Anonym (Jaså) skrev 2017-12-15 21:57:16 följande:
Självkostnadspris är ju en sak, jag undrar hur det skulle bli om msan gick med vinst, stor eller liten.
Både arbets- och försörjningsförmåga har betydelse enligt lagen. Rent praktiskt tittas det mer på arbetsförmåga än försörjningsförmågan. Får man royalty efter att en gång i tiden gett ut en hitlåt som löpande spelar in pengar som en person kan leva på utan någon arbetsinsats så skulle det antagligen inte göra att hen inte fick sjukersättning om hen uppfyllde kraven på att inte kunna arbeta. Det där med försörjningsförmåga kommer upp ibland men vanligen om en person som jobbar deltid (o har t ex halv sjukersättning) plötsligt tjänar lika mycket (eller mer) än hen gjorde tidigare på heltid. Fast även det faller ofta tillbaka på att man misstänker att personen jobbar mer än den ska.
Vad gäller din fråga så är därför arbetsinsatsen det avgörande i praktiken. Med arbetsinsats menar jag även utövande av en hobby eller ideellt arbete/volontärarbete. Om man tjänar pengar är inte det avgörande. Är det en krävande hobby så kan personen anses kunna utföra arbete även om man går back rent ekonomiskt. En person som har kennel och full sjukersättning kan ju gå lite back i sin verksamhet men ändå klara sig tack vare sjukersättning, medan någon som har kennel som sin försörjning måste tjäna pengar på sin verksamhet. Orättvist och jag anser även att kan man föda upp, träna och sälja hundar så kan man inte anses ha en stadigvarande nedsättning av arbetsförmågannoch ska inte ha sjukersättning.