Inlägg från: Anonym (-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-)

Anmäla till försäkringskassan

Du kan göra en anmälan men FK lär inte göra så mkt utan ngt mer konkret. Vad gör att du tror/vet att hon kan arbeta? Om hon ljuger så mkt för dig kanske hon ljugit om varför hon har sjukersättning. Du kanske tror det är pga ngn fysisk åkomma men det kan ju vara psykiskt (lögnerna kanske är en del av sjukdomen?). Det är väldigt lite att gå på att du bara ?vet? att hon har felaktig ersättning. Gör hon ngt som visar det? (Springer maraton, samlar in mängder med kläder till behövande, fäller träd, är ordförande i ngn förening, föder upp hundar?)

• Anonym (-)
    Anonym (Nja) skrev 2017-12-14 21:58:05 följande:

Fast du verkar faktiskt inte veta riktigt hur det går till. För de utredningar jag varit med om är betydligt grundligare än att b ara ringa ett samtal till personen och fråga hur det ligger till. Faktiskt även "spionage" har ingått vid flera tillfällen, kontroll med andra myndigheter och andra personer i personens omgivning, konsulterande av sociala medier osv osv.

Det finns också ?utredningar? där personen bara tillfrågas. Så CitronTulo är inte helt ute o cyklar även om det finns mer omfattande o grundligare utredningar också. Dock har man nog mer att gå på om man startar upp en sådan utredning, än att anmälaren har en känsla av att det är fel. Som jag skrev ovan så är det bra om det finns ngt lite mer konkret än att personen är en allmän lögnare.
  • Anonym (-)

För att förtydliga svaret till ts. Du kan ringa eller skriva till FK. Man kan även mejla men om du vill vara anonym så tänk på att skicka från en adress som inte kan kopplas till dig för då är du inte anonym. Ringer du så säg inte ditt namn ens inledningsvis (om anonymitet är viktigt). Som ngn skrev så samla gärna in lite egen bevisning. Kan du filma när personen springer agility med sin hund tex ;)

• Anonym (-)
    Anonym (Humor) skrev 2017-12-15 01:25:12 följande:

Varför skulle man inte kunna springa agility med sin hund om man har sjukersättning?

Tja därför att det är så pass krävande så väl psykiskt som fysiskt att då borde personen också klara att utföra någon typ av arbetsuppgift. För att få sjukersättning idag så ska du inte klara något arbete, inte ens ett väl eller för dig särskilt anpassat arbete. Jag vet ett fall där en person hade sjukersättning (enligt äldre regler som var lite generösare) men lade ut videos på sin blogg där hen sprang agility med sin hund. Sjukersättningen rök all världens väg när FK fick tag i den filmen och tror även det blev återkrav, åtminstone för en period bakåt i tiden.
  • Anonym (-)
    CitronTulo skrev 2017-12-15 12:40:39 följande:

Nu vet vi ju inte vad personen som TS skriver om har för diagnos som gör att hon har sjukersättning, kan ju vara i huvudsak psykiska problem, DÅ behöver inte agility vara något hinder.

Personen jag nämnde hade whiplash eller nåt ryggproblem. Dock så skulle jag inte skriva av ngn med psykiska problem bara sådär. Att utöva agility ställer rätt höga krav på psyket bl.a. den kognitiva förmågan.
  • Anonym (-)
    Anonym (Jaså) skrev 2017-12-15 12:59:45 följande:

Då kan man ju inte få moppa golvet hemma heller, för då kan man ju ta ett städjobb istället för att få bidrag.

Stämmer. Man väger in hur mkt hushållsarbete en person klarar i bedömningen. Det finns en särskild fråga om det i ansökan. Beror lite på tiden man gör det. Den personen som klarar att moppa golv en timme i veckan hemma skulle sannolikt inte få hel sjukersättning.
  • Anonym (-)
    Anonym (Sara) skrev 2017-12-15 18:14:48 följande:

Så mycket det är rimligt att den som är sjukskriven orkar och klarar av, utan att bli sämre. Det beror helt och hållet på varför någon är sjukskriven, allt är inte fysiskt och många psykiska problem förbättras av frisk luft, motion och göra saker som ger energi, kanske leka lite agility med sin hund. 

Leka agility. Vad menar du med det? Utövar man agility så är det lite mer än lek. Hur långt är steget från det du beskriver till att jobba på hunddagis? Observera även att tråden handlar om sjukersättning vilket en del kallar sjukpension eller förtidspension. En viss skillnad mot en sjukskrivning som du verkar skriva om.
  • Anonym (-)
    Anonym (Jaså) skrev 2017-12-15 21:57:16 följande:

Självkostnadspris är ju en sak, jag undrar hur det skulle bli om msan gick med vinst, stor eller liten.

Både arbets- och försörjningsförmåga har betydelse enligt lagen. Rent praktiskt tittas det mer på arbetsförmåga än försörjningsförmågan. Får man royalty efter att en gång i tiden gett ut en hitlåt som löpande spelar in pengar som en person kan leva på utan någon arbetsinsats så skulle det antagligen inte göra att hen inte fick sjukersättning om hen uppfyllde kraven på att inte kunna arbeta. Det där med försörjningsförmåga kommer upp ibland men vanligen om en person som jobbar deltid (o har t ex halv sjukersättning) plötsligt tjänar lika mycket (eller mer) än hen gjorde tidigare på heltid. Fast även det faller ofta tillbaka på att man misstänker att personen jobbar mer än den ska.

