• Anonym (Funderar)

Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?

Efter att ha sett några videos på youtube i stil med "What women really want", "How to make a woman attracted to you" osv, så är nästan alla dejtinggurus i dessa videos överens om att män som är snälla och försiktiga och inte så dominanta eller ledande i sitt sätt att vara inte är något kvinnor faller för.

Jag undrar stämmer detta? Jag är själv den där snälla och försiktiga mannen som aldrig blir arg och är inte så bestämmande. 

• Svar på tråden Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 09:34:03 följande:
    Bland annat:
    * Brist på ögonkontakt
    * Talar tyst och utan rejäla betoningar.
    * Pratar inte om något som någon skulle kunna tänkas ta illa vid sig av.
    Det där är väl knappast vad de flesta betecknar som snäll och försiktig utan gravt socialt handikappade och då knappast förvånande att de inte lyckas i relationer. Vem söker kontakt med mumlade personer med flackande blick när de kan  umgås med de som talar tydligt och ger positivt gensvar med blick och kroppsspråk.
  • Anonym (D.D.)
    Smecker skrev 2018-02-14 09:38:44 följande:

Det där är inte snäll och försiktig, det där är slätstruken, menlös och konflikträdd, på gränsen till neurotisk. Hur många promille av Sveriges män är sådana? 0,0004??

Nja, det är relativt vanligt. Skulle vilja påstå att majoriteten svenska män inte ens får godkänt på tre ovannämnda faktorer. Sedan finns det ett mindre antal som inte får godkänt på något. Det ska dock nämnas att det är en flytande skala där männens beteende är mer eller mindre dåligt, utifrån möjligheten att attrahera kvinnor.
  • Anonym (anonym 2)
    Bland annat:
    * Brist på ögonkontakt
    Klart ingen väljer någon som inte märks eller syns utan någon av de andra 99 % som ger gensvar vid kontakt, i sociala sammanhang där en är för att ha kul sysslar man inte med att försöka få kontakt med tysta, blyga och slutna personer
  • Smecker
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 09:53:13 följande:

Nja, det är relativt vanligt. Skulle vilja påstå att majoriteten svenska män inte ens får godkänt på tre ovannämnda faktorer. Sedan finns det ett mindre antal som inte får godkänt på något. Det ska dock nämnas att det är en flytande skala där männens beteende är mer eller mindre dåligt, utifrån möjligheten att attrahera kvinnor.

Den absoluta majoriteten av svenska män har både relationer och sex.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • beccagranen

Min man var blyg, tyst,lugn, snäll och ganska tillbakadragen. Jag är raka motsatsen. Att det blev vi var för att jag hade haft ett flertal intensiva förhållanden och han tog chansen att bjuda ut mig. Vi trivdes ihop och det fortlöpte, en vänskap blev till romans. Jag märkte att han växte som person och blev mer självsäker och trygg i sig när vi stadgat oss. Idag är han varken blyg eller tillbakadragen, utan vuxit som person. Dock så är det jag som är mer dominant och ledare, och han verkar trivas med att jag är beslutsfattare. 

• beccagranen

Men om man är ex på krogen, så gäller det att man har självsäkerhet. Man är en i mängden och behöver ta för sig. En man som kommer fram och småpratar och säger "jag känner att jag måste få träffa dig igen, och lära känna dig bättre. Jag vill ta med dig på en dejt, nu på lördag, vad sägs om kl 18?" gentemot en kille som blygsamt frågar "vill du ses igen någon gång..? kanske ta en fika eller nått..?" det känns för lamt. 

• Anonym (anonym 2)
    beccagranen skrev 2018-02-14 10:22:56 följande:
    Men om man är ex på krogen, så gäller det att man har självsäkerhet. Man är en i mängden och behöver ta för sig. En man som kommer fram och småpratar och säger "jag känner att jag måste få träffa dig igen, och lära känna dig bättre. Jag vill ta med dig på en dejt, nu på lördag, vad sägs om kl 18?" gentemot en kille som blygsamt frågar "vill du ses igen någon gång..? kanske ta en fika eller nått..?" det känns för lamt. 
    Uppenbarligen förväntas kvinnor (och män) scanna av krogen eller andra sociala miljöer och inte söka kontakt med de som söker ögonkontakt, pratar men en eller har ett inbjudande kroppsspråk utan istället leta upp de som ser avvisande ut och inte söker ögonkontakt för det är tydligen dessa som är de snälla och de man bör satsa på
  • Anonym (anonym 2)
    Det är ovanligt att människor är så tillbakadragna och socialt avvikande de flesta människor är sociala och vill ha kontakt med andra allra helst när de tänker sig att avsluta singellivet
  • Anonym (Hanna)

Bland annat:

* Brist på ögonkontakt

De två första har ju ingenting med att vara snäll att göra, och inte med att vara försiktig heller. Att inte kunna ta ögonkontakt och prata entonigt är ju klart ett socialt hinder men kan knappast användas som argument för att kvinnor inte skulle gilla snälla och försiktiga killar utan bara välja elaka och gåpåiga/äventyrliga (finns ju lite olika möjliga definitioner av försiktig och dess motsats i sammanhanget). Även kvinnor med dessa svårigheter lär ha stora hinder i sociala sammanhang.

Att undvika känsliga ämnen initialt med en ny bekantskap hör till normalt socialt beteende och är inget anmärkningsvärt. Men om man inte vågar prata alls i rädsla att säga fel blir det ju svårt förstås, men som sagt det är nog ett allmänmänskligt problem att skapa kontakt led någon som inte vågar prata och inte bara svårt för kvinnor.

Jag tror att att vara väldigt försiktig, tex rädd för det mesta och initiativlös och osäker är ett problem i sociala sammanhang.

Däremot är det inga problem att vara snäll.Därför blir det så tokigt att slå samman dem som om de alltid hörde ihop och att man inte kan vara det ena utan det andra . Det blir också märkligt att ta svårigheter med att vara ?försiktig? i betydelsen osäker, rädd, tyst och initiativlös som ett argument för att kvinnor skulle föredra elaka män. Det har ju inget led varandra att göra. Man kan vara snäll pch säker och elak pch osäker , jag tror som sagt att det senare är vanligare till och med.

Självklart har man det svårare i sociala sammanhang om man inte kan hantera vanliga sociala koder som tex ögonkontakt och är så konflikträdd att man inte vågar prata med någon. Om du uttrycker dig så lär du få medhåll. Det är dock inte samma sak som att kvinnor i te vill dejta snälla eller försiktiga män.
  • Anonym (Hanna)

Jag känner två personer som har svårt för ögonkontakt ( båda är för övrigt kvinnor). Jag känner inte en enda man som inte kan ha vanlig ögonkontakt eller som pratar så entonigt att det är störande, eller inte pratar alls av rädsla. Jag har svårt att tro att detta är ett särskillt utbrett problem, även om det förstås är jobbigt för de det gäller. I vilket fall har det ju inget att göra med att kvinnor inte skulle gilla snälla och försiktiga män. Man kan ju vara både snäll pch försiktigt och samtidigt kunna hantera ögonkontakt, prata med olika tonlägen och våga prata med andra.
Svar på tråden Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?