Inlägg från: beso |Visa alla inlägg
  • beso

BF September 2018

Milie skrev 2018-01-20 11:30:25 följande:

www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ar-det-farligt-med-koffein-under-graviditet/

Enligt den läkaren kan man dricka 3 liter Cola.. Han säger 10 kg per 100 ml, men andra ställen säger olika. På Livsmedelsverket stod det upp till 17 mg per dl. Så 1,7 liter i minsta fall om jag räknat rätt.

Jag personligen har inte sånt jätteenormt förtroende för Livsmedelsverket så jag skulle inte kunna lita på att något är safe i den utsträckning de påstår. Cola försöker jag hålla ner till max 3 dl per dag även om det ibland blir 5.

Håller med..d låter jätte mkt ju! :0
    Milie skrev 2018-01-20 11:30:25 följande:

www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ar-det-farligt-med-koffein-under-graviditet/

Enligt den läkaren kan man dricka 3 liter Cola.. Han säger 10 kg per 100 ml, men andra ställen säger olika. På Livsmedelsverket stod det upp till 17 mg per dl. Så 1,7 liter i minsta fall om jag räknat rätt.

Jag personligen har inte sånt jätteenormt förtroende för Livsmedelsverket så jag skulle inte kunna lita på att något är safe i den utsträckning de påstår. Cola försöker jag hålla ner till max 3 dl per dag även om det ibland blir 5.

Jag håller med d låter ju jättemkt ju! :0
  • beso
    MammaMia1012 skrev 2018-01-20 11:33:11 följande:

Så här står det på livsmedelsverket.. man ska väl tittNpå den totala mängden koffein man får i sig..

Själv dricker jag inte läsk och tror inte jag kommer göra det under graviditeten heller..

Nedan från Livsmedelverket

Hur mycket koffein det finns i vissa drycker kan ge ett mått på hur mycket koffein man får i sig. En kopp vanligt bryggkaffe (15 centiliter) innehåller cirka 100 milligram koffein. En burk energidryck (25 centiliter) innehåller oftast omkring 80 milligram koffein. En burk cola (33 centiliter) innehåller ofta 30-50 milligram koffein.

Är det farligt med koffein?

Gravida kvinnor rekommenderas att begränsa sitt koffeinintag därför att stora mängder koffein tycks kunna öka risken för mycket tidiga missfall, och misstänks också kunna ge en liten påverkan på födelsevikt. En utredning av EFSA (den europeiska livsmedelsmyndigheten) 2015 anger att ett intag av 200 milligram koffein per dag inte innebär något säkerhetsproblem vid graviditet. Den svenska rekommendationen har hittintills varit att gravida bör begränsa sitt dagliga koffeinintag till maximalt 300 milligram koffein, vilket motsvarar 3 koppar kaffe.

Tack känns bra o veta! Tack så mkt! :)
  • beso
    Marie357 skrev 2018-01-20 16:44:23 följande:

Jag hade mf mellan sonen 15 år och dottern 13 år, men det är svårt att slappna av. Nu hade jag MF sist i april, men då fick jag rosa flytningar redan dagen efter jag hade testat. och började blöda efter 4 dagar. Nu har jag snart passerat det så jag går ha så delmål..

Jag har haft 8mf p 2år..! :( Brukar komma redan i v 5-6. Nu går jag in i v9 imorgon! :) Me oron är såklart där hela tiden! Men jag har gjort en liten schysst deal med mig som funkar liiite iaf..och det är att jag tänker att om jag nu inte får ett fullt liv med min älskade lilla jag har i magen..så ligger han el hon just nu i sin mammas mage, min mage, och just nu är allt som det ska och den lilla tid i kanske har så ska jag känna kärlek o närvaro! Sorgligt men det fungerar lite..
  • beso
    5plus skrev 2018-01-20 17:46:13 följande:

Sitter i samma sits! Ska ringa barnmorska på måndag eftersom jag plussat på 5 test fre+lördag. Tänker att 5 test inte kan ljuga men jag vågar inte tro något.

Inte haft mens på ett år så bara det spökar i huvudet när det nu finns 5 plus!

Kan som du inte kalla mig gravid med Kan inte heller sluta kolla på alla test!

Men oj det står ju redan 3+! :)

Jag vågar väl mig på ett litet försiktigt Grattis ändå..? ;)
  • beso
    Nostalgity skrev 2018-01-20 18:00:01 följande:

Jag har alltid tagit ett glas vatten när jag varit törstig, till maten etc. Alltid föredragit vatten. Men nu går de inte så bra! Jag kan dricka ett glas vatten om jag håller andan... Det luktar sååå mycket järn, och glaset luktar diskmedel. Mitt luktsinne är tusen ggr värre än innan och innan hade jag luktsinne som en gravid haha

Haha va sjukt! ;D Ja detta luktsinne är både bra o dåligt ju! Men snacka om att det är svårt att byta kattlådan! Eller äta fisk..blää! Tål inte lukten alls! Ute reagerar jag på avgaser. Och nu fes min dotter..höll på kräkas! ;/
  • beso
    Tokmamma skrev 2018-01-20 19:56:23 följande:

8st! Att du haft styrka! Mitt enda tog verkligen knäcken på mig!

