• Pastime

Den stora ROSENROT-tråden

I dag är det första dagen i min menscykel och jag ska testa rosenrot för första gången eftersom att jag har haft problem med ägglossningen.

Finns det någon mer som testar rosenrot och väntar på ägglossning/graviditet just nu? Jag vill gärna höra era erfarenheter av rosenrot, någon som blivit hjälpt av det? Hur tog ni det? Vilket märke och hur stor dos?

Jag vill även höra negativa erfarenheter och upplevelser!

• Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden
  • Tummelisaa
    Anonym (Jejjo) skrev 2018-07-15 14:04:03 följande:

Ojdå, vad trist att du behövde uppsöka sjukhus :( visade gynundersökningen nått? Det rosa kan säkert vara efter undersökningen, vet att dom rekommenderar trosskydd efter cellprov för det kan komma några stänk blod.

Nej inget mera än att allt såg bra ut, men fick mens nu på eftermiddagen så blev inget för mig denna månad! Uppdatera gärna hur det går för dig sen! :)
  • LB2016
    Anonym (Lång väntan) skrev 2018-07-15 12:49:47 följande:

Jag har använt Friggs Rosenrot energi som jag köpt på ICA. Först provade jag en omgång med 1 tabl dagligen men märkte då ingen skillnad. Struntade sen i tabletterna någon månad. I samband med att vi väntade på att vår utredning skulle dra igång provade jag en omgång med 2 tabl dagligen. Är nu gravid i v 8 efter att ha försökt aktivt i över 1 år.

Lycka till! 

Har också provat med ICAs. Tydligen är det många som använder denna, så vill med testa. Grattis till dig!!
  • Anonym (Lång väntan)
    LB2016 skrev 2018-07-16 07:16:08 följande:
    Har också provat med ICAs. Tydligen är det många som använder denna, så vill med testa. Grattis till dig!!
    Tack  
  • Anonym (Jejjo)

Var lite rosa på pappret igår vid toalettbesöket så tänkte neeej nu kommer mensen. Men när jag vaknade på morgonen hade den ännu inte dykt upp. Så tog ett test vilket visade positivt :D

Om det är tack vare rosenroten eller ej är ju oklart, men åt dubbel dos rosenrot forte.

Detta är min första graviditet någonsin så nu börjar nervositeten. Är det vanligt att ha ont i magen redan? Spänner i hela magen. (Borde vara gå in i vecka 5 nu snart). Ska ringa BM på måndag och höra hur jag går vidare :)

• Annanathalia

Hej på er!

Jag hoppar in här även om ingen skrivit på ett tag. Har världens sämsta dag idag då jag tydligt får mens när som. Ytterligare en månad med negativt resultat och jag är hel sänkt. Har inte fått utslag på äl stickor på 3 mån så beställde nu rosenrot och bidrottninggele efter att ha läst denna och en annan tråd.

Så om jag har förstått det rätt så äter jag båda dessa från mens 1 dag till positivt äl test (om det blir positivt vill säga). Progesteronkräm efter positivt äl test?

Tagit progrestronkräm i 2 mån men från dag 7 i cykeln och ökat på dag 14 till två pump utefter vad som står på bisedeln men detta är alltså inte "rätt"?

// Anna

• Anonym (anonym)
    Annanathalia skrev 2018-08-06 20:10:59 följande:

Hej på er!

Jag hoppar in här även om ingen skrivit på ett tag. Har världens sämsta dag idag då jag tydligt får mens när som. Ytterligare en månad med negativt resultat och jag är hel sänkt. Har inte fått utslag på äl stickor på 3 mån så beställde nu rosenrot och bidrottninggele efter att ha läst denna och en annan tråd.

Så om jag har förstått det rätt så äter jag båda dessa från mens 1 dag till positivt äl test (om det blir positivt vill säga). Progesteronkräm efter positivt äl test?

Tagit progrestronkräm i 2 mån men från dag 7 i cykeln och ökat på dag 14 till två pump utefter vad som står på bisedeln men detta är alltså inte "rätt"?

// Anna

Progesteron (oavsett kräm, vaggissar eller oralt) ska tas EFTER ägglossning, INTE före. Har för mig nån sa att tar man Progesteron före beräknad ägglossning kan det förhindra ägglossningen, och då blir man inte gravid

Så använd ägglossningstest föreslår jag och vänta med progesteronet efter du fått maximalt utslag.

Lycka till nästa gång !
  • LB2016
    Annanathalia skrev 2018-08-06 20:10:59 följande:

Hej på er!

// Anna

Som ovan skrev kräm när du fått äl och rosenrot från mensens första dag tills äl. Snart kommer väl mensen så ska börja min första kur med rosenroten. Har börjat äta zink hoppas det hjälper något.
  • Anonym (inte denna gång)

Jag har ett barn, vet att jag testade rosenrot en månad innan jag blev gravid...

Har testat rosenrot nu i 2 månader men inget plus i sikte... är på cykeldag 23, ibland får jag mens dag 24 ibland 28...så vet inte vad som gäller denna gången...

Har gråtit i 2h, har starkare jobbigare pms än normalt, jobbigt!!

Min sambo är inte så pigg på att få en till, jag har själv längtat länge nu...
    Vi skyddar inte oss och min kille kom i mig 5 gånger runt min äl...

• MammaKA

Jag började med rosenrot för ca 1,5 månader sen. Tar en tablett och nu på morgonen märkte jag av äggvitesekret, mycket och slemmigt. Jag har inte haft det så tydligt sen innan jag blev gravid med första barnet. Wow! Sex ikväll!!

Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden