• Anonym (anonym)

Anmäla till försäkringskassan

Hej!!

Om man vet att en närstående inte alls är sjjuk men har sjukersättning och haft väldigt länge, hon ljuger om ALLT. allt e bara påhitt. hur gör man då? 

Anledningen till att jag vill anmäla är för denna människa är så ELAK, så hemsk och har förorsakat mig såå mkt skada. nu e ja bara arg och ja ja vill hämnas.

• Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan
  • Anonym (Snyltare)
    Anonym (flicka) skrev 2017-12-17 12:39:25 följande:

Så de med sjukersättning ska i princip vara sängliggande och isolerade i sina hem från kanske 35-års åldern?

Om de skulle kunna jobba men ha en mindre kvalitativ fritid pga jobbet så är det jobba de ska. Som den stora andel som jobbar TROTS att vi pallar betydligt mindre på fritiden pga jobbet.
  • Anonym (flicka)
    Anonym (poo) skrev 2017-12-17 12:45:27 följande:
    De ska vara sjukskrivna av en anledning. Om man inte har ork/kraft/fysik till att arbeta, så anses det vara bidragsfusk om det framkommer att man istället är ute och tävlar med sin hund. FK finns för att de som är verkligt sjuka ska kunna ha en inkomst medan de kurerar sig, sängliggande behöver man inte vara, men faktiskt förhindrad att kunna utföra fysiskt arbete. FK är inte för att man ska ligga hemma och chilla och kanske dra ut en sväng när lusten faller på.
    Din ton indikerar att du är typ 21 och inte haft mycket med arbetsliv att göra. Du kanske förstår när du blir äldre.
    Nu gäller denna tråd inte sjukskrivning där man förväntas bli återställd utan om sjukersättning där tillståndet eller funktionshindret är kroniskt och aldrig kommer att gå över.
    Sjukersättning är för all framtid och kan vara antingen för fysiskt eller psykiskt funktionshinder där all rehabilitering och anpassning är prövad. Du kan inte få sjukersättning om det finns möjlighet att med medicinering, operation eller terapi bli arbetsför.
  • Jennie med ie

Jag bakade en kaka idag. Det tog en timme och den timmen innehöll två pauser. För två veckor sedan bakade jag samma kaka. Kan man av det dra slutsatsen att jag har arbetsförmåga? Nej, såklart inte. Som någon skrev, arbetsförmåga utifrån sjukförsäkringssystemet innebär att man ska kunna utföra en viss bestämd på arbetmarknaden förekommande syssla i viss omfattning (minst 25% enligt dagens system vilket jag personligen tycker är synd, fler hade kunnat jobba lite om det funnits ett lägre steg också) och i de allra flesta fall på viss tidpunkt. Inte en viss syssla man råkar kunna göra just den dagen vid just det tillfället och sen inte vet när man kan utföra nästa gång.

Det är möjligt att personen TS beskriver borde jobba åtminstone viss tid i stället för att ha full sjukersättning, det kan inte uteslutas. Men bara det faktum att hon reser mycket är inte "bevis" för det. Likaså kan det hända att personen som tränar agility egentlgen har någon form av arbetsförmåga inom något arbete, men bara det faktum att h*n setts just träna agility några gånger är inte bevis för det. 

• Anonym (flicka)
    De ska vara sjukskrivna av en anledning. Om man inte har ork/kraft/fysik till att arbeta, så anses det vara bidragsfusk om det framkommer att man istället är ute och tävlar med sin hund. FK finns för att de som är verkligt sjuka ska kunna ha en inkomst medan de kurerar sig, sängliggande behöver man inte vara, men faktiskt förhindrad att kunna utföra fysiskt arbete. FK är inte för att man ska ligga hemma och chilla och kanske dra ut en sväng när lusten faller på.
    Din ton indikerar att du är typ 21 och inte haft mycket med arbetsliv att göra. Du kanske förstår när du blir äldre.
    Nu är det ju så att en stor andel av de med sjukersättning inte har detta pga. fysisk nedsättning utan pga. diverse psykiatriska funktionshinder.
  • Anonym (....)
    Anonym (-) skrev 2017-12-17 11:50:20 följande:

Att träna agility ibland ställer fortfarande relativt höga krav. Klarar man det klarar man rätt mycket och är iaf inte redo att för alltid räknas bort från arbetsmarknaden. Att däremot gå en lugn promenad eller kasta en boll till sin hund då är det lek på låg nivå som förmodligen inte kan omsättas i några arbetsuppgifter. Men vi verkar värdera detta helt olika och får nog enas om att vi är oense.

Då jag inte är insatt i agility så kan vi ta "joggingtur på löparspåret"(påhittad story bara för att jag ska förklara mina tankar )....Bara för att jag idag tex kommer iväg på en halv kilometers joggingtur där jag mest promenerar och flåsar som en idiot, så innebär det inte att jag kan jobba fem dagar i veckan eller ens en gång i veckan...För du kan inte veta hur jag mår efter joggingturen..Jag kanske ligger i sängen flera dagar efter med en massa värk och smärta i hela kroppen och ångrar mig bittert att jag testade att se om jag äntligen orkar komma ut och jogga.

Bara för att jag kom iväg idag på joggingturen så innebär det inte att jag är redo att jobba imorgon! Det innebär bara att jag försöker rycka upp mig och fungera...misslyckas jag idag med att jogga ens en halv kilometer så kanske jag vill testa igen om en månad i hopp om att det ska funka då.

Liksom...Vilket arbetsplats går med på att man dyker upp nån gång för att testa att arbeta och sedan riskera att man inte kan komma tillbaka på länge pga ens kropp/psyke inte orkar?
  • Anonym (flicka)
    Sjukersättning får man inte för att bli återställd från något man får detta för att det är bedömt som ett kroniskt tillstånd som sätter ned arbetsförmågan till viss procent
  • Anonym (real)

Sjukersättning får man inte för att ha inkomst medan man kurerar sig. Sjukersättning får man för att man INTE inom överskådlig framtid anses kunna kurera sig såpass att man återfår arbetsförmågan på den del man har sjukersättning för.
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (-) skrev 2017-12-17 11:46:24 följande:

Fel o fel. Du tycker annorlunda än den befintliga lag som gäller och som FK och domstolarna följer. Sen verkar du inte kunna skilja på att utföra agility och att se vilka förmågor som den som klarar att utöva agility har som istället kan komma till nytta i ett arbete som visserligen inte innebär att springa agility med sin hund men som ställer liknande krav (uppmärksamhet, kognitivt sinne, fysisk förmåga, många bollar i luften mm).

Jag förstår hur du tänker med förmågor, tror jag. Men det kanske också krävs vissa förutsättningar för att förmågorna ska fungera eller för att man inte ska bli sjukare av att göra uppgiften. Det är ju helt andra saker man är tvungen att förhålla sig till på en arbetsplats.
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (Snyltare) skrev 2017-12-17 11:53:40 följande:

Det är också ganska enkel psykologi att en del sjukskrivna/personer med sjukersättning snarare är i ett upptrissat rättighetstänk än skyldighetstänk.

Jaså är du tankeläsare.
  • Anonym (Snyltare)
    Anonym (Jaså) skrev 2017-12-17 16:56:24 följande:

Jaså är du tankeläsare.

Behövs inte. Det är bara att läsa allt gnäll härinne om att en aktiv fritid går före ett jobb för den "utmattade". Klart att vi trötta satar som jobbar trots diverse psykiska och fysiska diagnoser blir förbannade.
Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan