Inlägg från: beso |Visa alla inlägg
  • beso

BF September 2018

Eleonoratösen skrev 2018-01-21 07:40:28 följande:

Äh, är väl jättebra att återbruka, särskilt med bebisgrejer. Vi har nästan ingenting kvar då minstingen är 7. Hade en spjälsäng och lite men lånade ut den till min syster när hon fick barn för ett år sedan så den hinner vi inte få tillbaka.

Tycker du låter härligt avslappnad. Man får ta allt lite med nypa salt. Jag som.dricker rooibos och livsmedels verket tycker det är örtte och inte ska dricka (men i USA är det okej Men inga extrema mängder) så jag fortsätter med någon kopp då och då.

Däremot saknar jag mögelost! Hihi...

Jag kommer oxå köra på begagnat. Har haft allt nästan nytt under mina tidigare 3 graviditeter och det är ju sååå dyyyrt! Bara vagnen sist kostade tillsammans med ståplatta o väska 10 000kr! :0 Har inte samma ekonomiska möjlighet o hjälp den här gången.

Har dock en fundering där med vagn..vill ju inte ha stor klumpig som inte får plats på bussar när andra vagnar åker oxå o i hissen o i affären..! :( Men min 4åring som runt vd kommer vara 4år o 10mån kommer garanterat behöva ha vagnsplats han oxå då han har svårt att lyssna många gånger när vi är ute samt om vi hälsar på hos mormor o så o han blir trött. Skulle inte räcka med ståplatta. Vad för vagn rekommenderar ni då för vagn? Finns ju sådana som har plats för två barn på höjden. Någon som har erfarenhet av dessa?
  • beso
    Lilj3 skrev 2018-01-21 11:53:14 följande:

Jag har också blivit helt vimsig. Imorse hällde jag t.ex. upp kaffe i yoghurtskålen. Och kaffe som jag vanligtvis älskar smakar inte alls gott längre, men dricker en kopp på morgonen för att slippa huvudvärk resten av dagen. Tappar även bort grejer hela tiden och hittar dem på helt osannolika ställen senare.

Haha ok då e jag inte ensam! ;D Så frustrerande när grejer 'försvinner'.. Hoppas detta bara är i början o går över snart!
  • beso
    Marylooh123 skrev 2018-01-21 12:26:24 följande:

Plusade för cirka en vecka sen. Första barnet. Bf är 23 sep. Har känts så underligt att man ska bli mamma. Har varit tillsammans med min man i bara ett år och någon månad.

Känner verkligen blandade känslor inför detta. Fantastiskt känsla att veta att man ska få ett barn men också oro över andra saker. T ex så flyttade jag från Stocholm till andra sidan Sverige och känner inte många här, är rädd för att det kommer bli en ensam graviditet och mammaliv. Önskar verkligen att jag bodde kvar i Stockholm då jag har många vänner där som väntar sina första barn.

Har endast berättat om graviditeten för en vän på jobbet , är lite nervös för att berätta för alla hemma i Stockholm. Ah lite funderingar och tankar om allt möjligt har ingen riktig frågeställning ville bara delge tankar och känslor

??????????

Hej o Grattis! Förstår att det kan kännas så! Kolla om det inte finns mammagrupper o sånt via mvc o bvc. Kanske går det att hitta nya vänner i liknande situation via fl eller fb som bor där du bor nu? Kram o lycka till det kommer säkert gå bra :)
  • beso
    Bullen11 skrev 2018-01-21 12:34:00 följande:

Tack! :)

Åh vad härligt att det andra ultraljudet gick så bra - grattis!! :D och vad häftigt med fyra!!

den läkaren jag träffade nu sist var på en abortklinik, så han var inte särskilt inriktad på att lugna mig.... utan det var tydligt att hans fokus var att bara snabbt fastställa längden, och han sa ju att det stämmer i och med att jag antagligen hade ÄL i mitten på december - han sa inget om något hjärta eller så, och jag HANN inte ens fråga - så fort gick det! Men just nu vågar jag inte räkna med varken bebis eller bröllop, får helt enkelt försöka pausa de tankarna i ett par veckor (lättare sagt än gjort!)

