Vi som gör äd 2018!
Hej!
Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?
Hej!
Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?
Öppen donator? Ersättning från försäkringskassan?
Finns det någon åldergräns på att ansöka om bidrag från fk?
Vi över 40 är ju diskriminerade både här och där när det gäller att skaffa barn.
Jag är egentligen inne på anonym donator jag också. Det räcker med att barnet får veta hur det har kommit till. Av rent egoistiska skäl så skulle det även kännas bättre för mig att inte veta att mitt barn vet hur det blev till (genom donerade ägg) men vem som har donerat dem.
Men om det är så att man kan få en behandling betalad så borde man kanske sätta sin egoism åt sidan.
Öppen donator kan man få i Danmark, Finland, Island och USA vad jag vet. Kanske fler länder?
Hör gärna av dig sen och berätta vad du fick för besked av Försäkringskassan.
Hej. Jag har just fått embryotransfer gjord i går i polen. Ägg från donatorer som jag fått se bild på och uppgifter om utseende och intresse befruktade med min mans sperma. Jag är så glad över denna kvinna vars ägg jag har fått äran att bära vid mitt hjärta. En snygg tjej dessutom.
12 garanterade frysta ägg. Alla överlevde så jag valde rätt donater med mitt hjärta. Alla befruktades med min mans sperma. 9 st embryo utvecklades fint. 2 stycken 3 dagars odlade embry som är jätte god kvalite är nu inne i min livmoder. ??
1 i frysen och 6 växer fortfarande på lab.
Det är så fantastiskt ???? min man är mörkhyad och det blir så spännande. Donatern är ljus som jag.
Jag är på tok för gammal för att få denna chans i Skandinavien. Jag är sååå lycklig för denna möjligheten och hoppas nu att mina tvillingar i mig fastnar och blir små fina bebisar som föds i slutet av 2018.
Är på väg hem nu dagen efter transfern till mitt Skåne igen. Med båt och bil.
Jag vill gärna följa er andra här i samma situation????
Jag är egentligen inne på anonym donator jag också. Det räcker med att barnet får veta hur det har kommit till. Av rent egoistiska skäl så skulle det även kännas bättre för mig att inte veta att mitt barn vet hur det blev till (genom donerade ägg) men vem som har donerat dem.
Men om det är så att man kan få en behandling betalad så borde man kanske sätta sin egoism åt sidan.
myran- Jag tycker att du tänkte rätt, då har din son möjligheten att bestämma själv sen vid 18års ålder. Om öppen donation fanns i många fler länder så tror jag fler hade valt det. Men i Lettland som vi valde är endast anonym donation tillåten enligt lag.
Eftersom jag har svårt att få barn pgr av immunproblem, och att jag hade fått 5 missfall innan pgr av embtyon som var felaktiga kromosommässigt, så behövde vi välja en klinik där vi fick göra PGS (kromosomtest på embryona först innan insättning) så jag kunde utesluta kromosomfel på embryona som felkälla, och om det ändå blev missfall, då gå vidare med mer immunutredning. Vilket vi nu gjort i London.
Avaclinic i Riga har PGS, men jag känner inte till nån klinik där man kan få öppen donator OCH PGS. Det går säkert i USA, men det blir för långt bort och för dyrt för oss. Men om någon känner till en sån klinik i Europa får ni gärna tipsa mig.
Lycka till alla här itråden, hoppas ni snart lyckas få era barn.