. 

• Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?
  • Ewald01

I Tyskland har man nu också en lag mot dessa som filmer vid olyckor eller tittar istället för att hjälpa. "Gaffer".

• HelaGotland

Men va?? JA de får köra med blåljus. Är det kul att slänga ur sig vad skit som helst utan att ha täckning för det? Bilen de kör är gul och grön.

• HelaGotland
    SysterY skrev 2018-03-26 14:38:59 följande:
    Tvivlar på att de får köra med blåljus

Menade att citera dig, se ovan. Jag har sett dessa bilar köra led ljus på taket flera gånger.
  • SysterY
    HelaGotland skrev 2018-03-26 19:00:41 följande:

Menade att citera dig, se ovan. Jag har sett dessa bilar köra led ljus på taket flera gånger.

Jag pratade inte om ambulanser utan vanliga fordon med blåljus körda av civilpersoner.

Blåljus är inte samma som ledljus.
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 20:27:57 följande:
    Jag pratade inte om ambulanser utan vanliga fordon med blåljus körda av civilpersoner.

Blåljus är inte samma som ledljus.
    First Responder

Det är "civilpersoner" som jobbar inom akutsjukvården ("Sanitäter"), men inte är på jobbet utan sitter hemma och får ett sms meddelande att det har hänt en olycka i närheten av dem t.ex. i samma gata där de bor eller i samma by där de bor och de är snabbare än ambulansen. Då måste de ta sin privata bil för att komma till platsen där den skadade/sjuka är.
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 21:59:35 följande:

First Responder

Det är "civilpersoner" som jobbar inom akutsjukvården ("Sanitäter"), men inte är på jobbet utan sitter hemma och får ett sms meddelande att det har hänt en olycka i närheten av dem t.ex. i samma gata där de bor eller i samma by där de bor och de är snabbare än ambulansen. Då måste de ta sin privata bil för att komma till platsen där den skadade/sjuka är.

Eller vanliga civila som inte jobbar inom akutsjukvården.
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 22:03:57 följande:
    Eller vanliga civila som inte jobbar inom akutsjukvården.
    Nej, det är inte First Responder .... eller ... nja.
    En First Responder är ju ansluten till SOS larm systemet.

"inte jobbar inom sjukvården" .... hur ska man förklara det.

De flesta inom Röda Korset (kanske 85 eller 90 %) är ju frivilliga. De f
    år inga pengar utan gör det mer eller mindre gratis och tjänar pengar med ngt helt annat t.ex. som lärare, bilförsäljare eller tjänsteman. Vet inte om de får ngn ersättning för arbetet inom Röda Korset.

En civiltjänare är ju en person som gör samhällstjänst (istället för lumpen) t.ex.
    Tror de f
    år väl 2000 kr per månad eller så. 

• SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 22:15:17 följande:

Nej, det är inte First Responder .... eller ... nja.

En First Responder är ju ansluten till SOS larm systemet.

"inte jobbar inom sjukvården" .... hur ska man förklara det.

De flesta inom Röda Korset (kanske 85 eller 90 %) är ju frivilliga. De får inga pengar utan gör det mer eller mindre gratis och tjänar pengar med ngt helt annat t.ex. som lärare, bilförsäljare eller tjänsteman. Vet inte om de får ngn ersättning för arbetet inom Röda Korset.

En civiltjänare är ju en person som gör samhällstjänst (istället för lumpen) t.ex.

Tror de får väl 2000 kr per månad eller så. 

Jag vet inte om de får ersättning i Österrike men här i Norge får man inte ersättning som frivillig i Röde Kors.
  • Ewald01

"Privatpersoner" .... hmm ... Det är systemet som jag menar: 

I texten längst ner förklaras ju hur det fungerar.

De har 42 000 frivilliga. Alla patienter kan få vård inom ca. 8 till 15 minuter idag.

Men om en person är i kritiskt tillstånd, då skickar de en akutläkare och på den väntar man ca. 12 till 20 minuter.

Man får alltså olika kompetenser beroende på vilka skador att man har.

Men klarar sig kanske akutläkarbilen inte inom 20 minuter .... då skickar de kanske en helikopter med akutläkare. En förutsättning är förstås att den kan landa någonstans och att väderförhållanden tillåter att den kan flyga.

Ofta är det ju privatpersoner som ringer in och de skickar ut beroende på vad privatpersonerna säger. Därför är det ju "viktigt" att man undersöker en skadad - även som privatperson. (Är den fastklämd, är den medvetslös, är det flera personer som behöver hjälp) ... kanske måste de också skicka brandkåren för losstagning .... 

Men de kommer inom 8 till 15 minuter oberoende om det är en bilolycka eller om det är ngn som ska transporteras till sjukhuset eller vad det nu är.

Så det är med frivilliga "privatpersoner" som jobbar inom ambulansen/Röda Korset. Med de har avtal med Röda Korset om att utbilda sig kostnadsfritt inom Röda Korset och "vara inne" en viss tid på året eller i veckan eller vad det nu är.

Originalkälla till förklaringen. "Hur fungerar räddningen/ambulansen"

www.roteskreuz.at/site/wie-gut-ist-das-rettungssystem-in-oesterreich/

Wie funktioniert die Rettung? Wie ist das Rote Kreuz aufgestellt, um Hilfe zu leisten?

Das Netz an Rotkreuz-Dienstposten ist durch mehr als 42.000 Freiwillige so dicht, dass jeder Patient durchschnittlich in zirka acht bis 15 Minuten mit der Rettung und in 12 bis 20 Minuten mit einem Notarzteinsatzfahrzeug erreichbar ist. Davon profitieren auch Menschen, die sich nur leicht verletzt haben oder nur ins Krankenhaus gebracht werden müssen. Deshalb bilden die Notfallrettung mit oder ohne Arzt, Sanitätseinsätze und Ambulanztransporte ein Verbundsystem, in dem die Teile voneinander profitieren.

• Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 22:24:26 följande:
    Jag vet inte om de får ersättning i Österrike men här i Norge får man inte ersättning som frivillig i Röde Kors.
    Stämmer (se mitt förra inlägg)
Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?