Vad gäller din fråga så är därför arbetsinsatsen det avgörande i praktiken. Med arbetsinsats menar jag även utövande av en hobby eller ideellt arbete/volontärarbete. Om man tjänar pengar är inte det avgörande. Är det en krävande hobby så kan personen anses kunna utföra arbete även om man går back rent ekonomiskt. En person som har kennel och full sjukersättning kan ju gå lite back i sin verksamhet men ändå klara sig tack vare sjukersättning, medan någon som har kennel som sin försörjning måste tjäna pengar på sin verksamhet. Orättvist och jag anser även att kan man föda upp, träna och sälja hundar så kan man inte anses ha en stadigvarande nedsättning av arbetsförmågannoch ska inte ha sjukersättning.
  • Anonym (-)
    Anonym (Jaså) skrev 2017-12-15 14:20:03 följande:

Men det jag frågade om då, inte jobb med avtal om lön, utan hobby med ovissa/sporadiska om ens några inkomster. Och både när det ggäller sjukskrivning och sjukersättning.

Om det nu är så att FK är ok med att man utövar ett fritidsinteesse som inte finns motsvarighet på arbetsmarknaden, tex måla tavlor.

Att vara konstnär o sälja tavlor är väl ett yrke? Få som kan försörja sig på det bara. Därför ser man ibland de som gör allt för att trygga sin försörjning genom att lura till sig sjukersättning och gärna livränta för att sen ägna sig åt sin hobby (måla tavlor) utan krav på att sälja.
  • Anonym (-)
    Anonym (Jaså) skrev 2017-12-15 13:12:52 följande:

Klart att det är skillnad och olika sjukskrivna kan klara olika saker.

Jag tycker att det är ok att de gör så mycket de klarar utan att riskera sin hälsa. Springa några minuter bredvid en hund är väl jättebra om det funkar.

Om du tycker att det är ok att de gör så mkt de klarar utan att bli sämre så är min fråga. Borde de då inte i första hand utföra löneARBETE så mkt de klarar utan att bli sämre?
  • Anonym (-)
    Anonym (Humor) skrev 2017-12-15 15:30:36 följande:

Ett lopp tar någon minut så det är en väldigt dålig jämförelse med att man skulle kunna utföra arbete..

Är man med i ett lopp så ligger det ett antal timmars träning bakom. Tänk steget längre.
  • Anonym (-)
    Anonym (kanske) skrev 2017-12-15 20:50:56 följande:

Det beror, igen, på varför man har sjukersättning. Jag uppmuntras till och med att måla av FK och jag får sälja mina tavlor till själkostnadspris.

Varför har du sjukersättning?
  • Anonym (-)
    Anonym (Bipolär) skrev 2017-12-16 00:23:44 följande:

Jag blir väldigt trött av ganska lite och blir lätt stressad vilket nästan lamslår mig. Apropå exemplet agility så tror jag inte jag skulle klara det, psykiskt. Det kräver planering, att hålla tider, få med en massa saker om man ska på tävling, för mycket att tänka på för att det skulle vara kul eller bra för mig. Och en massa folk att förhålla sig till!

Långa promenader med hunden skulle räcka och vara lagom, om jag nu skulle haft en hund.

Tack för den! Bra beskrivet! Precis som jag skrev är det väldigt utmanande med agility fysiskt OCH psykiskt. Lite skillnad på en promenad eller att kasta en pinne.
  • Anonym (-)
    Anonym (real) skrev 2017-12-15 12:03:43 följande:

Vad är det för arbete du tänker på som går ut på att utöva agility med sin egen hund någon gång då och då?

Vad är det för agility du tänker på som man skulle klara att tävla i om man absolut inte kan utföra något som helst arbete inte ens särskilt anpassade arbetsuppgifter?
  • Anonym (-)
    Anonym (kanske) skrev 2017-12-15 23:44:09 följande:

Den frågan fanns inte i min ansökan.

Det fanns iaf tidigare.
  • Anonym (-)

Fel o fel. Du tycker annorlunda än den befintliga lag som gäller och som FK och domstolarna följer. Sen verkar du inte kunna skilja på att utföra agility och att se vilka förmågor som den som klarar att utöva agility har som istället kan komma till nytta i ett arbete som visserligen inte innebär att springa agility med sin hund men som ställer liknande krav (uppmärksamhet, kognitivt sinne, fysisk förmåga, många bollar i luften mm).

Anonym (Jaså) skrev 2017-12-16 12:20:34 följande:

Och då tänker jag att så länge motsvarande arbete inte finns tillgängligt så kan de rimligtvis inte neka sjukbidrag om man till exempel klarar agility med sin hund.

Men jag ser gärna motargument om jag tänker fel.

• Anonym (-)
    Anonym (Sara) skrev 2017-12-17 09:09:58 följande:

Att träna agility med sin hund ibland, alla vill inte tävla eller klarar av att tävla. 

Att träna agility ibland ställer fortfarande relativt höga krav. Klarar man det klarar man rätt mycket och är iaf inte redo att för alltid räknas bort från arbetsmarknaden. Att däremot gå en lugn promenad eller kasta en boll till sin hund då är det lek på låg nivå som förmodligen inte kan omsättas i några arbetsuppgifter. Men vi verkar värdera detta helt olika och får nog enas om att vi är oense.
Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan