Vi som gör äd 2018!
Hej!
Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?
Hej!
Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?
Mer förvirrad än någonsin....
Har haft mailkontakt med Vitanova i Cph och tom bokat in ett första möte med dem i mitten av april.
På kvällen fick jag kontakt med min IVF-läkare för jag ville ha hennes input kring vårt avbrutna IVF och om hon också tyckte det var rätt med äd istället. Jag berättade att vi varit i kontakt med några kliniker i Köpenhamn och hon sa varför Danmark? Hon hade inte hört talas om par som åker till Danmark för äggdonationer (och hon har jobbat i Danmark fram tills för 5 år sedan). Hon sa att de var väldigt bra på inseminationer men mer tveksam till äggdonationer. Detta satte såklart griller i huvudet på mig.
Hon sa att det viktigaste var att kolla hur många äggdonationsbehandlingar en klinik gjorde per år. Ju fler och dessutom hög procent lyckade fall desto bättre. Varken vitanova eller storkliniken visar överhuvudtaget någon statistik över äd, endast för IVF och inseminationer.
Storkliniken svarade i ett mail att de har 50 donatorer som de använder sig av, men de vet inte om alla finns tillgängliga (är villiga) att donera just när det är aktuellt.
50 donatorer låter inte mycket - kan tänka mig att vitanova har något liknande.
Min läkare sa att när hon arbetade i Danmark så kunde personer som själva genomgick IVF donera ägg om de fick ut väldigt många, men då donerade kanske bara 3-4 ägg till den mottagaren.
På andra kliniker utomlands skriver man väldigt tydligt att man får tillgång till alla ägg som donatorn får ut. Den informationen står inte heller på de Danska sidorna.
Vi var mest inne på Danmark för att vi gärna vill ha skandinaviskt utseende på barnet (ja så ytlig är man nog i början)
Myran - du gör i Finland.
Hur går det till där? När jag läste på någon hemsida så fick jag intrycket att de ofta använder frysta ägg snarare än färska. Vet du något om det?
Så det jag nu behöver er hjälp med är att hitta en bra klinik. Vilken klinik går ni på? Skulle ni rekommendera den till andra?
God dag alla ruvare. Vi är 3 personer här nu.
En är på dag 9. Jag är på dag 8.
En på dag 5 tror jag.
Hur har ni det ? Överlever ni väntan ? Hur mår ni.
Själv har jag ingen midja längre Hahaha svullen och äter som besatt.
Humöret var värst de 3 första dagarna tycker jag.
Nu är det snart test dag. Jag har verkligen ingen aning och tar inte ut något i förskott. Jag menar alla de 100tals negativa test man gjort sitter på hornhinnan.
Styrkekramar till er tre
Och till flowerpower som ?startat behandlingen?. Kram
Linsi- Jag håller med din tidigare ivfläkare där, kolla runt på flera olika kliniker och jämför priser och vilkor. Det kan vara jättestora skillnader.
Jag och min man har gjort dubbeldonation hos AvaClinic i Riga, jag kan rekommendera den kliniken.
De har en svensk hemsida och det går att flyga till Tiga på 1 timme från Arlanda.
Linsi- Jag håller med din tidigare ivfläkare där, kolla runt på flera olika kliniker och jämför priser och vilkor. Det kan vara jättestora skillnader.
Jag och min man har gjort dubbeldonation hos AvaClinic i Riga, jag kan rekommendera den kliniken.
De har en svensk hemsida och det går att flyga till Tiga på 1 timme från Arlanda.
Ju mer jag läser desto mer lutar det för min del åt AVA Riga. Tycker de verkar bra, och lämnar ju garantier på både embryon och till frysen beroende på vilket paket man väljer.
Vi måste dock resa från Kastrup, då vi bor i Skåne, men det skiljer inte många minuter.
Jag vet ju även att du redan gjort en gedigen undersökning av många kliniker, och om du är nöjd med denna så borde jag också bli det :)
Gör man fragmentationstestet av spermierna vid första besöket? Och sedan kommer man dig igen när det är dags för själva återförandet och däremellan kan man gå på kontroller hemma?
Absolut. Var ska du / ni göra det ? Jag har just gjort äd för 8 dagar sedan
Har du 1 eller 2 kopior av den genen? Jag har 2 kopior av den genen (Homozogyte) heter det och jag äter Folsyra 5 mg mot det.