Ja det har varit lite olika från gång till gång konstigt nog..jag sörjer oerhört det jag hade i november senast..hade en sån stark graviditetskänsla redan från befruktning med symptom..tror att det var två kanske..kände så starkt..som energi o kärlek i hela kroppen..som om att man kan känna av barnets själ redan från första stund liksom..kan inte riktigt förklara! Efter det mf gav jag upp! Kände att nu orkar jag inte mer! Blev riktigt deprimerad och tappade mkr ork! Sen genom avbrutet..kom Baby Surprise till oss som en underbar liten överraskning och har nu stannat mkt längre än de tidigare och blir förhoppningsvis kvar helt o hållet! Men..oron är inte lätt som sagt! Jag beklagar ditt mf! :( Håller tummarna för oss alla nu!
  • beso

Är det nån mer än jag som känner att graviditeten gör en lite vimsig..tror d beror på att jag är s otroligt trött hela tiden. Skulle göra toast här om dagen o märker att jag plockat fram våffelgärnet istället o sätt i d..sen byter jag o tar brödrosten..tredje försöket o jag lyckades sätta i toastapparaten..! :0 Sen säger jag fel ord flera gånger om dagen..o tappar ord! Vilket min dotter ifrågasätter o tycker e lite kul! Hmm..

• beso
    Bullen11 skrev 2018-01-21 10:15:19 följande:

Hoppar in här lite försiktigt...

Är oplanerat gravid med vårt tredje barn. Vi är egentligen fullt upptagna med att planera bröllop till 25/8 - men nu får vi antagligen skjuta på det :)

Vi har sedan tidigare två killar som (om allt går bra) kommer bli storebröder i september och då vara ca 7 och 3 år.

I början var vi osäkra på hur vi skulle göra, men insåg att vi inte skulle kunna gå igenom er abort. Det här är nog ödet :)

Nu har dock öron börjar smyga sig på... plussade starkt 10/1. Var på VUL i fredags för att fastställa graviditetens längd. Läkaren sa då att fostret var ca 4 veckor gammalt, alltså är kan kanske i mitten på v.6 nu. Har erfarenhet av både mf och ofostrig graviditet innan våra tidigare barn, så vågar inte ta något för givet... ska nog boka in nytt VUL om ett par veckor. Tog ett CB imorse som visade 3+ så det kändes i alla fall bra :)

Hej o Grattis! :) Jag ska få mitt 4e oplanerat. Har oxå flera mf bakom mig o oroar mig. För mig hände nåt konstigt på vul v 6+5, dom såg då inget foster. Visserligen va den gyndr stressad o slarvig o kollade bara i ca 10sek o utrustningen va liten o såg simpel ut. Men detta resulterade ju i att jag gick runt i 5dgr o va inställd på ofostriggraviditet. 5dgr senare fick jag tid hos min bra ordinarie dr på annat ställe som mkt överraskande såg ett foster på 13mm med slående hjärta o beräknades vara v7+3.

Om din graviditet va 4v när dom kollade så borde du va i graviditetsvecka 7 någonting! :) Alltså 6+något. Som jag när jag kollade första gången. Säkert är allt som det ska då det är vanligt att inte se så mkt vid den tiden har jag läst mig till här på fl. Även om sjukvården oftast säger något annat.

Skulle det inte va gulligt med bollmage på bröllopet då? ;) Lite svårt med orken såklart när man e höggravid..o hitta klänning som passar Haha!

Kram
  • beso
    Jasminefjellberg skrev 2018-01-21 09:06:42 följande:

Byt INTE kattlådan. Katters avföring innehåller bakterier som vi INTE ska få i oss när vi är gravida. Googla, du kommer hitta massor om det. Har själv katt och sambon fixar kattlådan nu, fick han göra första graviditeten också;)

Du kanske redan vet om det här men ifallatt du inte visste om det :)

Va en tjej här som skrev att det bara ska vara första gången man blir smittad som ska vara farlig och om man haft katt i hela sitt liv så här man med största sannolikhet blivit smittad redan för länge sedan.

Om det stämmer så här jag haft katt i 36år..

Tack för varningen dock jag ska googla detta. Har tyvärr ingen annan som kan byta kattlådan till mig och min äldsta katt är 15år och jag har haft henne genom två graviditeter tidigare..
  • beso
    Tokmamma skrev 2018-01-20 21:18:38 följande:

Vi ska göra. Har inte gjort det med mina stora barn. Men nu är jag några år äldre sen sista graviditeten och arbetar på en särskola.

Jag fyller 40 nu så har bestämt mig att göra kub. Även niptest ev. Gjorde kub med min 4åring som såg bra ut o d kändes jätteskönt fast jag va så nervös för resultatet.
Svar på tråden BF September 2018