• Anonym (anonym)

Anmäla till försäkringskassan

Hej!!

Om man vet att en närstående inte alls är sjjuk men har sjukersättning och haft väldigt länge, hon ljuger om ALLT. allt e bara påhitt. hur gör man då? 

Anledningen till att jag vill anmäla är för denna människa är så ELAK, så hemsk och har förorsakat mig såå mkt skada. nu e ja bara arg och ja ja vill hämnas.

• Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan
  • Anonym (-)
    Anonym (Bipolär) skrev 2017-12-16 00:23:44 följande:

Jag blir väldigt trött av ganska lite och blir lätt stressad vilket nästan lamslår mig. Apropå exemplet agility så tror jag inte jag skulle klara det, psykiskt. Det kräver planering, att hålla tider, få med en massa saker om man ska på tävling, för mycket att tänka på för att det skulle vara kul eller bra för mig. Och en massa folk att förhålla sig till!

Långa promenader med hunden skulle räcka och vara lagom, om jag nu skulle haft en hund.

Tack för den! Bra beskrivet! Precis som jag skrev är det väldigt utmanande med agility fysiskt OCH psykiskt. Lite skillnad på en promenad eller att kasta en pinne.
  • Anonym (-)
    Anonym (real) skrev 2017-12-15 12:03:43 följande:

Vad är det för arbete du tänker på som går ut på att utöva agility med sin egen hund någon gång då och då?

Vad är det för agility du tänker på som man skulle klara att tävla i om man absolut inte kan utföra något som helst arbete inte ens särskilt anpassade arbetsuppgifter?
  • Anonym (-)
    Anonym (kanske) skrev 2017-12-15 23:44:09 följande:

Den frågan fanns inte i min ansökan.

Det fanns iaf tidigare.
  • Anonym (real)
    Anonym (-) skrev 2017-12-16 00:37:34 följande:

Vad är det för agility du tänker på som man skulle klara att tävla i om man absolut inte kan utföra något som helst arbete inte ens särskilt anpassade arbetsuppgifter?

Svara gärna på frågan.
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (real) skrev 2017-12-16 00:40:24 följande:

Svara gärna på frågan.

Nu var det inte jag som fick frågan men ändå. För det första måste man ju träna hunden regelbundet, kanske åka till brukshundklubben på bestämda tider. Sen om man ska tävla måste man kanske resa en bit, med allt vad det innebär av planering på olika sätt. Och när man väl är på tävlingen ska man hålla reda på hålltider och regler osv.

Själv blir jag helt slut bara av att vara med mitt barn när det är fotbollsturnering, men det är en sån grej jag känner att jag måste fixa, för hennes skull. Och då sitter jag ju mest och tittar på egentligen.

Nu är det ju olika för alla förstås. Men det är inte "bara" att tävla i agility.
  • 50 plus

Tycker du ska släppa henne o skaffa dej ett eget liv. Man kan förresten lida av psykisk sjukdom o det syns inte utanpå .

Hämnas ? Beställ tid hos en samtalsterapeut . Du behöver bearbeta din frustration

????
  • Anonym (real)
    Anonym (Bipolär) skrev 2017-12-16 00:57:24 följande:

Nu var det inte jag som fick frågan men ändå. För det första måste man ju träna hunden regelbundet, kanske åka till brukshundklubben på bestämda tider. Sen om man ska tävla måste man kanske resa en bit, med allt vad det innebär av planering på olika sätt. Och när man väl är på tävlingen ska man hålla reda på hålltider och regler osv.

Själv blir jag helt slut bara av att vara med mitt barn när det är fotbollsturnering, men det är en sån grej jag känner att jag måste fixa, för hennes skull. Och då sitter jag ju mest och tittar på egentligen.

Nu är det ju olika för alla förstås. Men det är inte "bara" att tävla i agility.

Det var inte svar på frågan dock.
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (-) skrev 2017-12-16 00:06:13 följande:

Både arbets- och försörjningsförmåga har betydelse enligt lagen. Rent praktiskt tittas det mer på arbetsförmåga än försörjningsförmågan. Får man royalty efter att en gång i tiden gett ut en hitlåt som löpande spelar in pengar som en person kan leva på utan någon arbetsinsats så skulle det antagligen inte göra att hen inte fick sjukersättning om hen uppfyllde kraven på att inte kunna arbeta. Det där med försörjningsförmåga kommer upp ibland men vanligen om en person som jobbar deltid (o har t ex halv sjukersättning) plötsligt tjänar lika mycket (eller mer) än hen gjorde tidigare på heltid. Fast även det faller ofta tillbaka på att man misstänker att personen jobbar mer än den ska.

Vad gäller din fråga så är därför arbetsinsatsen det avgörande i praktiken. Med arbetsinsats menar jag även utövande av en hobby eller ideellt arbete/volontärarbete. Om man tjänar pengar är inte det avgörande. Är det en krävande hobby så kan personen anses kunna utföra arbete även om man går back rent ekonomiskt. En person som har kennel och full sjukersättning kan ju gå lite back i sin verksamhet men ändå klara sig tack vare sjukersättning, medan någon som har kennel som sin försörjning måste tjäna pengar på sin verksamhet. Orättvist och jag anser även att kan man föda upp, träna och sälja hundar så kan man inte anses ha en stadigvarande nedsättning av arbetsförmågannoch ska inte ha sjukersättning.

Ok jag har förstått det som att försäkringen är för inkomstbortfall utav tjänst, inget annat.
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (-) skrev 2017-12-16 00:06:13 följande:

Både arbets- och försörjningsförmåga har betydelse enligt lagen. Rent praktiskt tittas det mer på arbetsförmåga än försörjningsförmågan. Får man royalty efter att en gång i tiden gett ut en hitlåt som löpande spelar in pengar som en person kan leva på utan någon arbetsinsats så skulle det antagligen inte göra att hen inte fick sjukersättning om hen uppfyllde kraven på att inte kunna arbeta. Det där med försörjningsförmåga kommer upp ibland men vanligen om en person som jobbar deltid (o har t ex halv sjukersättning) plötsligt tjänar lika mycket (eller mer) än hen gjorde tidigare på heltid. Fast även det faller ofta tillbaka på att man misstänker att personen jobbar mer än den ska.

Vad gäller din fråga så är därför arbetsinsatsen det avgörande i praktiken. Med arbetsinsats menar jag även utövande av en hobby eller ideellt arbete/volontärarbete. Om man tjänar pengar är inte det avgörande. Är det en krävande hobby så kan personen anses kunna utföra arbete även om man går back rent ekonomiskt. En person som har kennel och full sjukersättning kan ju gå lite back i sin verksamhet men ändå klara sig tack vare sjukersättning, medan någon som har kennel som sin försörjning måste tjäa pengar på sin verksamhet. Orättvist och jag anser även att kan man födaupp, tr och sälja hundar så kan man inte anses ha en stadigvarande nening.

Ja kan förstå att man tycker att tex kenneln kräver arbetsförmåga men vilket arbete på marknaden skulle man kunna ta som har samma förututsättningar?
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (-) skrev 2017-12-16 00:12:37 följande:

Att vara konstnär o sälja tavlor är väl ett yrke? Få som kan försörja sig på det bara. Därför ser man ibland de som gör allt för att trygga sin försörjning genom att lura till sig sjukersättning och gärna livränta för att sen ägna sig åt sin hobby (måla tavlor) utan krav på att sälja.

Ja det kan väl betraktas som yrke men det måste väl finnas ett sånt jobb på marknaden för att inte ha rätt till försäkringen, eftersom det är arbetsmarknaden man prövas emot
Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan