• Bappen

Vi som gör äd 2018!

Hej!

Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?

• Svar på tråden Vi som gör äd 2018!
  • Sriwong
    myran skrev 2018-03-14 19:17:33 följande:
    Vi valde AVA-kliniken i Åbo när vi startade med äd 2011. De har senare bytt namn och flyttat, därför är vi i Helsingfors. Vi valde Finland för vi ville ha öppen donator, både pga att vi ville att barnet skulle ha den möjligheten och pga ersättning från fk, och det var enkelt att åka från Sthlm. Vi har våra embryon där så vi fortsätter där
    Öppen donator? Ersättning från försäkringskassan?
  • UndrandeSökare
    Sriwong skrev 2018-03-20 23:36:46 följande:

Öppen donator? Ersättning från försäkringskassan?

Öppen donator betyder att donatorn inte är anonym. Barnet kan få veta vem donatorn är om barnet vill efter det fyllt 18år

Man kan söka ersättning för ivf/äd utomlands av Försäkringskassan MEN endast få det beviljat om man har valt öppen donator. Väljer du anonym, kan du INTE få några pengar från dem. Det är endast tillåtet med ÄD ELLER spermadonation. Inte båda samtidigt, då kan man inte heller få ersättning..
  • Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-21 07:18:29 följande:
    Öppen donator betyder att donatorn inte är anonym. Barnet kan få veta vem donatorn är om barnet vill efter det fyllt 18år

Man kan söka ersättning för ivf/äd utomlands av Försäkringskassan MEN endast få det beviljat om man har valt öppen donator. Väljer du anonym, kan du INTE få några pengar från dem. Det är endast tillåtet med ÄD ELLER spermadonation. Inte båda samtidigt, då kan man inte heller få ersättning..
    Finns det någon åldergräns på att ansöka om bidrag från fk?
    Vi över 40 är ju diskriminerade både här och där när det gäller att skaffa barn.
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-21 09:03:30 följande:

Vi över 40 är ju diskriminerade både här och där när det gäller att skaffa barn.

Vet ej, ring och fråga Försäkringskassan om åldersgränser.

Jag och min man gör anonym dubbeldonation i Riga så vi är inte kvalificerade att söka.
  • Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-21 10:18:06 följande:
    Vet ej, ring och fråga Försäkringskassan om åldersgränser.

Jag och min man gör anonym dubbeldonation i Riga så vi är inte kvalificerade att söka.

Jag är egentligen inne på anonym donator jag också. Det räcker med att barnet får veta hur det har kommit till. Av rent egoistiska skäl så skulle det även kännas bättre för mig att inte veta att mitt barn vet hur det blev till (genom donerade ägg) men vem som har donerat dem.
    Men om det är så att man kan få en behandling betalad så borde man kanske sätta sin egoism åt sidan.

• UndrandeSökare

Öppen donator kan man få i Danmark, Finland, Island och USA vad jag vet. Kanske fler länder?

Hör gärna av dig sen och berätta vad du fick för besked av Försäkringskassan.

• Evadesiree

Hej. Jag har just fått embryotransfer gjord i går i polen. Ägg från donatorer som jag fått se bild på och uppgifter om utseende och intresse befruktade med min mans sperma. Jag är så glad över denna kvinna vars ägg jag har fått äran att bära vid mitt hjärta. En snygg tjej dessutom.

12 garanterade frysta ägg. Alla överlevde så jag valde rätt donater med mitt hjärta. Alla befruktades med min mans sperma. 9 st embryo utvecklades fint. 2 stycken 3 dagars odlade embry som är jätte god kvalite är nu inne i min livmoder. ??

1 i frysen och 6 växer fortfarande på lab.

Det är så fantastiskt ???? min man är mörkhyad och det blir så spännande. Donatern är ljus som jag.

Jag är på tok för gammal för att få denna chans i Skandinavien. Jag är sååå lycklig för denna möjligheten och hoppas nu att mina tvillingar i mig fastnar och blir små fina bebisar som föds i slutet av 2018.

Är på väg hem nu dagen efter transfern till mitt Skåne igen. Med båt och bil.

Jag vill gärna följa er andra här i samma situation????

• myran
    Linsi skrev 2018-03-21 09:03:30 följande:
    Jag var 44 när vi fick ersättning, men det är ju några år sedan.
    Linsi skrev 2018-03-21 16:00:29 följande:

Jag är egentligen inne på anonym donator jag också. Det räcker med att barnet får veta hur det har kommit till. Av rent egoistiska skäl så skulle det även kännas bättre för mig att inte veta att mitt barn vet hur det blev till (genom donerade ägg) men vem som har donerat dem.
    Men om det är så att man kan få en behandling betalad så borde man kanske sätta sin egoism åt sidan.

Jag tänkte tvärtom :) Att det känns bättre om mitt barn som vuxen kan ta reda på vem donatorn är och inte känner att det finns någon därute som hon/han aldrig kan hitta och alltid kommer undra över. Det skulle kännas som större "konkurrens", dessutom med risk att barnet anklagar oss föräldrar för att inte ha gett honom/henne den möjligheten. Sen kände jag att mitt barns ursprung var en information som inte tillhörde mig och min man utan något som tillhörde barnet. Jag hade själv inte velat ha det så, att någon annan bestämt utifrån egna intressen om jag kunde söka mitt genetiska ursprung eller ej. Vi vet ju inte vem donatorn är, det är bara barnet som kan få den infon vid 18 år. Då kan han välja själv om han vill ha kontakt.

Känsligt ämne och svårt att veta innan vad som är rätt. Jag tänker såna här frågor är något man ska ta ställning till själv, att välja anonym donator kan säkert motiveras och kännas rätt för andra. Men såhär kändes rätt för oss

• UndrandeSökare

myran- Jag tycker att du tänkte rätt, då har din son möjligheten att bestämma själv sen vid 18års ålder. Om öppen donation fanns i många fler länder så tror jag fler hade valt det. Men i Lettland som vi valde är endast anonym donation tillåten enligt lag.

Eftersom jag har svårt att få barn pgr av immunproblem, och att jag hade fått 5 missfall innan pgr av embtyon som var felaktiga kromosommässigt, så behövde vi välja en klinik där vi fick göra PGS (kromosomtest på embryona först innan insättning) så jag kunde utesluta kromosomfel på embryona som felkälla, och om det ändå blev missfall, då gå vidare med mer immunutredning. Vilket vi nu gjort i London.

Avaclinic i Riga har PGS, men jag känner inte till nån klinik där man kan få öppen donator OCH PGS. Det går säkert i USA, men det blir för långt bort och för dyrt för oss. Men om någon känner till en sån klinik i Europa får ni gärna tipsa mig.

Lycka till alla här itråden, hoppas ni snart lyckas få era barn.

• Linsi
    myran skrev 2018-03-22 00:49:14 följande:
    Jag var 44 när vi fick ersättning, men det är ju några år sedan.
    Linsi skrev 2018-03-21 16:00:29 följande:

Jag tänkte tvärtom :) Att det känns bättre om mitt barn som vuxen kan ta reda på vem donatorn är och inte känner att det finns någon därute som hon/han aldrig kan hitta och alltid kommer undra över. Det skulle kännas som större "konkurrens", dessutom med risk att barnet anklagar oss föräldrar för att inte ha gett honom/henne den möjligheten. Sen kände jag att mitt barns ursprung var en information som inte tillhörde mig och min man utan något som tillhörde barnet. Jag hade själv inte velat ha det så, att någon annan bestämt utifrån egna intressen om jag kunde söka mitt genetiska ursprung eller ej. Vi vet ju inte vem donatorn är, det är bara barnet som kan få den infon vid 18 år. Då kan han välja själv om han vill ha kontakt.

Känsligt ämne och svårt att veta innan vad som är rätt. Jag tänker såna här frågor är något man ska ta ställning till själv, att välja anonym donator kan säkert motiveras och kännas rätt för andra. Men såhär kändes rätt för oss

Intressanta tankar - jag tror att jag är lite rädd för just det med kontakt. Att de hade fått lite info via kliniken hade varit ok. Men just att de får kontakt och helt plötsligt får halvsyskon. Jag är rädd att jag skulle känna mig utanför i hela den processen. Men det är som du säger svårt - men det är ju viktigt att det känns bra. Jag har egentligen inte tänkt så mycket på det - det var bara min första känsla.
    Men det är så skönt med den här tråden - man får lyfta allt och många kloka svar tillbakaSkrattande
Svar på tråden Vi som gör äd 2018!