Tänk på att om du har MTHFR så ska du kolla upp ditt B12 värde ! Eftersom den genen hör ihop med onormalt förhöjda Homocysteinenivåer- detta ger ökad risk för blodpropp ! Så du ska INTE ta B12 tabletter eller ta vitaminblandningar med B12 i, för då förvärrar man problemet Bara ett tips.
Vad mer hittades vid dina blodprover?
Du kan inboxa mig om du vill prata privat.
Då har du försökt ett par gånger , detta är mitt första försök. Aldrig varit gravid tidigare och inte försökt innan pga att vi har haft lite annat vi ville göra först. Gifta oss tex sen köpte vi hus och nu hoppas vi på detta.....Jag hade en värk i magen och ländryggen hela dagen igår som jag inte känner igen alls och sen har jag väldigt ont i brösten till och från men det kan ju också vara hormonerna jag äter. Dock har någondera nu ön innan insättning med progynonen.inbillning? Tyvärr har jag långt kvar till festdag då jag gjort mitt i Sverige på RMC i Linköping så har de 3 veckor innan festdag....Jag kommer nog testa lite innan som i mitten på nästa vecka kanske kan inte hålla mig.....Men allt så denna väntan......
Jag är heterozygot (båda mutationerna), men vet inte om det spelar roll för genomslaget eller bara vid arvet? Har kollat homocysteinnivåer och de är normala. Slutade ta multivitaminer med syntetisk folsyra och b12 årsskiftet när jag fick reda på det. Syntetisk folsyra ska tydligen inte heller vara bra har jag läst på några sajter... oklart hur seriösa de är dock, men svårt att hitta pålitlig info, känns ju som att svenska läkare inte vet så mkt när det gäller det här. Nu äter jag bara ren folinsyra (lederfolin, Pfizer tillverkare) som jag har köpt receptfritt i Spanien efter rek av spansk läkare. Var hittar du din fakta? :) spanjorerna är duktiga men lite dåliga på engelska så förstår inte alltid sammanhangen.. kollade nu mina gamla provsvar; såg att jag gjort immunologi utredning i Spanien också ( beta 2 glocoprotein antibodies lgM och lgG, cardiolpin antibodies lgG och lgM ) och allt låg inom referensintervall utom beta 2 glyco lgM som låg på 1,4 (ref 0 till 1), men fick ingen förklaring vad det betyder. Även i Sverige kollat P protombin, faktor V 1691Ga, Pprotein s fritt, Pprotein C och P lupusantikoagalans och alla dessa var normalt. Något du känner igen? :)
Mer förvirrad än någonsin....
Har haft mailkontakt med Vitanova i Cph och tom bokat in ett första möte med dem i mitten av april.
På kvällen fick jag kontakt med min IVF-läkare för jag ville ha hennes input kring vårt avbrutna IVF och om hon också tyckte det var rätt med äd istället. Jag berättade att vi varit i kontakt med några kliniker i Köpenhamn och hon sa varför Danmark? Hon hade inte hört talas om par som åker till Danmark för äggdonationer (och hon har jobbat i Danmark fram tills för 5 år sedan). Hon sa att de var väldigt bra på inseminationer men mer tveksam till äggdonationer. Detta satte såklart griller i huvudet på mig.
Hon sa att det viktigaste var att kolla hur många äggdonationsbehandlingar en klinik gjorde per år. Ju fler och dessutom hög procent lyckade fall desto bättre. Varken vitanova eller storkliniken visar överhuvudtaget någon statistik över äd, endast för IVF och inseminationer.
Storkliniken svarade i ett mail att de har 50 donatorer som de använder sig av, men de vet inte om alla finns tillgängliga (är villiga) att donera just när det är aktuellt.
50 donatorer låter inte mycket - kan tänka mig att vitanova har något liknande.
Min läkare sa att när hon arbetade i Danmark så kunde personer som själva genomgick IVF donera ägg om de fick ut väldigt många, men då donerade kanske bara 3-4 ägg till den mottagaren.
På andra kliniker utomlands skriver man väldigt tydligt att man får tillgång till alla ägg som donatorn får ut. Den informationen står inte heller på de Danska sidorna.
Vi var mest inne på Danmark för att vi gärna vill ha skandinaviskt utseende på barnet (ja så ytlig är man nog i början)
Myran - du gör i Finland.
Hur går det till där? När jag läste på någon hemsida så fick jag intrycket att de ofta använder frysta ägg snarare än färska. Vet du något om det?
Så det jag nu behöver er hjälp med är att hitta en bra klinik. Vilken klinik går ni på? Skulle ni rekommendera den till andra?