Enligt min förra mens borde jag ha BF runt 10/9. Min yngsta son kom 10 dagar tidigare, så vågar nog inte ens chansa på att ha bröllopet med tjock mage så sent som 25/8. Haha, och som du säger är det liiite svårare att hitta en passande klänning ;)

Hehe jag förstår! Mina busungar brukar också bestämma sig för att komma ut nån v tidigare! ;)

Låter som den dr som sagt inte va så noggran så han kan ju ha missat hjärtat. Fast inte alltid det syns heller i den v. Håller tummarna nu så vi alla här får följas åt till september när vi ska få våra bebisar! Min ska' komma 1september! :)
  • beso
    Mawie skrev 2018-01-21 12:44:27 följande:

Vi kommer också göra KUB och Nipt testet.

Skulle vilja prata med min bm om det, fick första samtals tiden i v 13 bara några dagar innan ul.

Känns så himla långt bort.

Oj va sent! :0 Ring o be om att få komma tidigare om du vill det. Det tycker jag inte dom kan säga nej till
  • beso
    Hoothoot skrev 2018-01-21 13:19:13 följande:

Min BM sa att jag inte får byta kattlådan och då har jag haft katt i många år. Så verkar inte spela någon roll hur länge du haft katt.

Hmm..ska googla detta är förvirrande..
  • beso
    Eleonoratösen skrev 2018-01-21 14:27:28 följande:

Det var min BM som 2007 sa till mig att jag kunde byta kattlåda då jag förmodligen haft smittan då jag alltid haft katt. MEN jag länkade till 1177 som säger att man inte ska göra det.

Jag är mycket noggrann när jag byter och jag har långhåriga katter och ibland fastnar bajs i pälsen

För mig är det inte rimligt att sluta klappa katt, att inte ta bort det som fastnat i pälsen om det händer. Maken kan inte alltid vara hemma. Men man ska vara medveten att risken finns.

Men toxoplasma kan även finns i jord, i rått kött osv. Så man ska alltså akta sig när man planterar, laga mat osv. Tvätta händerna noggrant! Läs på 1177 och Folkhälsomyndigheten. Fråga BM. Jag skriver vad jag fick för råd. Vill man vara helt säker så ska ni inte byta i lådan. Eller använd plasthandskar (1177 tipsar)

FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN:

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/toxoplasmos-/

1177

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxoplasmainfektion---toxoplasmos/

Då litar jag på din bm o d 1177 skriver. Eftersom jag haft katter i 36år o alltid flera samtidigt samt jobbat ideellt med b.la hemlösa katter.
  • beso
    Isavanna1 skrev 2018-01-21 18:56:58 följande:

En fundering, jag vet ju att man kan få ma. Men hur länge kan man gå med det innan kroppen vill göra av med fostret? Känner man sig precis som gravid eller hur fungerar det?

Har för mig jag läst om nån som hade ma i v18 och några i v 15..men de flesta verkar upptäckas tidigar pga ultraljudet i v 12 ca. :( Så hemskt! Vissa har kvar alla symptom. Vissa har mindre. Andra har tappar alla symptom.
  • beso
    Isavanna1 skrev 2018-01-21 19:28:24 följande:

Tack. Men så egentligen kan allt eller inget vara ma... NU känner jag mig inte ett dugg lugnare...

Nä..precis..förlåt om jag gjorde d värre eller inte kunde lugna dig..men detta var vad jag kom fram till efter timmar av googlande lite överallt tyvärr.

Jag oroar mig själv för må och mf nu. Känner inte mkt symptom. Men när jag väl mår illa (som nu..) försöker jag ändå tänka att att allt är ok. Tror nog om jag får gissa att det är så i de flesta fall iaf. Men jag vet inte. Finns ju dom som känner nada oxå men allt e tipptopp!

Min mamma brukar säga att gravida kvinnor borde ha haft ett litet fönster på magen så att man kan se att allt är ok!
  • beso
    Isavanna1 skrev 2018-01-21 20:10:35 följande:

Men ingen fara, jag har också googlat mig till sömns. Jag får besked på tisdag, ska verkligen försöka att bara ta mig igenom i morgon. Sen är väntan liksom över, oavsett vad svaret blir!

Din mamma är en smart kvinna!

Ber en bön om att det ska gå bra för er! Rädslan är orättvist plågsam! Vilken tid på tis? Kommer att hålla tummarna o tänka på dig!
Svar på tråden BF September 2018