• Ewald01

Ambulans kommer inte i tid?

Hmm, nu hittade jag igen en artikel där man kommer fram att ambulansen inte kom "i tid".

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanska-ambulanser-hinner-inte-i-tid

Akutläkarna är ju mindre vanliga i Sverige ... trots att de verkar finnas??

Tidigare skrev man ju att larmsystemet var överbelastat. Kanske hänger det ihop?

I grunden är ju saken enkelt. Om en SOS operatör märker att ambulansbilen skulle  behöva för lång tid till en viss olycksplats då larmar den ju en helikopter. Hmm ... 

Men visst, en helikopter m
    åste kunna landa på plats. Det behövs alltså en tillräcklig stor och horisonell yta och det får inte finnas ledningar eller kablar i luften däröver osv. 

• Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?
  • sextiotalist
    SysterY skrev 2018-03-26 13:32:06 följande:
    Man kan inte avgöra om det är hjärtinfarkt eller inte utan att ta bla ekg och blodprover.
    Men man kan väl avgöra om det är ett hjärtstopp eller inte? Och EKG kan ni väl sätta?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:38:57 följande:
    Jag vet att det finns såkallade First Responder, det är "undersköterskor" eller säger man frivilliga med viss utbildning som är i närheten av en olycksplats. och är snabbast på plats. Vad jag har förstått kommer de ofta i sin privatbil (om de är i närheten). 

First Responder kallas det.
    jaha.....
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 13:35:26 följande:

Kanske borde Sverige ha som de har i Norge, att legevakta kan komma på tilsyn i många fall innan ambulans skickas. 

Ja, men det är kanske mer för äldre och kronisk sjuka.

Jag är mer intresserad av akuta situationer t.ex. hjärtinfarkt, stroke, bilolyckor, fallolyckor osv.

Där kan man inte skicka ngn bara för att kolla upp. 

Där kör man ju räddningskedjan där privatpersoner eller anhöriga hjälper medicinsk efter den förmåga den har och ger en bedömning av situationen vid larmningen.
    Sen är det ju larmcentralens uppgift att "fixa" den hjälp som behövs t.ex. ambulans, brandk
    år osv.
  • sextiotalist
    SysterY skrev 2018-03-26 13:32:06 följande:
    Man kan inte avgöra om det är hjärtinfarkt eller inte utan att ta bla ekg och blodprover.
    Jag har faktiskt en rätt hög tilltro till de som arbetar som ambulansssk. De har ju en rätt gedigen utbildning och kan ju stabilisera en patient.

Dessutom misstänker jag att det är frågan om minuter, så att vänta på ett blodprov är väl inte det ni gör om ni kommer till en patient med förmodad infarkt, utan gör allt för att få igång hjärtat och/eller upprätta hålla andning och cirkulation
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-03-26 13:43:53 följande:
    jaha.....
    Vitsen med "First Responder" är ju bara att man har snabbare ngn "professionell" på plats.

Det kan vara s
    å att jag har läst att man ville ha det i Sverige? ...
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:47:37 följande:
    Vitsen med "First Responder" är ju bara att man har snabbare ngn "professionell" på plats.

Det kan vara så att jag har läst att man ville ha det i Sverige? ...
    Proffesionell eller frivillig?

Kan person bli stämd?
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:38:57 följande:

Jag vet att det finns såkallade First Responder, det är "undersköterskor" eller säger man frivilliga med viss utbildning som är i närheten av en olycksplats. och är snabbast på plats. Vad jag har förstått kommer de ofta i sin privatbil (om de är i närheten). 

First Responder kallas det.

Inte samma som det jag skrev.
  • SysterY
    sextiotalist skrev 2018-03-26 13:42:54 följande:

Men man kan väl avgöra om det är ett hjärtstopp eller inte? Och EKG kan ni väl sätta?

Man kan inte avgöra något utan att ta ekg pch kompletterande blodprover taes. Båda görs i ambulansen. Ekg bedöms sedan av en hjärtläkare på sjukhuset, detta sker direkt.
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:45:17 följande:

Ja, men det är kanske mer för äldre och kronisk sjuka.

Jag är mer intresserad av akuta situationer t.ex. hjärtinfarkt, stroke, bilolyckor, fallolyckor osv.

Där kan man inte skicka ngn bara för att kolla upp. 

Där kör man ju räddningskedjan där privatpersoner eller anhöriga hjälper medicinsk efter den förmåga den har och ger en bedömning av situationen vid larmningen.

Sen är det ju larmcentralens uppgift att "fixa" den hjälp som behövs t.ex. ambulans, brandkår osv.

Legevakta i Norge kommer även till olyckor vid behov. De är anställda av legevakta (akuten) och är inte frivilliga.
  • SysterY
    sextiotalist skrev 2018-03-26 13:46:21 följande:

Jag har faktiskt en rätt hög tilltro till de som arbetar som ambulansssk. De har ju en rätt gedigen utbildning och kan ju stabilisera en patient.

Dessutom misstänker jag att det är frågan om minuter, så att vänta på ett blodprov är väl inte det ni gör om ni kommer till en patient med förmodad infarkt, utan gör allt för att få igång hjärtat och/eller upprätta hålla andning och cirkulation

Man tar ekg vid misstanke om hjärtinfrakt, detta ekg tillses direkt av hjärtläkare på sjukhus. Sedan kan man ta kompletterande blodprover (tas av ambulansen men analyseras senare av lab). Detta hindrar dock inte iverksattandet av en första behandling/åtgärd.

Hjärtinfarkt är inte samma som hjärtstillestånd.
Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?