Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Ambulans kommer inte i tid?

Ewald01 skrev 2018-03-26 09:30:32 följande:

Hmm, nu hittade jag igen en artikel där man kommer fram att ambulansen inte kom "i tid".

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanska-ambulanser-hinner-inte-i-tid

Akutläkarna är ju mindre vanliga i Sverige ... trots att de verkar finnas??

Tidigare skrev man ju att larmsystemet var överbelastat. Kanske hänger det ihop?

I grunden är ju saken enkelt. Om en SOS operatör märker att ambulansbilen skulle  behöva för lång tid till en viss olycksplats då larmar den ju en helikopter. Hmm ... 

Men visst, en helikopter måste kunna landa på plats. Det behövs alltså en tillräcklig stor och horisonell yta och det får inte finnas ledningar eller kablar i luften däröver osv. 

Då är det bra om det finns någon som kan första hjälpen på plats!

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 10:22:47 följande:
    Det tycker jag med.

I vissa fall är det dock komplext t.ex. om det inte handlar sig om en olycka utan om en person plötsligen blir medvetslös och man vet inte varför. Då kan det handla sig om blödningar osv. ... 
    Vill se en tysk YouTubefilm! Snäll!
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 10:56:00 följande:
    Jag hittade faktiskt en intressant svensk video - som visar att det finns ambulanshelikoptrar med akutläkare även i Sverige. Den där läkaren är till och med överläkare Glad. Nöjd?
    Och så läser vi igen! Tysk YouTubefilm! 
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 12:41:46 följande:
    Japp, men varför ringer landstinget inte till Röda Korset och säger att det behövs fler ambulanser??

De kommer sen väl att rekrytera frivilliga som utbildar sig och kör ambulansinsatser.

Det är väl så det fungerar.
    Nej, det är inte så det funkar. Röda korset har verken ambulanser eller utbildad person för ambulanser.

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:00:33 följande:
    Då fungerar systemet på ett helt annat sätt som i Europa.

Röda Korset = ambulans, akutläkare, SOSlarm, utbildning (t.ex. obligatorisk utbildning för körkort), utbildning av sanitäter (= (egen) ambulanspersonal).

Vet nu inte om de inte har ambulanshelikoptertjänst också, i vissa fall i alla fall.

Tror så fungerar det i många länder, men jag kan ha fel.

I USA har de ett helt annat system vad jag har hört.
    Många kanske men inte i Sverige. Svenska Röda korset har ingenting med ambulanser, legitimerad sjukvårdspersonal  eller SOS-larm att göra.

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:09:05 följande:
    Inga egna, men kanske frivilliga som är anslutna till brandkåren.

Hela brandkåren är ju frivillig i vissa länder. Man gör det på fritiden ... utbildar och tränar på fritiden.
    Vissa länder är i detta fall inte Sverige.

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:12:25 följande:
    och akutläkarbilar?

verkar ju finnas i vissa orter?
    Finns men inte via Svenska Röda korset. 
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:17:22 följande:
    I Tyskland, Österrike, Belgien och Italien verkar Röda Korset och (vita korset) göra det - till största delen i alla fall.

Men visst, det finns ju flera ambulanstjänster i t.ex. österrike .... Sameriterbund, Wiener yrkesambulans, gröna korset, Europa Ambulans, Johanniter

Vissa kommuner samarbetar med Gröna Korset t.ex. 

Men i Sverige är ambulanser "företag" som det ser ut???
    Nej, ambulansen är ett ansvar, och drivs, av offentlig sektor. Vanligtivs landsting

• Kjell2
    SysterY skrev 2018-03-26 13:25:39 följande:
    Eller privata företag.
    Tack för rättelse!
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:24:22 följande:
    Okej.

och SOS larm är ju ett företag vad jag har förstått .. som har avtal med landstinget.
    Ja, och?

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:38:57 följande:
    Jag vet att det finns såkallade First Responder, det är "undersköterskor" eller säger man frivilliga med viss utbildning som är i närheten av en olycksplats. och är snabbast på plats. Vad jag har förstått kommer de ofta i sin privatbil (om de är i närheten). 

First Responder kallas det.
    jaha.....
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:47:37 följande:
    Vitsen med "First Responder" är ju bara att man har snabbare ngn "professionell" på plats.

Det kan vara så att jag har läst att man ville ha det i Sverige? ...
    Proffesionell eller frivillig?

Kan person bli stämd?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:23:41 följande:
    Viktigare är att man inte har ngn allergi mot aspirin.
    Oj!
Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?